Medlem
Antal inlägg: 172
Medlem nr: 15 850
Har Irisar och liljor som spridit sig och det har blivit för trångt. Har delat och satt ut på andra ställen. Har också fått lite nya perenner. Det jag då undrar över är att om jag då gör det nu på hösten, går det då bra att sätta i ny näringsrik jord ? finns det risk att de börjar växa istället för att förbereda sig inför vintern ? Vet ju att man inte ska gödsla vid den här tiden. Tacksam för svar o tips från alla kunniga här.
Jag skulle säga att det går hur bra som helst. Det är framför allt vedartade växter som behöver avmogna före vintern, eftersom de ska överleva även ovan mark. Perenner vissnar ju alltid ner och överlever under jord så en sen tillväxt gör ingen skada. Sen kan det kanske finnas några undantag, även om jag inte kommer på nån på rak arm.
Medlem
Antal inlägg: 172
Medlem nr: 15 850
Tack Eva, då har jag tänkt rätt ändå även om jag blev lite osäker, kändes ju inte bra sätta ner plantorna i gammal torr stenig skogstomtsjord. Hur gör man om man planterar träd och buskar på hösten ?
Man ska inte gödsla i samband med att man planterar på hösten, och då menar man framför allt gödsel med kväve-innehåll. En näringsrik jord är ju inte riktigt detsamma som att gödsla. Har man dålig jord på planteringsstället så är det ju bra att blanda upp den med någon form av jordförbättrare som inte innehåller så mycket kväve. Själv köper jag med några års mellanrum ett lass med matjord som jag använder när jag gör nya planteringar på ställen med dåligt jordlager. Jorden man köper i påsar innehåller nästan enbart mullämnen (=torven) och bryts ner väldigt fort så de duger inte som enda planteringssubstans för buskar och träd. Men att blanda upp med den befintliga går oftast bra och då späds ju näringsämnena i den ut också.
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723
Hej
Du kan odla växter vid alla tider på året eftersom växterna förlorar inte sina rötterna under plantering, men jag föredrar om du kan göra gropen först och fyller den på lämplig jord, annars din jobb blir utan mening.
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723
Hej
Att flytta växter på våren är bra , men många av sug rötter förlorar på samma gångا, så behöver vi vattna mycket vatten i första 4 veckor efter flyttningen, och vi måste flyttar dem mycket försöktigt, och detta behöver vi inte göra om vi flyttar dem på hösten.