Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lars Vilks - konstnär eller...?, Konst??????? - igt?????
          Bengalow
          Inlägg 12-09-2012, 19:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Det senaste jag läst om ovannämnde gör mig väldigt besviken på vad en "konstnär" kan utsätta sin omgivning för. När han som "konstnär" försöker påverka omgivningen till sin egen fördel blir han en enkel populist, enligt den gamla amerikanska regeln "all reklam är god reklam".
          Varför låter vi honom hållas? Kan man, genom åberopande av "konstnärlig integritet", tillåta övergrepp, som i en rättsstat som Sverige borde leda till åtal? Är hans verk konst, eller är det bara en åsiktsyttring?
          Jfr Matssons "konstverk" med 1-kronan och den nya parollen med kungen...

Citera
          6 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          mamamaggan
          Inlägg 12-09-2012, 19:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Vad har han gjort som du blir så upprörd över ?

Håller inte reda på honom speciellt mycket så jag vet inte vad som hänt nu .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-09-2012, 19:53
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

http://www.aftonbladet.se/nyheter/analys/w...icle15427688.ab

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkron...icle15412811.ab

Finns hur mycket som helst att läsa.

Vad är han känd för? Jo sin rondellhund muhammed och för sina muhammedteckningar och så hans "självständiga stat" på Kullaberg förståss.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-09-2012, 20:21
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Hans kamp för yttrandefriheten är i alla fall intressant

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 12-09-2012, 20:34
          Länk hit: #5

Medlem

Klart jag vet vem Lars Vilks är och vad han gjort men vad jag undrade över vad han gjort nu , i dag eller senaste dagarna , som får Bengalow att reagera just här och nu .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          gnon49
          Inlägg 12-09-2012, 20:48
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Bevittnar han inte något antimuslimskt möte just nu? Karln är frispråkig och vet hur skapa debatt. Lever väl under dödshot för sina uttalanden. Yttrandefriheten kan vara farlig ibland.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-09-2012, 20:59
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 12-09-2012, 21:34) *
          Klart jag vet vem Lars Vilks är och vad han gjort men vad jag undrade över vad han gjort nu , i dag eller senaste dagarna , som får Bengalow att reagera just här och nu .

Det var därför jag la in ett par länkar.

--------------------

Citera
          Bengalow
          Inlägg 12-09-2012, 20:59
          Länk hit: #8

Medlem

"Kamp" för yttrandefriheten är väl magstarkt, huggorm. Rätten att säga vad man vill har också en begränsning - det finns något som heter ansvar, och det tycks denne "konstnär" sakna totalt. Får han komma till tals, så är det får egenreklamens skull.
          Nu skall jag inte bedöma hans "konstverk", men likaväl som den världsberömda geten med ett bildäck, så anser jag, att konst inte är konst längre - bara konstigt...Riv skiten på Kullaberg, och lås in Vilks på obestämd tid. Knasig är han i alla fall, även om en del gillar hans provokationer

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 12-09-2012, 21:30
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 12-09-2012, 21:59) *
          Det var därför jag la in ett par länkar.

Den andra länken handlade ju om honom och att han hyllar högerextremister . Nu har vi ju rätt att hylla vilka tillåtna politiska åsikter/rörelser vi vill bara de följer lagen.

Därför förstår jag inte upprördheten , Vilks har väl inte gjort något olagligt ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-09-2012, 21:39
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 12-09-2012, 22:30) *
          Den andra länken handlade ju om honom och att han hyllar högerextremister . Nu har vi ju rätt att hylla vilka tillåtna politiska åsikter/rörelser vi vill bara de följer lagen.

Därför förstår jag inte upprördheten , Vilks har väl inte gjort något olagligt ?

Nej men han har väldigt dåligt omdöme. Menar du att man ska försvara rasism bara för att man värnar om yttrande och åsiktsfriheten?

--------------------

Citera
          Bengalow
          Inlägg 12-09-2012, 21:39
          Länk hit: #11

Medlem

Jo, han har byggt på "fridlyst" mark, och han uppmanar till extremism/rasism. Det finns lagtexter som förbjuder sådant. Han och Breivik är likasinnade, men för att han kallar sig "konstnär", så har han större rätt att provocera, tycker han, och försöker att tänja på begreppet åsiktsfrihet. Ansvaret för det han uttrycker, skall vi skattebetala för genom säkerhetsvakter. Psyket borde bli hans nästa hem...

Redigerat av Bengalow: 12-09-2012, 21:47

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 12-09-2012, 21:45
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 12-09-2012, 22:39) *
          Nej men han har väldigt dåligt omdöme. Menar du att man ska försvara rasism bara för att man värnar om yttrande och åsiktsfriheten?

Nej man ska definitivt inte försvara rasism , som väl är förbjudet , men så länge inte något olagligt sker så får de hålla på , eller hur ?

Själv hatar jag rasism , har t o m blivit misshandlad av en nynazist som inte gillade att jag hade andra åsikter än honom , så jag försvarar absolut inte rasism men så länge inte Vilks gör något olagligt kan man inte göra något åt honom .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          gnon49
          Inlägg 12-09-2012, 21:59
          Länk hit: #13

Medlem

Frågan är om han är modig eller dumdristig. Fast i en demokrati som Sverige borde det ju vara hugget som stucket. Munkavle hör inte hemma i västerlandet. Det är ju det som är poängen med demokrati.

--------------------

Citera
          Bengalow
          Inlägg 12-09-2012, 22:23
          Länk hit: #14

Medlem

Frihet under ansvar, heter det, om demokrati. Vad Lars Vilks försöker nå, är att löpa linan ut. Det vill jag beskriva som anarki. Att testa hur mycket demokratin tål, utan ansvar. Ungefär som Dr. Spock föreslog om barnuppfostran på 60-talet. Sedan han (Spock) blivit mor-och/ eller farförälder gäller inte detta längre...In med galenpannan (Vilks) på anstalt!! Han håller på att riva ned den bild av Sverige som kännetecknas av bl.a. människokärlek och humanitet.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 12-09-2012, 22:24
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Bengalow @ 12-09-2012, 22:39) *
          Jo, han har byggt på "fridlyst" mark, och han uppmanar till extremism/rasism. Det finns lagtexter som förbjuder sådant. Han och Breivik är likasinnade, men för att han kallar sig "konstnär", så har han större rätt att provocera, tycker han, och försöker att tänja på begreppet åsiktsfrihet. Ansvaret för det han uttrycker, skall vi skattebetala för genom säkerhetsvakter. Psyket borde bli hans nästa hem...

Och om han var en konstnär som propagerade för något helt diametralt , skulle du var lika upprörd då och vilja sätta den kostnären också på psyket ?

Vi lever i en demokrati och då får alla komma till tals med sina åsikter så länge det inte begås något brott .

Om det inte vore så hade vi inte någon demokrati längre , vill vi ha det så ? Vill vi leva i ett land där bara " tillåtna " åsikter får uttalas ?

Gillar inte alls Vilks åsikter men han har faktiskt rätt att ha dem.

Redigerat av mamamaggan: 12-09-2012, 22:25

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-09-2012, 22:30
          Länk hit: #16

Medlem

Men man kan ju undra vilket syfte han har med sina rasistiska provokationer och sina högerextremistriska uttalanden.
          Att han vill synas har man ju förstått men jag ser hans agerande som delaktighet i att uppmuntra terrorism.

Hur som helst tycker jag att hans agerande är för jävligt. Hade det varit en vanlig Svensson som gjort samma saker så hade Svensson betraktats som kriminell. Men Vilks är ju konstnär så han går fri.

Gnon, demokrati betyder folkstyre, inte att man ansvarslöst kan göra hur man vill eller säga vad man vill. Det finns faktiskt inskränkningar i yttrandefriheten för den delen.

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 12-09-2012, 23:05
          Länk hit: #17

Medlem

Skillnaden är väl att här i västerlandet är taket högt när det gäller yttrandefriheten. Även okloka eller dumdristiga uttalanden skall tillåtas utan risk för liv o lem. Den demokratin skall vi vara rädda om. Om Lars Wilks är konstnär beror nog på vem man frågar. Smaken är delad.

--------------------

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 12-09-2012, 23:19
          Länk hit: #18

Medlem

När det skrivs här som det görs så utnyttjar även vi demokratins regler , vi får tycka illa om hur Vilks uppträder , hans konst och vilka åsikter han har.

Vill vi ha det på något annat sätt ? Nej, tror inte det men varför skulle bara vi få ha rätt att tycka och tänka som vi gör ?

När man i vissa länder bestämmer vad man får tycka och tänka så brukar vi kalla det för diktatur. Vi behöver bara se på de senaste dagarnas nyheter om de två svenska journalisterna som fängslades i Etiopien.

Så vill inte jag ha det , alltså försvarar jag Vilks rätt att tycka vad han vill , så länge han inte begår något brott .

Då får också jag tycka och tänka vad jag vill , om jag inte gör något brottsligt , och så vill jag fortsätta att ha det. Om vi sätter spärrar åt ena hållet så medför det att det också sätts spärrar åt andra hållet d v s vi naggar demokratin i kanten .

Tyck hur illa om Vilks ni vill , det är ER rättighet , men man kan inte spärra in en person p g a vilka åsikter h*n har .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-09-2012, 00:42
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 13-09-2012, 00:19) *
          När det skrivs här som det görs så utnyttjar även vi demokratins regler , vi får tycka illa om hur Vilks uppträder , hans konst och vilka åsikter han har.

Vill vi ha det på något annat sätt ? Nej, tror inte det men varför skulle bara vi få ha rätt att tycka och tänka som vi gör ?

När man i vissa länder bestämmer vad man får tycka och tänka så brukar vi kalla det för diktatur. Vi behöver bara se på de senaste dagarnas nyheter om de två svenska journalisterna som fängslades i Etiopien.

Så vill inte jag ha det , alltså försvarar jag Vilks rätt att tycka vad han vill , så länge han inte begår något brott .

Då får också jag tycka och tänka vad jag vill , om jag inte gör något brottsligt , och så vill jag fortsätta att ha det. Om vi sätter spärrar åt ena hållet så medför det att det också sätts spärrar åt andra hållet d v s vi naggar demokratin i kanten .

Tyck hur illa om Vilks ni vill , det är ER rättighet , men man kan inte spärra in en person p g a vilka åsikter h*n har .

Det finns fortfarande redan inskränkningar i yttrandefriheten. Man kan faktiskt bli åtalad för förtal. Man får ha vilka åsikter man vill men man får inte agera hur som helst utifrån sina åsikter för då kan man hamna i finkan.

Tror ingen vill ha mer spärrar åt något håll än som redan finns, men risken är ju att just såna som Vilks, om de blir för många, kommer att vara orsak till att det blir ytterligare inskränkningar i yttrande- och åsiktsfriheten. Den här friheten vi har måste ju förvaltas på ett ansvarsfullt sätt av folket. Det ska man inte komma undan bara för att man kallar sig "konstnär" vilket Vilks verkar tro att man kan.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-09-2012, 04:52
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag tycker genuint illa om Lars Vilks. Han vill gärna framstå som en sann konstnär och det fria ordets riddare. Men han är beredd att utnyttja desssa under möda förvärvade rättigheter för sina egoistiska motiv att bli sedd och uppmärksammad och han avhåller sig inte från att flirta med samhällets mörka krafter.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera

6 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 09:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon