Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mossa i trädgårdslandet
          HelénE
          Inlägg 08-10-2012, 18:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

Jag har ett trädgårdsland i en stor upphöjd bädd. Har nu märkt att det börjat växa grön mossa på ytan på vissa ställen.

Vet inte om det kan beror på att maken hade på gräsklipp i våras och ja vi har mycket mossa i mattan så en del sånt kom förmodligen också med, och sen har det ju varit blött hela sommaren. Har inte haft mossa dör tidigare.

Fundrar på om det kan räcka att bara skrapa bort översta lagret med mossa, eller om jag ska ta och tillföra lite kalk (vad för sort i så fall) eller något annat? Något verkar ju behövas för mossa vill jag inte ha där.

Tips mottages tacksamt.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          Bassam
          Inlägg 08-10-2012, 23:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Kan göra både:
          1 Ta bort hur mycket av dem.
          .
          2 Det är viktigt att blanda jord med kalk.

H.Bassam

Citera
          HelénE
          Inlägg 09-10-2012, 21:45
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Bassam @ 09-10-2012, 00:15) *
          Hej

Kan göra både:
          1 Ta bort hur mycket av dem.
          .
          2 Det är viktigt att blanda jord med kalk.

H.Bassam

Vad för kalk? Sånt man har i gräsmattan eller?

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          EKLO
          Inlägg 10-10-2012, 03:18
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Om det är ett trädgårdsland (och inte en rabatt med t ex perenner) så är det ju lätt att gräva runt och krafsa undan mossan.

Jag har också lite mossa på några ställen i ett av mina trädgårdsland, och då vet jag vad det betyder: Där är lite för skuggigt och lite för blött och lite för lite näring - men framför allt har jag luckrat jorden för sällan.

Ingen fara, och lätt att göra nåt åt.

Om du vill arbeta upp ph-värdet i jorden (något som "di lärde" tvistar om betydelsen av när det gäller grönsaksodling) kan du strö ut lite aska på vårvintern, om du inte vill köpa kalk och har vedaska förstås. Men kalka/aska inte där du ska odla potatis!

Citera
          HelénE
          Inlägg 10-10-2012, 20:16
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (EKLO @ 10-10-2012, 04:18) *
          Om det är ett trädgårdsland (och inte en rabatt med t ex perenner) så är det ju lätt att gräva runt och krafsa undan mossan.

Jag har också lite mossa på några ställen i ett av mina trädgårdsland, och då vet jag vad det betyder: Där är lite för skuggigt och lite för blött och lite för lite näring - men framför allt har jag luckrat jorden för sällan.

Ingen fara, och lätt att göra nåt åt.

Om du vill arbeta upp ph-värdet i jorden (något som "di lärde" tvistar om betydelsen av när det gäller grönsaksodling) kan du strö ut lite aska på vårvintern, om du inte vill köpa kalk och har vedaska förstås. Men kalka/aska inte där du ska odla potatis!

Tack! Det är säkert så att det varit för blött i år, och kanske även lite för skuggigt eftersom det i år inte varit så mycket sol. Står några björkar bredvid och men normalt brukar det inte vara nåt problem, landet får sol i vart fall fram till 14 innan den kommer bakom björkarna, och de är inte helt täta, men med årets mulna väder...

Jag gör som du föreslår, tar bort mossan och gräver runt lite bättre (tyckte jag gjorde det ordentligt men, men) och vedaska har jag i överflöd, har läst så mycket varningar om aska i kopost och jord så jag vet knappt längre var jag ska göra av den....så det blir ju bra att i vart fall använda lite i trädgårdslandet.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          Bassam
          Inlägg 10-10-2012, 23:30
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Ja, det är kalk som man använder till gräsmattan och beskära bra buskar och häckar omkring området , för att solen och luften når till området eftersom mossa inte gillar solen, luft och icke-sura mark .
          H.Bassam

Citera
          EKLO
          Inlägg 12-10-2012, 08:25
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Det går säkert bra. Och tänk nästa år på att luckra oftare och att göda jorden bättre.

Den aska du lägger ut ska helst vara av lövträ, och inte mycket - många säger att man ska pudra "som florsocker på en sockerkaka", men en smula mer kan man ju ta tycker jag. Du kan sedan gödlsa bättre med t ex benmjöl och algomin - algomin är basiskt.

Citera
          HelénE
          Inlägg 12-10-2012, 17:35
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (EKLO @ 12-10-2012, 09:25) *
          Det går säkert bra. Och tänk nästa år på att luckra oftare och att göda jorden bättre.

Den aska du lägger ut ska helst vara av lövträ, och inte mycket - många säger att man ska pudra "som florsocker på en sockerkaka", men en smula mer kan man ju ta tycker jag. Du kan sedan gödlsa bättre med t ex benmjöl och algomin - algomin är basiskt.

Tack för råd. Algimin brukar jag gödsla med men ska ta lite benmjöl också. Samt pudra med aska, jag eldar bara björkved i år.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 01:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon