CITAT (EKLO @ 10-10-2012, 04:18)

Om det är ett trädgårdsland (och inte en rabatt med t ex perenner) så är det ju lätt att gräva runt och krafsa undan mossan.
Jag har också lite mossa på några ställen i ett av mina trädgårdsland, och då vet jag vad det betyder: Där är lite för skuggigt och lite för blött och lite för lite näring - men framför allt har jag luckrat jorden för sällan.
Ingen fara, och lätt att göra nåt åt.
Om du vill arbeta upp ph-värdet i jorden (något som "di lärde" tvistar om betydelsen av när det gäller grönsaksodling) kan du strö ut lite aska på vårvintern, om du inte vill köpa kalk och har vedaska förstås. Men kalka/aska inte där du ska odla potatis!
Tack! Det är säkert så att det varit för blött i år, och kanske även lite för skuggigt eftersom det i år inte varit så mycket sol. Står några björkar bredvid och men normalt brukar det inte vara nåt problem, landet får sol i vart fall fram till 14 innan den kommer bakom björkarna, och de är inte helt täta, men med årets mulna väder...
Jag gör som du föreslår, tar bort mossan och gräver runt lite bättre (tyckte jag gjorde det ordentligt men, men) och vedaska har jag i överflöd, har läst så mycket varningar om aska i kopost och jord så jag vet knappt längre var jag ska göra av den....så det blir ju bra att i vart fall använda lite i trädgårdslandet.
Helén