CITAT (BigDaddy @ 11-07-2012, 23:21)

[Jag är inte med dig riktigt där. Vad ska jag leta efter som ska vara 1 dm under jord?
Tryggt att höra iaf.

Rosor består av två sroter som satts samman; en som har bra rot, en som har de blommor man önskar. de sätts samman genom okulering eller ympning, och detta kallas förädlingsställe. det är för alltid i rosens liv känsligt för hård kyla. Man ser stället som enliten knöl, gränsen mellan ena och andra sorten. Man sätter det stället minst 1 dm ned. Har man inte gjort det fyller man upp. Det kan du göra efter bladfall, och jodå, också om det innebär att tidigare grenar med blad täcks.

Får ta en ny bild imorn. Att den ser ut mer som ett träd är för den stod i ett buskage & att jag sedan klippte den som ett träd. Har de där taggarna som slån & bladen liknar slån. När jag jämfört med slån i området ser den likadan ut men blommar inte.
OK, jag har kanske bara svårt att se det slånlika i bilden. Att den inte blommat beror säkert på att den varit skuggad. Men du vet att den blommar mycket tidigt och på bar kvist väl? Kanske blommade den men du såg det inte i det buskage som var?
Slån blir för övrigt rätt höga, och de kan också beskäras så att de blir som enstammiga små träd.

Den är för låg för alla klematissorter jag känner till.
Åsjutton. Synd. Kan man inte vira klematisen lite runt flera ggr då?
Annat tips annars? Klätterros?
Och hur ska jag få den att sluta skicka ut småskott hela tiden?
Klematis vill växa uppåt, sedan kan den acceptera att falla ned men granpålen är för liten. det komemr att reslutera i något du måste binda och vira och du kommer att mosa blommor med din virning.
Sätt rosbuskar eller klätterrosor som inte är så höga som får växa som buskar istället. Eller välj en mindre klätterperenn.
I mina ögon ser granpålen ut att vara under 2 meter, stämmer det?

Ang Syrénhäcken så har jag eg. ingen brådska. Jag har tänkt ha den som lite insynsskydd men den skymmer redan ganska bra. Är en nivåskillnad ned från tomtgränsen så det räcker rätt hyfsat redan nu. Har betydligt fler rotskott på den övriga delen av häcken, är mest 2-3st som inte fått det som bilden visar.
Vattnat har jag inte gjort alls. När den planterades i fjol vart det en torkperios & högsommar på våren i ngn månad minst, utan vatten, men den klarade sig. Inte en droppe. Otroligt även om den såklart inte mådde bra kan jag tänka mig. Hann inte med helt enkelt.
Man ser att den inte fått vatten, den har låg tillväxt. Det är som du säger bra att den överlevt. Men vill du ha den till annat än spensliga småträd som inte är gröna nedifrån och upp så måste du vattna.

Men ska försöka vattna den lite bättre framöver.
Ja tycker du det är snyggt med vita inblandat så kör jag nog på det. Kommer skotten komma underifrån så småningom garanterat? Om de överlever alltså.
Om du vattnar får du en frodighet som ser helt annorlunda ut än så här, med större blad dessutom och snabbare blomning. Kika på syrénplantorna man köper i butiker. De kan vara 50 cm låga men täta, har rik förgrening, stora mörkgröna blad.