Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Läsecirkel, Köksträdgårdens historia
          Natur liv
          Inlägg 13-10-2012, 19:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem nr: 43 937

Nu är det dags att starta läsecirkeln kring boken "Köksträdgårdens historia" av Marie och Björn Hansson. Jag har kikat lite i boken och den verkar intressant och varierande med både bilder och växtlista i slutet av varje kapitel.

Den handlar om köksträdgårdens framväxt och går i kronologisk ordning från köksträdgården i Grekland, Rom och vidare till medeltidsköksträdgårdar i Skandinavien och så småningom hamnar man i köksträdgården under 1900-talet.

Det ska bli en spännande och förhoppningsvis inspirerande läsning. Fem personer har hittills sagt att de vill vara med och fler är välkomna att delta i läsandet och diskussionen.

Jag föreslår att vi läser hälften av det första kapitlet "Det var en gång" om köksträdgårdarna i Grekland, sidan 11 - 17 tills nästa söndag den 21 oktober. Därefter diskuterar vi det vi har läst i den här tråden. Jag har ingen aning om det är lagom långt, men vi behöver ju börja på något sätt. Efter den första läsveckan kan vi ju bestämma hur mycket vi läser till nästa datum (kanske en eller två veckor senare).

Vad tycker ni? Kan vi börja på det här sättet?

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          5 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          mamamaggan
          Inlägg 13-10-2012, 19:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

tummenupp.gif

Låter bra !

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          omk
          Inlägg 13-10-2012, 21:16
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem nr: 32 435

Jepp ! tummenupp.gif

Redigerat av omk: 13-10-2012, 21:17

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          Piccante
          Inlägg 13-10-2012, 22:56
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Jag läste boken redan i somras men kommer läsa era diskussioner och kanske komma med något inlägg? Om jag hinner ska jag låna den igen och kika lite. Hoppas det går bra att jag hänger på fast jag kanske inte kommer få tag på boken igen.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Natur liv
          Inlägg 13-10-2012, 23:07
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Piccante @ 13-10-2012, 23:56) *
          Jag läste boken redan i somras men kommer läsa era diskussioner och kanske komma med något inlägg? Om jag hinner ska jag låna den igen och kika lite. Hoppas det går bra att jag hänger på fast jag kanske inte kommer få tag på boken igen.

Det går absolut bra! Du har ju läst boken och kan bidra till diskussionen. Det kan ju vara en och annan synpunkt som kommer bäst fram efter en tid. Vad vet jag, jag har ju inte läst boken än ... men helt klart har en del kunskap levt i typ ett par tusen år om jag förstått "Köksträdgårdens historia" rätt, så kunskap sedan i somras är säkert helt okej.

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          omk
          Inlägg 15-10-2012, 23:34
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Natur liv @ 13-10-2012, 20:44) *
          Jag föreslår att vi läser hälften av det första kapitlet "Det var en gång" om köksträdgårdarna i Grekland, sidan 11 - 17 tills nästa söndag den 21 oktober.

Jag tycker det är lite kort.
          Kan vi inte fullfölja hela kapitlet, alltså till och med växtlistan på sidan 23 ? De hör ju liksom ihop, dessa sidor !

Edit; kan berätta att jag hittat säkert 8-10 frågor att diskutera med er andra, på bara dessa få sidor ... biggrin.gif

Redigerat av omk: 15-10-2012, 23:35

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          Natur liv
          Inlägg 16-10-2012, 05:43
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (omk @ 16-10-2012, 00:34) *
          Jag tycker det är lite kort.
          Kan vi inte fullfölja hela kapitlet, alltså till och med växtlistan på sidan 23 ? De hör ju liksom ihop, dessa sidor !

Jag funderade också på om det var för kort, men jag tänkte att vi skulle börja mjukt och att ingen ska dra sig ur bara för att det blir för stora läskrav. Men är det alldeles för kort och att vi känner att vi behöver läsa mer för att få en bra diskussion, så är det väl bara att läsa vidare. Fast själv så hittade jag nog ändå några infallsvinklar bara på den första halvan.

--------------------

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 16-10-2012, 15:50
          Länk hit: #8

Medlem

Jag läser gärna hela stycket d v s till och med sidan 23.

Om det blir så att jag lämnar Odla p g a att jag tycker att det har gått odemokratiskt till när det " nya " Odla skapats så kommer jag iaf att fullfölja den här boken, bara så ni vet hur det är.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          EsterM
          Inlägg 16-10-2012, 16:11
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 202
          Medlem nr: 16 033

Jag har också lånat köksträdgårdens historia och vill gärna vara med.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 16-10-2012, 17:13
          Länk hit: #10

Medlem

Du är så välkommen !

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Natur liv
          Inlägg 18-10-2012, 18:17
          Länk hit: #11

Medlem

Vad jag längtar till våren och resan till Italien när jag läser om köksträdgårdarna i det gamla Grekland och Rom. Olivlundar, vinodlingar ...

Olivträdet hör tydligen till våra absolut äldsta kulturväxter. Man har länge kunna fixa olivolja. Tydligen ska bibeln ge målande beskrivningar över hur en olivskörd går till, jag har själv ingen bibel så jag kan inte kolla.

--------------------

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 18-10-2012, 18:26
          Länk hit: #12

Medlem

Men lyckliga dig ! Resa till Italien och se allt det underbara , härligt.

Ja oliven användes mycket i medelhavstrakterna för mycket länge sedan.

Måste kolla om vi har en bibel i bokhyllan så jag kan läsa i så fall.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Natur liv
          Inlägg 18-10-2012, 21:24
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 18-10-2012, 19:26) *
          Men lyckliga dig ! Resa till Italien och se allt det underbara , härligt.

Ja, det är en resa jag har drömt om i många år och det ser ut att gå i lås ... äntligen. En vecka på vingård och en vecka fördelat på två städer (Milano och Florens). En fotbollsmatch i Milano för sambons nöje och resten för mitt nöje. Förhoppningsvis några trädgårdar och sådant att besöka. Än så länge har de inte lagt ut så många ställen på sembo.se där vi har tänkt att boka, men snart så ...

Köksträdgårdsboken gav mig lite funderingar kring olivträd, har någon odlat eget olivträd här i Sverige? Vad krävs? Jag är lite av amatör på odlingsfronten så jag undrar om det är möjligt att odla i typ odlingszon 4?

--------------------

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 18-10-2012, 21:40
          Länk hit: #14

Medlem

Zon 4 går nog inte. I " min " zon , zon 2 -3 , så odlar man i kruka och vinterförvarar på frostfritt ställe helst så ljust som möjligt.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Sylvia
          Inlägg 19-10-2012, 16:03
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

Jag hittar inte den här boken i min bokhylla, så jag får nog hoppa över den och satsa på nästa bok cirkeln ska läsa! tummenupp.gif Men jag ska följa diskussionen i alla fall.

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          Myosotis
          Inlägg 19-10-2012, 16:22
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Nu är jag med! Har haft lite mycket de senaste dagarna men borde hinna läsa några sidor nu.

CITAT (mamamaggan @ 16-10-2012, 16:50) *
          Om det blir så att jag lämnar Odla p g a att jag tycker att det har gått odemokratiskt till när det " nya " Odla skapats så kommer jag iaf att fullfölja den här boken, bara så ni vet hur det är.

Oj här var det mycket nytt, det hade jag inte sett ohmy.gif Hoppas du inte lämnar oss men om jag läser ikapp lite kanske jag förstår vad du menar sen.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 19-10-2012, 17:41
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Sylvia @ 19-10-2012, 17:03) *
          Jag hittar inte den här boken i min bokhylla, så jag får nog hoppa över den och satsa på nästa bok cirkeln ska läsa! tummenupp.gif Men jag ska följa diskussionen i alla fall.

Sylvia , den ska finnas på bilbiotek . Kolla får du se.

Om du är intresserad av " Försvunnen välrd " så kan du delta i utlottningen av den. Jag skänker 3 ex och lottar ut dem. Hör gärna av dig via PM , lättare för mig att hålla ordning då , så har du chansen att vinna ett eget ex .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          omk
          Inlägg 20-10-2012, 01:28
          Länk hit: #18

Medlem

Även om alla kanske inte hunnit fram till sidan 17, så har jag en del funderingar:

Sida 12; efter att ha planterat en olivkärna, måste det ju ta x antal år innan skörd ? Vet någon hur lång tid ? 50 år har jag hört, stämmer det ?

Sida 12; vad är skillnaden mellan mandel och bittermandel ? Är det 2 helt olika växter ?

Sida 14; "kurrat"... tror ni att det kan vara något liknande gotländsk kajp ?

Sida 15; har aldrig hört talas om att gravar pryddes med selleri, men en väldigt trevlig tanke och sed, eftersom selleri både ser fräscht ut och luktar gott !! smile.gif

Sida 17; Alkinoos fruktträdgård: "vintertid eller sommartid". Vi VET väl att orsaken till svensk frukts oerhörda smakrikedom, beror på sommarnattsljus, värme på dagen och relativ kyla på natten ?

Sida 17; cedrat (citrus medica), smyger sig in, men varifrån då ??

GILLAR Theofrastos ! w00t.gif Han är en trädgårdens Galenos !!

Redigerat av omk: 20-10-2012, 01:34

--------------------

Citera
          Natur liv
          Inlägg 20-10-2012, 07:18
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (omk @ 20-10-2012, 02:28) *
          Sida 12; vad är skillnaden mellan mandel och bittermandel ? Är det 2 helt olika växter ?

Mandel har tydligen tre olika varianter, samma art med olika varieteter: sötmandel, bittermandel och krakmandel. Samtidigt kan det ju dyka upp en och annan bittermandel bland sötmandlarna, så det är ju inte vattentäta skott mellan varianterna.

--------------------

Citera
          Natur liv
          Inlägg 20-10-2012, 08:16
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (omk @ 20-10-2012, 02:28) *
          Sida 17; cedrat (citrus medica), smyger sig in, men varifrån då ??

Det verkar som om forskarna är lite oense och att det är svårt att hitta säkra bevis för varifrån cedrat kommer. Indien och Kina har jag tidigare läst att det härstammar ifrån, men nu när jag försöker hitta källor så verkar det mer osäkert. Helt klart verkar det i alla fall vara att det från början användes för sin antiseptiska förmåga och som dekoration, inte direkt som mat.

--------------------

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 06:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon