Jag har en trädgård strax söder om Broby (Västraby) som jag delar med mormor. Närheten till ån gör klimatet mildare hos mig, men sedan är trädgården utanför centrum en bit så det blir ändå lite kallare här. Fast utan ån och kanske ännu sämre. Vi kanske har likande klimat ?
Så det ska nog inte bli några problem om du hittar ett bra läge. Egentligen ska du täcka när det frusit lätt i marken med löv, som du själv säger blir det inte så instängt då när det frusit lite och presening över håller det torrt men täck inte hela växten bara så gått det går över marken. Nu är det fortfarande hyfsat varmt och fuktig kan det bli för instängt med tidig täckning. Plantan har redan härdigheten i sig, men mer den blir etablerad gör att den kan uppnå full härdighet. Alla mina mullbär och även fikonet tror jag faktiskt jag satt ganska sent.
Jag täcker i nov-dec flesta år.
Tog en bild igår på platsen där jag har både mulle, svart mullbär, fikon men också äkta vindruva. Mulle är störst och är längst ut i vid stängslet.

Roligt med fler som odlar i närheten

vet inte om du varit här ? dom har ju test-odling som Jan (som tråkigt nog gick bort i somras) skötte.
http://denningarumsgard.nu/tradgard/ tror dom har en del olika mullbär på friland.
Redigerat av Alexander-VG-zon3: 14-09-2012, 12:09