Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mullbär
          BigDaddy
          Inlägg 14-08-2012, 19:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Hej

Nu har ett par av mina mullbärssticklingar börjat hända saker med. Jag satte rätt många i jord på friland, i jord i kruka & i vatten. Ett i kruka har vissnat ner men det har kommit ett litet skott längst nerifrån. El snarare en knopp kom & ett blad slog ut på en liten stjälk som kom.

Sedan har det på en av de jag satte på tomten kommit 5-6 knoppar som när som helst nu slår ut. Det kom knoppar redan för 1,5 vecka sedan & nu har de nästan slagit ut.
          På övriga sticklingar, som vissa vissnat ner, vissa hålls gröna med blad kvar, inte hänt ngt ytterligare med. Inga nya knoppar.

Så nu undrar jag två saker. Dels har dessa två åtminstone tagit sig?
          Hur ska jag behandla dem? Den på friland är ju bara att låta stå kvar för den står där jag vill ha den. Täcka med snö & löv i höst/vinter?
          Hur ska jag göra med det andra? Ska det planteras om el ska jag avvakta?

Det är sista veckan det hänt saker & kanske 1,5 - 2 mån sedan de sattes.

För övrigt blev jag pappa för första gången i fredags till världens sötaste flicka.
          yes.gif

Blir ssvårt att hinna med med alla växter & projekt märker jag direkt men mullbär vill jag ha ngt framöver iaf & har kämpat för.

Redigerat av BigDaddy: 14-08-2012, 19:31

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          niggle
          Inlägg 14-08-2012, 19:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 459
          Medlem nr: 26 668

Jag blir lite sentimental när du skriver detta.
          När jag blev pappa för lite drygt 20 år sedan, satte jag ett Mullbärsträd i vår dåvarande trädgård.
          Så småningom gick barnen omkring med mörkröda fläckar på kläderna, efter alla mullbär som de plockade och åt. Det pratar de om nu när de blivit stora.
          Sedan dess har vi flyttat till ett annat hus.
          För några år sedan satte jag ett litet Mullbärsträd här.
          Nu ska jag bli morfar om två månader. Hoppas att inte vintern blir för sträng, utan att träder överlever.

Lycka till med lilla barnet och trädet!

Citera
          Mia i trädgården
          Inlägg 14-08-2012, 19:55
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 341
          Medlem nr: 62 497

Hej
          Jag kan inget om Mullbär men kan däremot gratta dig för din dotter! Härligt! GRATTIS!

Citera
          fvd
          Inlägg 14-08-2012, 20:10
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

Grattis säger jag också. Vad gulliga ni är jag blir rörd när jag läser hur ni tänker. Jag har aldrig smakat mullbär men jag kanske kulle satsa på det ockå en vacker dag blir jag kanske farmor.

--------------------
          Zon 1

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 14-08-2012, 22:07
          Länk hit: #5

Medlem

Niggle - Nu blir även jag rörd när jag läser din historia. Jag SKA verkligen få ett träd att överleva! smile.gif
          Jag vill också ha barn som springer runt med fläckar efter bären. Otroligt goda bär jag nyss upptäckt genom en granne. Kände inte alls till dem förr.

Tusen tack för gratulationerna alla! smiley_small_hug.gif

Nu frågan bara hur jag ska göra med dessa sticklingar som ff lever & börjat knoppa. Framförallt den i kruka?
          Den står ihop med 3 till som ff är gröna & har blad men inte växt el knoppat ngt.

edit. Glömde nämna att jag tänkt övervintra den i kruka inomhus svalt. Den på friland satsar jag på att stå kvar ute.

Redigerat av BigDaddy: 14-08-2012, 22:07

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 22-08-2012, 11:06
          Länk hit: #6

Medlem

Vad säger ni? Ska jag plantera om de sticklingar som börjat få knoppar & blad till en bättre jord?
          El är det för sent på säsongen så jag bör vänta?
          Tanken är att övervintra inomhus, troligtvis inte med extra ljus.
          Bör de stå på altanen tills de invintrar då & fäller löven?

De som står utomhus på friland som verkar ta sig, ska de ha en hög med löv & snö över sig?

Citera
          Bassam
          Inlägg 22-08-2012, 12:12
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Bättre ta dem till en sval plats mellan +5-+10grader, när sina blad faller med lite belysning. Du måste veta att andelen av belysning och vattning ökar med ökade värme .

Obs
          Nu kan jag säga Grattis till din vackraste Angel .
          H.Bassam

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 22-08-2012, 14:40
          Länk hit: #8

Medlem

Tusen tack!!! smile.gif

Problem jag inte nämnde var att sticklingen står i värdelös jord, el snarare sand som liknar betong. Tänker att det av den anledningen kanske ökar möjligheten till att omplantering nu istället för i vår?

Ja det var så dumt att ställa dem i så kass sand. Vet bättre nu än när jag gjorde det.
          Jag trodde sand var väldigt finkorning sand men vet nu att det är bättre med mer grusliknande sand.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 11:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon