Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kräfta?
          FruTrädgårdstomt...
          Inlägg 19-08-2012, 21:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 71 323

Hej,

jag planterade ett äppleträd, 'Belle de Boskoop', ganska sent i våras. Det har inte riktigt trivts och jag har märkt att det fått kämpa. Men jag kunde inte se nåt som var fel.
          Sen verkade det som om det skulle börja ta i alla fall, men så igår upptäckte jag vita ludd-duttar utspridda på barken.
          Vid närmare inspektion visade sig att barken är full av små sprickor och sårytor. Hela trädet är angripet. Efter lite googlande efter bilder på fruktträdskräfta så tycker jag att det ser så ut.

Vad tror ni?

Bilderna blev lite dåliga, hoppas att det går att se, annars får jag ta nya i morgon.

Bifogad fil  kr_ft.jpg ( 73.26k ) Antal nedladdningar: 41

Bifogad fil  kr_fta.jpg ( 66.58k ) Antal nedladdningar: 26

Bifogad fil  kr_fts_r.jpg ( 55.77k ) Antal nedladdningar: 36

Om det är kräfta så tar jag bort trädet direkt, men kan jag plantera ett nytt träd på samma plats? Måste jag gräva ur jord och isf hur mycket?

/Mia

--------------------
          "Il faut cultiver notre jardin." Ur 'Candide' -- Voltaire

Zon 3

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 10)
          Cilla
          Inlägg 19-08-2012, 22:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag ser inga tydliga spår av kräfta, däremot några mekaniska skador där trädet ser ut att övervalla väl. Det vita luddet är intressant, det vet jag inte vad det är men det ser inte särskilt skadligt ut för trädets del.

Jag tror du kan pusta ut i fråga om kräfta, däremot ha samma goda spaning efter det som du haft hittills.

Kan du ta någon helhetsbild av trädet så man ser hur och i vilken miljö det är planterat?

--------------------

Citera
          FruTrädgårdstomt...
          Inlägg 20-08-2012, 10:36
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för snabbt svar :-)

Att det inte är kräfta känns jätteskönt, eftersom jag har några rätt nya plommonträd i närheten. De är hittills helt friska.
          Jag tog några nya bilder på 'BdB'. Hon är hemskt tanig och står helt fel. Det var ett impulsköp på rea och när jag googlade på det fick jag veta att det är ett zon 2-träd. Jag bor i zon 3.
          Men då hade jag redan planterat det, öppet och oskyddat till råga på allt.

Bifogad fil  Bdb.jpg ( 102.04k ) Antal nedladdningar: 40

Jag hade tänkt flytta på det till hösten men eftersom det nu inte mår bra så vet jag inte vad som är bäst. (I bakgrunden syns mina motorsågsglada grannars nyss stympade äppleträd.)

En bild till, kameran är vänd ung. mot norr.

Bifogad fil  belledb.jpg ( 151.88k ) Antal nedladdningar: 38

Så lite skydd finns där men inte mycket. Och jag skulle egentligen vilja byta ut trädet mot något annat snabbväxande och vindtåligt att täppa till där i "gluggen" med. Det blåser utav bara hoppsan här. Och jag har gått och kärat ner mig i en lönn, Acer platanoides 'Crimson Sentry'.

Men kan 'Belle' räddas så vore det bra, fast helst då på annan plats. Kan/ska jag flytta henne nu, eller bör jag vänta till våren?
          Jag är lite rädd att hon kanske inte överlever vintern och blåsten där hon står, särskilt som hon inte är helt frisk.

Det var kanske lite dumt att ta bild på just den där övervallade skadan igår, det är bara den som börjar övervallas. De andra är bara sprickor, 15 -20 st utspridda över hela trädet. Och så med dessa tussar växande i. De är trådiga och fuktiga, liknar klart mögelsporer. :-(
          Jag kan inte begripa hur sprickorna kommit till, jag satte henne för sent för att det ska kunna vara frostsprickor.
          Jag tycker att jag kollade henne rätt bra vid köpet.

Jag ska kanske tillägga att vi har haft ett massivt bredsideanfall mot våra växter i år av bladlöss, trädgårdsborrar och olika svampsjukdomar. Så stackars 'Belle' har fått genomlida en hel del.

Vad tror ni?

--------------------

Zon 3

Citera
          Cilla
          Inlägg 21-08-2012, 22:36
          Länk hit: #4

Medlem

Förslag 1: Sätt BdB som spaljéträd intill vägg, häck, buskage eller vad som helst som är skyddat. Vänta med flytten till dess att löven fallit av eller gulnat. Vänta sedan med att beskära det tvådimensionellt till dess att det satt fart och börjar växa, skär då på vårvintern om det inte har kräfta. Kan ta ett par år.

Förslag 2: När du planterar träd, också när du flyttar detta träd, gräv minst 4 gånger så brett som du gjort hittills. Träd behöver inte ett hål eller en grop, de behöver en b ä d d som är vid, inte nödvändigtvis så djup.

Håll gräsbeväxning borta från hela bädden under flera år, så istället i något ettårigt där som du gillar. gräs är starkt konkurrerande med unga träd.

Förslag 3: Din stöttning av trädet ska stötta rötterna, inte kronan. Pålarna ska vara minst 2, helst 3, sitta längst ut i bädden och breda band, t ex lakansväv, ska ansättas på stammen UNDER halva stammens höjd, räknat från nedersta krongrenarna. Kronan ska svaja för att anpassa sig efter växplatsen men rötterna måste stå still för att få kontakt och fäste i jorden.

Förslag 4: Dina övriga träd som du sätter: Ställ dem på liten kulle. Dvs de ska stå så när planteringen är klar så att de inte riskerar att sjunka ned när jorden packas samman. Särskilt träd som är kräfftkänsliga eller träd som är "zonknäckande" ska stå på kulle för att klara av det som är det svåraste (som sällan är kylan) - vätan på hösten och våren.

--------------------

Citera
          Bassam
          Inlägg 22-08-2012, 02:44
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

sprickor har vit färg, Denna färg är färgen svamp sporer.

H.Bassam

Citera
          Cilla
          Inlägg 22-08-2012, 21:31
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Bassam @ 22-08-2012, 03:44) *
          Hej

sprickor har vit färg, Denna färg är färgen svamp sporer.

H.Bassam

Sporer? Vilken svamp är det då fråga om Bassam?

--------------------

Citera
          FruTrädgårdstomt...
          Inlägg 23-08-2012, 07:15
          Länk hit: #7

Medlem

Hej igen och tack snälla för alla bra tips. :-)

Jag trodde att jag lagt in en ny bild på sprickorna men ser nu att den inte "fastnade", så här kommer den lite på efterkälken:

Bifogad fil  bdb_s_r.jpg ( 85.17k ) Antal nedladdningar: 29

Jag har sprejat med sånt anti-svampmedel som säljs i handeln, men tror egentligen inte att det hjälper.

Det där med gräset runt vet jag egentligen men vi har slarvat och låtit det växa igen. :-(

Att sätta 'Belle' som spaljéträd var en utmärkt idé. :-) Nu ska jag bara försöka lura ut en bra plats att sätta henne på.

Pinnen som hon fått är rent slarv. Jag hade tänkt byta till hösten. Men jag måste säga att jag inte riktigt vetat hur jag skulle bete mig just med stöd.
          Vi har köpt flera träd sen vi flyttade in för ett år sen och särskilt en lönn (som är mammas lilla älskling) har så klen stam som böjer sig så långt och så yvig krona och det rycker så illa i den att jag tänkte att den skulle gå rätt av. Så vi satte en stadig påle intill och satte fast med breda "plastbälten" som säljs för ändamålet.
          Kan jag vänta med att byta ut den och sätta lägre stöd i triangel till våren, när höststormarna rasat ut?

Jag älskar träd och vill ha alldeles för många för vår trädgård *suck* men vill gärna lära mig så mycket som möjligt. :-)

--------------------

Zon 3

Citera
          Bassam
          Inlägg 23-08-2012, 16:03
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej Kan du googla på namn ( (Mealybugs )

Resultat av sprutning material för att bekämpa Svamp inte visas direkt
          Men behöver för det kommande året för att resultaten ser ut.
          Fråga om typ svamp:
          VENTURIA INAEQUALIIS
          Det är en av den mjöldagg sjukdom, så ser ut sina sporer vit färg.
          Obs
          Man kan se under vit färger om finns insekter på halv cm länge, den harr vit färgen, om man hitta den det betyder att det är ( Mealybugs ) Kan du googla på den här namn och gör jämför samma:
          Vad gör den:
          Suga mat växter och rötter döda växter.
          Ser ut : små insekter läng i cm, täcka på vax samla under blad på nerv och mellan KNUTPUNKT
          Grenar ser ut som bomol.
          Bekämpa:
          Systemiska läkemedel som går växter blod tillexempel ( Provado ) och när denna
          Insekt, När denna insekt I marken och i resten av de delar av växten suger Det kommer att dö.
          Obs+++ nu säker jag hundra procent att (Mealybugs ) som attackera din växt. Du kan bara googla på namn (Mealybugs ).
          H.Bassam

Citera
          FruTrädgårdstomt...
          Inlägg 23-08-2012, 19:45
          Länk hit: #9

Medlem

Nja, Bassam, det verkar inte stämma. Venturia inaequalis är det som kallas äppelskorv på svenska, och det har mitt träd inte.

När man googlar på mealybugs får man veta att det är en grupp insekter, Pseudococcidae, som tillhör sköldlössen.
          Några löss finns inte på trädet. Inte heller finns några myror på det fast de annars är överallt i trädgården.

smile.gif

--------------------

Zon 3

Citera
          Cilla
          Inlägg 25-08-2012, 01:57
          Länk hit: #10

Medlem

Hej FruTrädgårdstomte!
          Misströsta inte om trädet, det går säkert att rädda, omplantera och åtminstone lära en del av!

CITAT (FruTrädgårdstomte @ 23-08-2012, 08:15) *
          Det där med gräset runt vet jag egentligen men vi har slarvat och låtit det växa igen. :-(

Att sätta 'Belle' som spaljéträd var en utmärkt idé. :-) Nu ska jag bara försöka lura ut en bra plats att sätta henne på.

Pinnen som hon fått är rent slarv. Jag hade tänkt byta till hösten. Men jag måste säga att jag inte riktigt vetat hur jag skulle bete mig just med stöd.
          Vi har köpt flera träd sen vi flyttade in för ett år sen och särskilt en lönn (som är mammas lilla älskling) har så klen stam som böjer sig så långt och så yvig krona och det rycker så illa i den att jag tänkte att den skulle gå rätt av. Så vi satte en stadig påle intill och satte fast med breda "plastbälten" som säljs för ändamålet.
          Kan jag vänta med att byta ut den och sätta lägre stöd i triangel till våren, när höststormarna rasat ut?

Gräset runt: Lättare att hålla efter än det kan se ut. Brukar inte ta mer än femton minuter. Gräv lite större växtbädd för trädet när du flyttar och gör spaljé/tvådimensionellt träd av det så kommer det ha många gånger bättre växtmiljö än det har nu! Och som sagt, du behöver inte gräva så djupt.

Lönn: Typiskt, de är ofta så snabbväxande i plantskolorna att de utan bambupinnar knappt klarar att ens rikta sig uppåt. Samtidigt, om man har statigt stöd upp i hela stammen och kronan så bygger det aldrig upp sig för att klara sig på platsen utan stöd - det blir som en gipsad kroppsdel på människa - klen och kokt spagetthi...

Så här har jag lyckats med "spagetthilönnar":
          1. Skilj på rötternas fäste och stammens/trädets stabilitet.

2. Bra stöd för rötterna, och det ska sitta lågt på stammen. Den månad, ofta tar det inte mer än en säsong, som trädet fäst rötterna i marken ska de bort. Man ser detta genom att fatta tag i stammen och röra försiktigt åt flera riktningar. Rör sig inte jorden ovan rötterna ska allt sådant stöd bort.

3. Stam och krona ska röra sig men inte vika sig eller vingla s att de knäcks edller så att trädet lägger sig som ett uppochnedvänt U med toppen nedåt. Om det är lite som spagetthi ska stam/krona ha stöd som kan röra sig, och som inte är en påle hela vägen, och det ska inte vara fäst i marken om det inte behövs.
          Två varianter: Om kronan böjer sig onaturligt mycket sätter man bambupinne där det böjer sig och binder nedifrån och upp med något mjukt, men låter så mycket av trädets topp mm röra sig fritt. Under bladsäsongen tar man först bort stödbanden uppe i kronan och behåller bara så mycket som absolut behövs.
          Om stammen viker sig måste man ha den stöttad en tid, och detta kan göras genom att man slår en påle snett i marken en bit ifrån, och bilder med mjukt band om trädet. Trädet ska kunna röra sig men inte vika sig, och detta kan ofta åstadkommas genom att man har bara en fästpunkt till marken.
          Ibland måste man ha båda, men det är bra om man varje år tar bort rubbet och kollar vad som måste ansättas igen, och att man då väljer nya fästpunkter mm.
          Allt måste inför hösten kollas så att det inte skaver eller skadar barken vid stormar.

Träd måste svaja och röra sig för att bygga celler som styrker det.

En lönn tog det mig fyra års olika stagarbeten för att få det att kunna stå upprätt. De lönnar jag väljer nu är ofta de mer stabbiga, lägre och minst svajiga!

--------------------

Citera
          FruTrädgårdstomt...
          Inlägg 28-08-2012, 19:31
          Länk hit: #11

Medlem

Tack så mycket snälla Cilla, för utförliga och bra tips! :-)

"Spaghetti-lönn" hehe, det var en bra liknelse. Den är så smal den lille kraken. Men jag byter ut pålen omgående.

Vad gäller 'Bdb' får jag väl avvakta och hålla noggrann koll på henne och se hur det mystiska vita luddet beter sig. Om hon inte blir sjukare så flyttar jag henne efter lövfällningen. Då får jag lite tid att klura på en bra plats för henne också. :-)

--------------------

Zon 3

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 22:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon