Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ta fröer från växter?, Hur tar man fröer från växter?
          undine
          Inlägg 01-06-2012, 23:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 31 899

Hej!

Jag är lite nybörjare på det här med växter men tänker minsann lära mig smile.gif

Jo, min fråga är hur man egentligen plockar frön från växter så man kan sätta nya? En del växter är ju uppenbara, där man ser fröerna tydligt, men hur är det med andra växter?

Jag köpte en lilja (Lilium Souvenir, bild bifogad detta inlägg) häromdagen och hade velat "kopiera" den, dvs. ta fröer och sätta nya. Är det möjligt? Var sitter fröna?

Hur är det med andra växter där man inte ser fröna, t.ex. hur gör man med en morot? Tar man fröna från blasten på något vis?

Är det ens att rekommendera att ta frön från växten och sätta igen? Blir det en sämre version om man tar egna fröer eller bör man köpa nya varje gång?

Många frågor, tacksam för all form av input!

Bästaste hälsningar,

Redigerat av undine: 01-06-2012, 23:28
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Lilium_Souvenir.jpg ( 64.29k ) Antal nedladdningar: 8

--------------------
          It's nice to be important but it's more important to be nice

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 3)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 02-06-2012, 07:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Lilja - där blomman suttit kommer det växa fram en stor frökapsel ifall blomman blivit pollinerad, låt frökapseln sitta kvar och mogna ordentligt så fröerna blir stora och välmatade (kan ta några månader) skörda fröerna när kapseln börjar torka. Och NEJ du får inte en likadan lilja från frösådderna och du får räkna med att det tar 5-7år innan fröplantan blommar.