Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gammalt märjelhål
          Mocca
          Inlägg 23-03-2004, 20:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 166
          Medlem nr: 3 052

Jag har i vinter grävt ut ett gammalt märjelhål som var totalt igenväxt på en ödegård jag köpt. Fick en rolig form på den, ungefär som ett S och med en liten gång ut i mitten av den. Stora askar och pil omgärdar, men ändå mycket "luft" och solljus som kommer till den.

Nu är min fråga. För att kunna hålla vattnet någorlunda fräscht inser jag att jag måste tillsätta syre. Frågan är hur stor pump behöver jag och vilken sorts pump. Ska kanske till nästa år göra ett vattenfall vid nedre delen av S:et, vi får se. En annan fråga, vilka växter är vattenrenande och lämpliga till ett stillastående vatten som detta. Har svärdsliljor som växer i bäcken, som jag tänker flytta dit bl a. Andra förslag?

Dammen är ungefär 20 meter lång och sisådär en 6-10 meter bred, djupet varierar mellan 0.5 meter och 1.5 meter.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 9)
          MimE
          Inlägg 23-03-2004, 21:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 426
          Medlem nr: 2 502

Jag skäms nästan att fråga men vad är ett märjelhål? unsure.gif

Jag vet att jag hört namnet då och då sedan jag var liten men alltid låtit bli att ta reda på vad det är.

*rodnar*

/Mimmi

Citera
          Mocca
          Inlägg 23-03-2004, 21:42
          Länk hit: #3

Medlem

Det är lugnt smile.gif antagligen skånska.....

Det är en mindre oftast rund i formen, damm som fungerade som ett uppsamlingshål för överflödigt vatten. En sorts gammal dränering kan man säga. Ofta kastades järnskrot, sten o liknande i desamma och så hade man kräftor o ål (ibland). Gott om kräftor i alla fall, för om ålen inte trivdes så gick den därifrån, jo just det gick. Har själv sett det......*s*

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 23-03-2004, 22:17
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT (MimE @ 23-03-2004, 21:06)
          Jag skäms nästan att fråga men vad är ett märjelhål? unsure.gif

Jag vet att jag hört namnet då och då sedan jag var liten men alltid låtit bli att ta reda på vad det är.

*rodnar*

/Mimmi

tack för att DU frågade, så jag slapp........

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 23-03-2004, 22:19
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT (Mocca @ 23-03-2004, 21:42)
          Det är lugnt smile.gif antagligen skånska.....

Det är en mindre oftast rund i formen, damm som fungerade som ett uppsamlingshål för överflödigt vatten. En sorts gammal dränering kan man säga. Ofta kastades järnskrot, sten o liknande i desamma och så hade man kräftor o ål (ibland). Gott om kräftor i alla fall, för om ålen inte trivdes så gick den därifrån, jo just det gick. Har själv sett det......*s*

Har du verkligen sett det??? Jag vet att en del äldre (speciellt) skåningar har hört att "någon" har sett ålen gå.....
          Men SÅ gammal verkar du inte att va!!!

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Svalu
          Inlägg 23-03-2004, 22:57
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 73
          Medlem nr: 2 884

Vill du ha fisk i dammen? Eller ska det bara vara klart vatten och en trevlig del av trädgården?
          -Lute dig inte på så kallade vattenrenande växter för mycket, det behövs en enorm biomassa för att hålla en damm fri från kväve. Typ ett par fotbollsplaner.

--------------------
          If you can't find the road-Make one!

Citera
          MariaS
          Inlägg 23-03-2004, 23:06
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Det var ingen dålig "håla"! När det gäller pump så är det tyvärr den största på marknaden för dammar som gäller: 10 000 liter i timmen. Annars är det nog swimmingpoladregat som gäller.
          Alla växter är syresättande! Med dessa ytor och djup, kan du ha det mesta i växtväg. De större sorterna av näckrosor trivs utmärkt på 1-1,5 m djup. Dessutom kan jag rekomendera "hästsvans" som är bra som renare i vattnet. Även kaveldun och säv är växter som renar bra.
          Har du dessutom en "sumpkant" - 10cm djup - finns det mycket i växtväg som både syresätter och renar vattnet. Ex: Äkta förgät mig ej, kabbeleka, skunkkallor och kameliontblad. Dessutom finns det vissa prydnadsgräs som trivs aldeles utmärkt i sumpranden.
          Vill man ha en växt som dessutom förökar sig snabbt, kan jag rekomendera vattenmynta, som dessutom går att använda i sallader eller torka till te.

Citera
          KURT
          Inlägg 24-03-2004, 07:10
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (MimE @ 23-03-2004, 21:06)
          Jag skäms nästan att fråga men vad är ett märjelhål?  :unsure:

*rodnar*

/Mimmi

En märgelgrav (märgelhål, märgeltag) är en plats där man grävt ut märgel. Och märgel är en kalkrik lera, orsaken till att man grävt ut den kalkrika leran är att man ville använda den för att kalka åkrarna. Se :

http://www.lysator.liu.se/runeberg/nfbs/0168.html

Citera
          Mocca
          Inlägg 24-03-2004, 19:00
          Länk hit: #9

Medlem

biggrin.gif Ja gammelnalle, jag har sett det och inte är jag gammal hellre tongue.gif I mina bästa år (host-44-host-år) wink.gif
          Det var när jag hade satt ut humman (en sorts tarm som man fångar ål i) och så satt jag där o filosoferade fram emot natten och då såg jag flera ålar som kom upp på land och "gick" runt den här humman och sedan ner i vattnet igen. Kul att få uppleva att det inte är en myt (som jag alltid trott).

Tusen tack för alla tips, de antecknas biggrin.gif

Tror du verkligen att jag behöver en pump med en sådan hög kapacitet?? Jag tvivlar på att jag kan få vattnet klart, det bästa jag nog kan hoppas på är att hålla det någorlunda algfritt.

Kurt, du har så klart för dig. Men du vet hur det är, vid mogen ålder så är man inte så noga alltid med benämningarna.....häromkring kallar vi alla sådana där sumphål för märjelhål..... wacko.gif

Ps...sumpkant finnes, även kabbelöka....men saknar fotbollsplaner wink.gif....jag fotar lite så fort jag får tid.....har ingen digi sad.gif

Citera
          MimE
          Inlägg 24-03-2004, 19:55
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 426
          Medlem nr: 2 502

Kurt (och Mocca),

Tack för förklaringen. smile.gif

/Mimmi

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 13:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon