Medlem
Antal inlägg: 12
Medlem nr: 37 688
Jo det är så att vi har vår balkong med vardagsrums- och köksfönster med full insyn från huslängan som är ihopbygd med "vårt" hus. Vi bor i hörnlägenheten och besväras lite av att veta att flera grannar på den sidan kan se rakt in i vardagsrummet så vi funderar på att sätta upp lite spaljé av något slag mot balkongräcket och låta någon/några glada klätterväxter skymma sikten lite.
Det är skugga större delen av dagen, sol på morgon och förmiddag. Balkongen är i söderläge och ganska blåsig. Vi vill ha perenna växter och gärna fina blommor, men det är inget krav.
Det är även intressant att veta ungefär hur mycket jord / hur stor kruka växten/växterna behöver.
Medlem
Antal inlägg: 4 044
Medlem nr: 28 369
För många år sedan odlade jag vildvin i en trätunna (ca 20 liter) på balkongen. Växer fort och bladen får en härlig höstfärg, inga blommer visserligen men bladformen och färgen på hösten uppväger detta med råge
Medlem
Det låter intressant! Hur klarar det hårda vindar? Det är ett rätt blåsigt läge när det stormar (som idag, jag funderar på att plocka ner balkonglådor osv pga vinden..).
Medlem
Antal inlägg: 4 044
Medlem nr: 28 369
Ja, får den bara en stadig spalje ( du kan kanske förankra den i väggen/taket på något sätt?) kan den klarar stormvindar. Den slingrar sig runt spaljen med små "tentakler" som sitter som berg
Medlem
Väl värt en funderare alltså... Måste se över möjligheten att skruva fast spalje mot taket, det är betong tror jag... Men det skulle vara festligt värre!