Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lumpen
          ryss_борис
          Inlägg 06-10-2012, 22:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 29 572

Ja, är folk som väljer att göra lumpen helt enkelt dumma i huvudet? Om man absolut måste leka krig kan man väl spela Call of duty eller något...

Nej, men diskutera lumpen och andra militära påfund här...

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Piccante
          Inlägg 06-10-2012, 22:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Förr gjorde man ju lumpen under tvång så jag vill döma någon för det. Pacifist som jag är kan jag däremot tycka det är onödigt att utbilda folk till att bli kanonmat när krig idag inte förs så mkt i skyttegravar med bössor.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-10-2012, 22:37
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag skulle göra tio månader i Halmstad, men det hade ju ingen lust med. Att lyda blint på kommando, lära sig döda och bo tätt ihop med en massa andra män var inget för mig. Så jag blev plötsligt vapenvägrare, och då blev de tvungna att låta mig slippa. Men jag kom inte undan helt, de skickade upp mig till en by norr om Jokkmokk där jag fick göra fyra månaders civilplikt rolleyes.gif

Citera
          Hjortronsylt
          Inlägg 06-10-2012, 22:40
          Länk hit: #4

Gäster

CITAT (Huggorm @ 06-10-2012, 23:37) *
          Jag skulle göra tio månader i Halmstad, men det hade ju ingen lust med. Att lyda blint på kommando, lära sig döda och bo tätt ihop med en massa andra män var inget för mig. Så jag blev plötsligt vapenvägrare, och då blev de tvungna att låta mig slippa. Men jag kom inte undan helt, de skickade upp mig till en by norr om Jokkmokk där jag fick göra fyra månaders civilplikt rolleyes.gif

Och vad innebar det att göra civilplikt?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-10-2012, 23:08
          Länk hit: #5

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Hjortronsylt @ 06-10-2012, 23:40) *
          Och vad innebar det att göra civilplikt?

I mitt fall att lära sig reparera ställverk, alltså fördelningspunkter för högspänningsnätet. De är ju strategiskt viktiga mål i krig. Andra civilister får göra annat liknande.

Citera
          EKLO
          Inlägg 06-10-2012, 23:19
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Utan att vara superkunnig skulle jag säga att de som idag gör lumpen antingen har nbehov av ledning och struktur, inte klarar självdisciplin och vill bli bättre, eller också är de ute efter en erkänt bra ledarskapsutbildning, och slutar efter den.

Citera
          Motti
          Inlägg 06-10-2012, 23:25
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Vår son gjorde 11 månaders Befälsutbilding på Gudhems Kompani i Skövde =Stridsvangsdivitsionen !han älskade varje dag där :)vi föräldrar belv inbjudna på Regementets dag då låg de i tält ute i skogen mitt i vintern och vi fick prova på att åka Stridsvagn med V12 motorer bla och så fick vi världens gott käk fick träffa deras befäl osv ,vår son stortrivdes alla 11 månaderna och ville efter det åka till Bostnien ,men när man gör lumpen samlar man poäng han hade gud ske lov inte nog för att söka .Att göra militärtjänst är fostrande plus att man får lära sig leva i grupp och lära sig grundläggande saker som samarbete disiplin mm .Tror många svenska unga män skulle må bra av att göra lumpen i dag .Att göra värnplikt handlar ju inte bara om att lära sig döda .Sedan väljer du ju själv om du vill söka till FNstyrkor eller Isfor osv .Har själ varit med i Lottakåren och varit ungdomsledare i Unlottorna .Anser att värnplikt är fostrande för livet i många hänsenden .

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 06-10-2012, 23:43
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Ångrade inte att jag gjorde lumpen, gott kamratskap och utvecklande att komma hemifrån ett slag. En del utbildningsmoment var intressanta men mycket var onödigt eller dumt. Tror ingen kan trivas varje stund i en så speciell miljö.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Piccante
          Inlägg 06-10-2012, 23:58
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Aqvakul @ 07-10-2012, 00:43) *
          Ångrade inte att jag gjorde lumpen, gott kamratskap och utvecklande att komma hemifrån ett slag. En del utbildningsmoment var intressanta men mycket var onödigt eller dumt. Tror ingen kan trivas varje stund i en så speciell miljö.

Får lite associationer av internatskola när jag hör om lumpen och fostran bland kamrater i en annan ,miljö... -fear-.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Hjortronsylt
          Inlägg 07-10-2012, 00:15
          Länk hit: #10

Gäster

CITAT (Huggorm @ 07-10-2012, 00:08) *
          I mitt fall att lära sig reparera ställverk, alltså fördelningspunkter för högspänningsnätet. De är ju strategiskt viktiga mål i krig. Andra civilister får göra annat liknande.

Okaj!
          Jag är glad att jag fått slippa allt som har med civilplikt, mönstring och lumpen att göra iaf. biggrin.gif

Har personligen väldigt svårt för allt som man kan förknippa med krig.

Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 07-10-2012, 00:24
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 132
          Medlem nr: 6 842

När jag ryckte in till min första grundutbildning hade Sovjet just invaderat Tjeckoslovakien. Det var ingen konst alls att känna sig motiverad. Ovanstående diskussion var rätt överflödig…

Citera
          hattstugan
          Inlägg 07-10-2012, 00:25
          Länk hit: #12

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Är nog tokig men hade kunnat tänka mig att göra Lumpen men då var inte kvinnlig värnplikt uppfunnen än!

När det kom hade jag barn och var placerad inom vården och ej aktuell på något sätt!

Är lite avundsjuk på de som gjort lumpen för (åtminstonde förr) var det en fostring!

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 07-10-2012, 00:41
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Vår son gjorde 11 månaders Befälsutbilding på I 19.Han blev en man efter det.GRK kompaniet.Jag var där o sköt kpist jag med.En utmärkt utbildning.Gjorde honom till en bättre människa på alla sätt.
          Högvakten var speciell förstås men även det andra.Efter det jobbade han som yrkesmilitär men arbetar nu som assistent till en ung pojke med respirator.Han har nytta av sin utbildning varje dag.

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Hjortronsylt
          Inlägg 07-10-2012, 01:28
          Länk hit: #14

Gäster

CITAT (kerstin z5-6 @ 07-10-2012, 01:41) *
          Vår son gjorde 11 månaders Befälsutbilding på I 19.Han blev en man efter det.GRK kompaniet.Jag var där o sköt kpist jag med.En utmärkt utbildning.Gjorde honom till en bättre människa på alla sätt.
          Högvakten var speciell förstås men även det andra.Efter det jobbade han som yrkesmilitär men arbetar nu som assistent till en ung pojke med respirator.Han har nytta av sin utbildning varje dag.

Jo för vissa killar passar det nog alldeles utmärkt!

CITAT (hattstugan @ 07-10-2012, 01:25) *
          Är nog tokig men hade kunnat tänka mig att göra Lumpen men då var inte kvinnlig värnplikt uppfunnen än!

När det kom hade jag barn och var placerad inom vården och ej aktuell på något sätt!

Är lite avundsjuk på de som gjort lumpen för (åtminstonde förr) var det en fostring!

Jag tror du hade ångrat dig om du väl hade deltagit wink.gif

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 07-10-2012, 09:13
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Jag är glad att mina tre söner sluppit!

Citera
          Cacki
          Inlägg 07-10-2012, 09:38
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (kerstin z5-6 @ 07-10-2012, 01:41) *

Man brukar ju säga så, men det får en faktiskt att undra om det verkligen ska behövas för att kunna "klippa navelsträngen till mamma".
          Tjejer lyckas ju alldeles utmärkt med det på egen hand, menar jag...

Redigerat av Cacki: 07-10-2012, 09:40

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          gnon49
          Inlägg 07-10-2012, 10:06
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Lästa att Finland måste rusta upp bl.a för att Sverige rustar ner. Men dom har ju ryssen som granne och vågar nog inte sänka garden.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 07-10-2012, 18:02
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 29 572

Syftar förstås på de som väjer att frivligt göra lumpen. Visst kan jag förstå att många gör det för att få minnen, samt kanske få vänner för livet etc. men tycker ändå sjäva krigslekarna är löjliga så att säga...

Citera
          malcolm
          Inlägg 07-10-2012, 19:03
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

<<<<<jag gjorde lumpen ocdh det var iget jag undead över 10 månader som tråd/radio-telefonist.Tyckkt dt var helt okej odch jag ick många kompisAR. Skulle göra om lumpem igen.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 07-10-2012, 19:12
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Kul Malcolm;) Min svärfar var sjöofficer ute på Hårsfjärden och arbetade just med tråd/radio,.
          Själv är jag som alla sjuksköterskor krigsplacerad.Fast man får väl hoppas att man slipper uppleva det.

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 04:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon