|
Övervintra i odlingsbädd? |
|
|
|
29-09-2012, 16:22
|
Medlem
Antal inlägg: 31
Medlem nr: 75 773

|
Jag funderar på om jag skulle kunna övervintra några pelargoner, citrusväxter och oliv i min markbädd, dvs gräva ned krukorna något och sen isolera ovanpå med typ torvull? Tror ni jag behöver täcka med något då? I sådana fall bubbelplast på metervara som jag lägger över en egengjord ställning av nåt slag? Vi kommer inte ha ngn värme på.
--------------------
______________________________________ zon II
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 13)
|
29-09-2012, 17:33
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Därinne är det lika kallt som utomhus-minus ev väta.
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
29-09-2012, 21:26
|
Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-09-2012, 18:33)  Därinne är det lika kallt som utomhus-minus ev väta. Även under/inuti bubbelplasttältet?
--------------------
|
|
|
|
|
29-09-2012, 23:26
|

Medlem

|
Ja, en pälsjacka är -20 i -20 vare sig inom eller utom ett växthus..
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
30-09-2012, 07:24
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Hej
Det enda som skyddar varje växt är genetiska egenskaper som karaktäriserar Det enda som skyddar varje anläggning är genetiska egenskaper som skiljer varje sort rötter från andra sorten, så hjälper täckena inte växterna mot kyla, så upptäcker människorna ympa, ympa en sort som sin rötter kan inte stå mot kyla på en sort som sin rötter kan stå mot kyla.
Obs
Drar två saker som kan hjälpa mot kyla:
Den första plantering i väldränerade jord. Den andra är att ge växten rätt mängd vatten innan tillkomsten av frost och kyla, vatten inne i växter som skydd växter under den kalla och frost attack, för att under kyla och frost perioden kan växterna rötter inte suga tillräckligt vatten.
H.Bassam
|
|
|
|
|
30-09-2012, 09:01
|
Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-09-2012, 00:26)  Ja, en pälsjacka är -20 i -20 vare sig inom eller utom ett växthus.. Det var ett konstigt svar - även om min fråga kan tyckas dum så söker jag vettiga svar. Utomhusväxter kan jag täcka och mylla upp runt så att de klarar vintern utan annat skydd - så jag tycker nog att min fråga är befogad. I alla fall på min kunskapsnivå. Har du inget vettigare svar att ge så behöver du kanske inte ge något alls.
--------------------
|
|
|
|
|
30-09-2012, 10:44
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
Använder/använt bubbelplast för att skydda växter ute, och det isolerar till en viss gräns (luften i isolerar). Men det räcker inte för dessa växter du tänkt. Dock är oliven tåligast av dessa, men det behövs bättre skydd.
Istället för bubbelplast så skulle jag ha byggt med frigolit. Står det mot en vägg och du packar in växten mot väggen(spill värme) så skyddar det mycket (mer än bubbelplast). Har du tjock frigolit och sedan fyller upp i mitten kan du hålla det princip frostfritt.
Istället för torv skulle jag ta torralöv, torr halm eller lecakulor (blir dock jobbigt att ta veck på våren). Som du då ska fylla upp en bra bit över växterna. När jag skyddat växter med löv, grönvinterväv, bubbelplast plus snö så har jag täckt det minst 60cm högt med löv och bredd, denna typen av skydd har för mig gett tjälefritt längst in där växten stod.
Redigerat av Alexander-VG-zon3: 30-09-2012, 10:52
|
|
|
|
|
30-09-2012, 11:41
|
Medlem

|
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 30-09-2012, 11:44)  Använder/använt bubbelplast för att skydda växter ute, och det isolerar till en viss gräns (luften i isolerar). Men det räcker inte för dessa växter du tänkt. Dock är oliven tåligast av dessa, men det behövs bättre skydd.
Istället för bubbelplast så skulle jag ha byggt med frigolit. Står det mot en vägg och du packar in växten mot väggen(spill värme) så skyddar det mycket (mer än bubbelplast). Har du tjock frigolit och sedan fyller upp i mitten kan du hålla det princip frostfritt.
Istället för torv skulle jag ta torralöv, torr halm eller lecakulor (blir dock jobbigt att ta veck på våren). Som du då ska fylla upp en bra bit över växterna. När jag skyddat växter med löv, grönvinterväv, bubbelplast plus snö så har jag täckt det minst 60cm högt med löv och bredd, denna typen av skydd har för mig gett tjälefritt längst in där växten stod. Tack!
--------------------
|
|
|
|
|
30-09-2012, 14:08
|

Medlem

|
Det var inget ironiskt alls med mitt svar.Bara ett konstaterande.Man kunde ju tänka sig att i ett växthus skyddas växten mer än ute,men så är inte fallet.Översnöade krukor klarar vintern bra i min zon medan de i växthus sällan lever på våren.Under snön om den är 50 cm o mer är det alltid -4 till + 4 ca. De du vill övervintra är ju alla medelhavsväxter,bor du inte långt söderut ser jag täckning ute som dömt att misslyckas.Bor du i Skåne eller i närheten av Alexander-ja ev.Han är mycket duktig på att använda täckmaterial  och lyckas ofta med omöjliga saker.
Redigerat av kerstin z5-6: 30-09-2012, 14:09
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
30-09-2012, 15:07
|
Medlem

|
Hur man än gör så måste det tillföras värme eller isolerar den värmen som finns. Känns dock som detta är skillnad mot ett växthus ? vet inte hur trådskaparen tänkt men uppfattade det mer som det skulle bara täckas över växterna med en ställning klätt i bubbelplast. Då tänker jag att bubbelplast isolerar den lilla värmen som finns från marken och i luften. Sedan då man täcker extra med mer isolerande material. Men frigolit är såfall mer isolerande för att behålla värme. Glas är väl sämst i isolerförmåga. Men säkrats är att ta in alla växterna. Tycker kerstin svar inte alls var konstigt och gav en vettig och bra jämförelse hur det är i ett kallväxthus (där det blir lika kallt som ute och inne).
Redigerat av Alexander-VG-zon3: 30-09-2012, 15:08
|
|
|
|
|
30-09-2012, 15:27
|
Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-09-2012, 15:08)  Det var inget ironiskt alls med mitt svar.Bara ett konstaterande.Man kunde ju tänka sig att i ett växthus skyddas växten mer än ute,men så är inte fallet.Översnöade krukor klarar vintern bra i min zon medan de i växthus sällan lever på våren.Under snön om den är 50 cm o mer är det alltid -4 till + 4 ca. De du vill övervintra är ju alla medelhavsväxter,bor du inte långt söderut ser jag täckning ute som dömt att misslyckas.Bor du i Skåne eller i närheten av Alexander-ja ev.Han är mycket duktig på att använda täckmaterial  och lyckas ofta med omöjliga saker. Tack!  Tack alla för svar! Ok - inser att det inte alls är en bra lösning. Vill ju lyckas övervintra dem. De får bo i förrådet som kommer hålla några varmgrader (5-7 ca). Då kommer dock en ny fråga - belysning? Det finns inga fönster där. Behöver mina växter lite ljus under vintern?
--------------------
|
|
|
|
|
30-09-2012, 15:52
|
Medlem

|
Ljus skadar inte så kan du fixa det så fixa det (kallvita minst 12-14timmar).
|
|
|
|
|
30-09-2012, 22:22
|

Medlem

|
Det kan gå utan , men å andra sidan drar ett lysrör ,kallvita vanliga inte mer än en glödlampa.Och växterna mår mkt bättre.Kallförråd är perfekt, om de håller nämnda temp för allt du vill övervintra.
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
30-09-2012, 23:03
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Hej
Medelhavsväxter lätt att sätta ut i vinter närmare vi kommer till södra Sverige, vi måste vet först vilket klimat där växt kom ifrån. Det måste också så det blir svårare, när vi blir närmare av norr, ch de första saker som vi måste studera när man tänker övervintra växter, varifrån kommer dem, på grund av de lever där ute hela året utan hjälp, också finns annan problem för medelhavet växter, de behöver ljus som finns inte tillräckligt till dem i Sverige klimaten.
Obs
Men det är inte stort fel att man försöka.
H.Bassam
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|