Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Spinn i ena smultronkrukan och sorgmyggor+bladlöss i andra
          ansanpansan
          Inlägg 24-07-2012, 16:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 75 509

Ni experter, vad gör jag åt det?

Tack på förhand!

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 10)
          Bassam
          Inlägg 24-07-2012, 22:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Jag ska svara p¨ praktik sidan
          1 Spinn: du kan dopa en trasa på sprit och torka under blad.

2 löss:
          Duscha växter två gångar varje dag på morgon och på kvällen.

3 sorgmyggor: lägga lite snus i jorden, när du vattnar, Nikotin ska gå ut från snus och döda sorgmyggor.

H.Bassam

Citera
          CillaM
          Inlägg 26-07-2012, 19:47
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Plantera helst i marken/jord, alternativt byt jord i krukorna, och det varje år! Har man begränsat en plantas tillvaro i en kruka så är jorden urlakad på näring ganska snabbt och växtens tillvaro blir ganska så usel.

Citera
          Bassam
          Inlägg 26-07-2012, 23:34
          Länk hit: #4

Medlem

Hej
          Krukor har begränsat området. så om vi planterar växter i dem, så vi behöver förse dem med
          Vatten och tillräckligt med näring..
          H.Bassam

Citera
          ansanpansan
          Inlägg 27-07-2012, 11:43
          Länk hit: #5

Medlem

Tack för svaren men hur menar ni? Jag har ju bara krukor eftersom jag har endast har balkong. Ska jag byta ut all jord för att få bort ohyran menar ni? Förstår inte kopplingen till näring och vattentillförsel.

Citera
          CillaM
          Inlägg 27-07-2012, 14:09
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (ansanpansan @ 27-07-2012, 12:43) *
          Tack för svaren men hur menar ni? Jag har ju bara krukor eftersom jag har endast har balkong. Ska jag byta ut all jord för att få bort ohyran menar ni? Förstår inte kopplingen till näring och vattentillförsel.

Byt ut jorden, skrubba krukorna rena innan du tar ny jord, där näring finns i, och plantera om dina växter. Näringen tas upp av växterna o när det inte finns mer näring i jorden måste man antingen tillföra genom gödsling eller genom att plantera om med ny näringsrik jord. Ju sämre jord i en kruka desto fler chanser för ohyra att slå sig ner. Vatten urlakar också jorden eftersom, hoppas jag iaf, du har hål i botten på krukan. Ny jord nu alltså och lagom med vatten.

Citera
          Bassam
          Inlägg 28-07-2012, 11:01
          Länk hit: #7

Medlem

Hej

Du kan byta jord bara 5cm Från ytan av jorden. och Istället satte dem ny jord som blandad med naturlig gödsel.

Obs

Jag såg smarta företag arbetar så, på grund av dem har inte tid och råd för att byta jord till flera

Hundra krukor.

H.Bassam

Redigerat av Bassam: 28-07-2012, 11:05

Citera
          CillaM
          Inlägg 28-07-2012, 11:52
          Länk hit: #8

Medlem

Ska man byta jord gör man det i hela krukan, att bara ta bort lite och sedan fylla på löser inga problem i längden. Företag som har så många växter kan ju göra så, för de säljer ju av det mesta. Men det syns gott o väl att de fuskat i slutet av sommaren. Då reas allt bort, med löss och annan ohyra på. För några få krukor med plantor i som man vill behålla, anser jag att det mycket väl är värt att göra som jag skrev. Slitochsläng är inte ett hållbart samhälle.

Citera
          ansanpansan
          Inlägg 02-08-2012, 08:27
          Länk hit: #9

Medlem

Hej igen!

Kan man använda såpsprit mot ätbart? Det är ju t-röd i? Det är ju svårt att bara ta på bladen liksom?

Citera
          Bassam
          Inlägg 03-08-2012, 02:13
          Länk hit: #10

Medlem

Hej

Man kan använda Provado, i affären finns provado pinnar som man kan lägga dem i krukor, de innehåller näring och provado ( provado är bekämpning material), provado och näring kan Lösas upp i vatten under vattning och suger av rötter och ger växter näring som behöver och döda insekter.

H.Bassam

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 03-08-2012, 03:36
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (Bassam @ 03-08-2012, 03:13) *
          Hej

Man kan använda Provado, i affären finns provado pinnar som man kan lägga dem i krukor, de innehåller näring och provado ( provado är bekämpning material), provado och näring kan Lösas upp i vatten under vattning och suger av rötter och ger växter näring som behöver och döda insekter.

H.Bassam

Nu tror jag nog att ansanpansan är klok nog att inte följa ditt råd men i alla fall. Provado skall inte användas till ätliga växter! Det står klart och tydligt på såväl förpackning som säkerhetsdatablad för produkten! Dessutom funkar de inte särskilt bra mot spinnkvalster... (står också i beskrivningen av produkten)

Om man inte, som ansanpansan vad jag har förstått, odlar i kruka kan det dessutom vara bra att veta att Provado är giftig för daggmaskar och andra nyttiga marklevande organismer. Så, visst tillför man lite näring men kan försvaga sina växter på annat sätt istället. Provado funkar jättebra mot bl a bladlöss, sköldlöss och ullöss men jag skulle nog vilja rekommendera att det bara borde användas till krukväxter (vilket tillverkaren Bayer också gör) där man har mer kontroll över vart resterna av giftet hamnar. Och som sagt, absolut inte till ätliga växter då giftet transporteras från rotsystemet till växtens alla delar. Giftet "går ur"/bryts ner så småningom men tar ganska lång tid - kommer inte ihåg just nu, men har för mig att det handlar om halvårsvis minst innan man kan använda växten igen.

Bassam, jag hoppas verkligen att du inte rekommenderar dina kunder likadant för då har du nog inte jobbet kvar så värst länge till. Om inte annat lär du reducera din arbetsgivares kundkrets och får gå av den anledningen...
          Ingår det förresten inte i arbetsuppgifterna när man jobbar på plantskola och säljer hälso- och miljövådliga produkter att noga sätta sig in i dessas säkerhetsdatablad och känna till deras användningsområden?

@ansanpansan
          Vad gäller dina angripna smultronplantor så föreslår jag följande:
          - Duscha dem med vanligt vatten regelbundet - gärna varje dag. Så stark stråle du bara kan. Rekommenderar en sådan här (om du inte redan har en) http://www.wexthuset.com/images/products/blomspruta.jpg eller vattenslang (vilket inte alla har på balkong wink.gif) Jättesmidigt att slippa pumpa hela tiden och du får en kraftigare mer hanterbar stråle. Ett annat alternativ om din krukor såpass hanterbara är att bära in dem i badrummet och duscha av dem där. Tänk bara på att helst inte ställa dem i stark sol direkt efter att du har duschat av dem (ingen större risk den här sommaren wink.gif)
          - Se till att krukorna inte torkar ut. Det är smaskens för t ex kvalster med torr jord och en massa saftiga växtdelar att käka av.
          - Om jorden är gammal och "utmattad" plantera om eller byt så mycket du kan om du har stora krukor.
          - Spraya plantorna med såpvatten 1 del såpa och 5 delar vatten. Du kan strunta i rödspriten om du vill men får då upprepa behandlingen lite fler gånger då det sägs vara rödspriten som tar äggen. Om det stämmer låter jag vara osagt. Gör det helst tidigt på morgonen eller ännu hellre på kvällen. Låt verka nån timme eller så och sköj sedan av plantorna. Upprepa till dess att angreppen försvunnit. Såpa är i och för sig också lite giftigt men det krävs stora mängder för att det skall vara hälsovådligt på något sätt. De få rester som kan finnas kvar efter att du har sköljt av dem eller ens direkt efter sprayning innebär ingen hälsofara. Fast bären smakar antagligen inte så värst gott under behandlingsperioden förstås. smile.gif
          - Om det värsta händer och plantorna inte klarar sig så släng dem i hushållssopor som skall brännas eller om ni sorterar på annat sätt. Inte i komposterbart bara. Tvätta noga ur krukorna med såpa innan du planterar nya.

Sorgnyggorna är relativt ofarliga för plantorna även om larverna kan gnaga på rötterna och därmed försvaga växten. Där skulle jag nog rekommendera att du ändå byter jorden om du har möjlighet och sedan reglerar vattningen så att du håller jorden lagom fuktig - för blöt eller för torr jord är inte bra. Om du inte kan byta jorden så finns det diverse fällor man kan köpa eller göra själv.

Lycka till! smile.gif

Redigerat av Kryddan03: 03-08-2012, 04:12

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 02:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon