Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hängblodbjörk, betula pendula purpurea
          Whiskuchi
          Inlägg 09-06-2012, 13:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Jag råkade visst spontanköpa mig en hängblodbjörk alldeles nyss, någon som har erfarenhet av den?

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Whiskuchi
          Inlägg 09-06-2012, 16:19
          Länk hit: #2

Medlem

Det är jättesvajigt i stammen, jag kunde inte ta bort bambupinnen (tänkte att det skulle räcka att binda den mot två större pinnar långt ner på stammen men icke). Har läst att en del träd behöver bindas upp så högt som de ska bli, hör björken till den skaran?

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 14-06-2012, 14:06
          Länk hit: #3

Medlem

Ingen som vet om den måste bindas till önskad höjd?

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-06-2012, 14:16
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Är det en ymp på en stam av vanlig björk? I såna fall kan de ju bli lite oproportionerliga och topptunga. Det bästa sättet att råda bot på svajiga småträd är att klippa bort en del av tyngden uppe i toppen, men det funkar ju dåligt om det är en inympad specialsort

Citera
          Cilla
          Inlägg 15-06-2012, 17:48
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Unga träd svajar ofta för att de i plantskolan varit så snabbväxande, eller att de haft stöd i butik eller odling länge.

Om det svajar så att toppen eller annan del riskerar att knäckas tar man bort stödet pö om pö. Man tar en hel bambupinne och ansätter den mot trädet utan att pinnen har stöd i marken. Så knyter man nedifrån och upp. Toppen får svaja, men inte så mycket att den riskerar att knäcka trädet nere vid basen.

Under sommaren tar man bort bindningen uppifrån och ned, ett steg i taget. I värsta fall får man ha det sittande under vintern och fortsätta nästa säsong.

Bindningen runt bambupinne och stam ska vara av mjukt material som inte skaver. Jag brukar använda riven lakansväv.

--------------------

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 16-06-2012, 08:52
          Länk hit: #6

Medlem

Jag vet inte om det riskerar att knäckas men det böjs så mycket så toppen nuddar marken. Jag satte tillbaka bambupinnen men får nog göra om för pinnen stagar upp för mycket som det är nu. Bindningen är gjord av det trasiga nätet från barnens studsmatta, både mjukt och luftigt (något positivt ska jag väl ha av det faktum att nätet bara höll två år) wink.gif

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 22:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon