Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ta fröer från växter?, Hur tar man fröer från växter?
          undine
          Inlägg 01-06-2012, 23:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 31 899

Hej!

Jag är lite nybörjare på det här med växter men tänker minsann lära mig smile.gif

Jo, min fråga är hur man egentligen plockar frön från växter så man kan sätta nya? En del växter är ju uppenbara, där man ser fröerna tydligt, men hur är det med andra växter?

Jag köpte en lilja (Lilium Souvenir, bild bifogad detta inlägg) häromdagen och hade velat "kopiera" den, dvs. ta fröer och sätta nya. Är det möjligt? Var sitter fröna?

Hur är det med andra växter där man inte ser fröna, t.ex. hur gör man med en morot? Tar man fröna från blasten på något vis?

Är det ens att rekommendera att ta frön från växten och sätta igen? Blir det en sämre version om man tar egna fröer eller bör man köpa nya varje gång?

Många frågor, tacksam för all form av input!

Bästaste hälsningar,

Redigerat av undine: 01-06-2012, 23:28
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Lilium_Souvenir.jpg ( 64.29k ) Antal nedladdningar: 8

--------------------
          It's nice to be important but it's more important to be nice

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 3)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 02-06-2012, 07:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Lilja - där blomman suttit kommer det växa fram en stor frökapsel ifall blomman blivit pollinerad, låt frökapseln sitta kvar och mogna ordentligt så fröerna blir stora och välmatade (kan ta några månader) skörda fröerna när kapseln börjar torka. Och NEJ du får inte en likadan lilja från frösådderna och du får räkna med att det tar 5-7år innan fröplantan blommar.

Morot- Morot är tvåårig= den blommar år 2, ofta skördar ju vi första året så vi ser ofta inte blommorna. Men glömmer man några morötter i landet och de övervintrar så kommer de blomma och de får en blomma mera liknande hundkex och de får frön ifall blommorna pollinerats och på morot är ju frökapslarna ganska små precis som på hundkex. Är inte säkert morötterna blir helt lika vid egen fröskörd heller det beror på om det är en F1 hybrid eller inte men oftast blir de ju rätt så lika.

Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 02-06-2012, 07:12

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          undine
          Inlägg 02-06-2012, 17:11
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 31 899

Hej och tack för svaret!

Oj, det visste jag inte, tusen tack för information!

Med pollinerad, menar du då att det kommit ett bi eller liknande och plockat pollen från Liljan? För den står inomhus i mitt uterum nämligen, så den lär ju inte bli besökt av några insekter :/

Vet du någon bok eller sajt händelsevis där man kan läsa mer kring hur sådant här med fröplockning fungerar och hur man vet hur många år växterna tar på sig?

Jag har en fet trädgårdsbok men där står ingenting alls om detta. Det blir väl så med feta lexikon, allt står med men bara väldigt lite.

Redigerat av undine: 02-06-2012, 17:12

--------------------
          It's nice to be important but it's more important to be nice

Citera
          RitRat
          Inlägg 02-06-2012, 18:28
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem nr: 22 570

Ja, pollinering betyder att insekter besöker blommorna och sprider pollen så att blomman blir befruktad. Vissa blommor sköter detta helt själv, andra måste få hjälp av insekter; flugor, getingar, bin, fjärilar.... det är olika.

Som nybörjare så gör du klokast med att plocka fröer från sådana växter där det är helt uppenbart vad som är frökapseln eller fröet. Det finns mest frön på växterna på hösten.

Vanliga trädgårdsblommor som vallmo, akleja, ringblomma, penséer, krasse.... är lätta att se fröna på. Kapslarna/fröna ska helst vara bruna och torra innan man tar dem.

--------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 02:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon