Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rotsystem hos 'Crimson Sentry'?
          FruTrädgårdstomt...
          Inlägg 16-09-2012, 12:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 71 323

Hej,

jag vill täppa till ett "blåshål" i trädgården med ett (inte alltför stort) träd. Jag har fastnat för Acer platanoides 'Crimson Sentry', blodklotlönn, som verkar motsvara våra krav på storlek och tålighet etc.

Men trots flitigt googlande har jag inte lyckats hitta några uppgifter om rotsystemet, och jag undrar nu om någon kan svara på hur pass invasivt det är.
          Det är nämligen så att någonstans (vi vet inte exakt var) i närheten där vi planerar att plantera trädet går avloppsrören ut i gatan.

Är/blir detta ett hinder tror ni?

--------------------
          "Il faut cultiver notre jardin." Ur 'Candide' -- Voltaire

Zon 3

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 10)
          Huggorm
          Inlägg 16-09-2012, 12:52
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Lönn är inte något bra alternativ för blåsiga lägen. Särskilt inte en klotlönn som ju inte får växa upp från frö på platsen och anpassa sig från början. Vägverket har planterat ett stort antal lönnar utmed en ny motorvägssträckning här, och man ser mycket tydligt att träden som står där det blåser klarar sig sämre än de som står mera skyddat. Många har till och med dött.

Hur aggressiva rotsystemen är kan jag dock inte säga.

Citera
          Cilla
          Inlägg 16-09-2012, 19:33
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag håller med Huggorm, denna lönn är inte det bästa valet för ett blåshål.

Angående rötterna så är det ett relativt litet och långsamväxande träd, jag skulle själv itne vara rädd för rotinträngning. Samtidigt i blåsiga lägen kan markerna också bli torra, och då kan vilket träd som helst söka sig längs med och in i avloppsrör om det är enda vattenkällan.

--------------------

Citera
          FruTrädgårdstomt...
          Inlägg 17-09-2012, 06:03
          Länk hit: #4

Medlem

Hm, det låter ju inte bra förstås.

Men hur blåsigt är för blåsigt tro? Jag menar, jag bor ju inte ute vid kusten eller så. "Blåshålet" ligger i nordväst och bildas av ett avstånd mellan en idegran och ett gullregn.
          Bägge står nära tomtgräns och mellan dem håller en en tujahäck på att växa upp. Lönnen skulle alltså stå mitt emellan men ett antal meter in på tomten och därmed bli skyddad av de andra träden samt tujorna.
          Iofs är ju förhoppningen att lönnen ska bli avsevärt mycket högre än tujorna med tiden.

Blåsigheten i vår trädgård skapas av brist på träd i den, samt i direkt anslutning. Däremot finns riktigt höga träd runt om men en bit bort, dessa tillsammans med omgivande byggnader bildar en "gryta" där vinden vispar runt i kastvindar.

I nordväst finns utanför tomten en lägre byggnad ca 50 m bort och bakom den ett skogbryn ca 100 meter bort.
          Tidigare fanns 3 vackra gamla äppelträd på ca 25 meters avstånd (emellan oss och den lägre byggnaden) på närmaste grannens tomt. Poängen är att de klarade att växa upp och stå länge oskyddat.

Tror ni ändå att det blir för blåsigt?
          Och isf, har ni tips på nåt annat träd som skulle kunna funka? Det måste inte vara rödbladigt, men kronan får inte bli för yvig där, däremot gör det inget om det blir högt.

--------------------

Zon 3

Citera
          Huggorm
          Inlägg 17-09-2012, 15:05
          Länk hit: #5

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Då är det nog ingen fara, det blåser nog inte så mycket på ett sådant ställe ändå

Citera
          FruTrädgårdstomt...
          Inlägg 17-09-2012, 16:07
          Länk hit: #6

Medlem

Det var så jag tänkte smile.gif ...fast...fast nu så började jag googla igen och hittade ett annat träd.

Sorbus aria 'Lutescens'

Det är väldigt vackert. Nån som vet hur brett det blir?

Skit skit skit... nu kan jag inte bestämma mig... crazy.gif

--------------------

Zon 3

Citera
          Cilla
          Inlägg 18-09-2012, 01:03
          Länk hit: #7

Medlem

Akta dig för att ställa frågor här, det blir bara svårare och svårare med alla fantastiska förslag på träd som du kan få! rolleyes.gif

Den här vitoxeln Sorbus aria 'Lutescens' blir någonstans kring 8-10 meter bred, men det tar ett tag. Inte så hög, 10-12 meter.

Tål vind, men är lite känslig för päronpest, som förekommer mest på västkust och i södra landsändan. Finns det päronträd som dött knall och fall i grannskapet så kanske man ska fundera på annan sort.

Kanske jättevitoxeln Sorbus aria 'Gigantea E'? Den är inte lika känslig för päronpest och den är smalare, bara 5-7 meter. Höjd 12-15 meter.

Redigerat av Cilla: 18-09-2012, 01:06

--------------------

Citera
          FruTrädgårdstomt...
          Inlägg 18-09-2012, 09:50
          Länk hit: #8

Medlem

Hehe, jo nog har jag märkt det. Mitt rosberoende blir inte direkt botat heller....

Googlade 'Gigantea' och den verkar inte vara lika silvrig som 'Lutescens', stämmer det? Annars verkar det ju kunna passa.

För olyckligtvis blir nog 'Lutescens' för bred för vår trädgård, men nu hann jag snöa in på nåt silverfärgat...

Slutar väl med att vi får flytta till större trädgård så att jag kan få plats med allt... wink.gif

Redigerat av FruTrädgårdstomte: 18-09-2012, 10:00

--------------------

Zon 3

Citera
          Cilla
          Inlägg 19-09-2012, 14:21
          Länk hit: #9

Medlem

Sant, den är inte lika silver/vitdaggig, men den har anstrykning åt det hållet. Jag tycker faktiskt den är vackrare, upplever inte 'Lutescens' som silver, mer som vitdagg/mjöldaggsfärgad... Fascinerande är den ändå, men vitdammig som om den nästan var sjuk.

Finns vitpilar (googla på Salix alba och se de mindre sorterna) som tål vind och som har mer av silver.

----och så läste jag tråden igen efteråt och såg att det fanns avloppsrör i närheten. Då går salix bort, i alla fall pilarna.

Redigerat av Cilla: 19-09-2012, 14:24

--------------------

Citera
          FruTrädgårdstomt...
          Inlägg 19-09-2012, 15:22
          Länk hit: #10

Medlem

Det är ju lite trösterikt att den kanske inte är så snygg trots allt, eftersom jag nu inte kan ha den smile.gif

Jag har har inte sett någon av varianterna i verkligheten, som jag vet iaf. Men det ska finnas ett exemplar i Tivoliparken i Kristianstad, planterat 1920 - 1940. Antagligen en bjässe nu då. Men det står bara Sorbus aria, vitoxel, inget sortnamn, så jag antar att det är den rena arten det är fråga om. Hur lik 'Gigantea' är den tro?

--------------------

Zon 3

Citera
          Cilla
          Inlägg 19-09-2012, 20:19
          Länk hit: #11

Medlem

Inte särskilt lik, bladfärgen skiljer markant. 'Lutescens' har vita blad på ovansidan, medan silvret finns på undersidan på 'Gigantean'. Storlekarna ungefär desamma i höjd, men 'Gigantea' håller sig smalare, dvs 5-7 m och blir lite högre. Båda kan dock bli mycket kompakta träd. Det står ofta att frukterna på Gigantean är stora men få, men jag har sett den med mycket rik fruktsättning också.

Sorbus aria 'Lutescens', vitoxel

Sorbus aria 'Gigantea'

Ganska typiskt växtsätt som vuxen; smal.

(Bild lånad av Arborea.se)

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 11:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon