CITAT (gnon49 @ 15-10-2012, 20:26)

Kan man verkligen kräva efter så många år? Ja en sak är säkert, det finns inget som heter gratis numera. Orden gratis o fri får mig alltid att resa ragg. Fria luncher existerar inte och
abonnemang av dom flesta slag blir ofta en dyr fälla. Mobilabonnemang är nog vanligt hos kronkalle. Den vanliga människan är tyvärr ofta i underläge mot företagen.
Nej. Har fordringsägaren inte hört av sig, inom en "rimlig tidsperiod"
oftast tre år, anses skulden förfallen.
Det är därför fodringsägare/kreditföretag, skickar en påminnelse varje år.

CITAT (mamamaggan @ 15-10-2012, 21:09)

Tyvärr Motti så är inte 5 år gamla fakturor preskriberade !
Har kollat med konsumentvägledaren och de kan i princip kräva dig för saker som du inte påstås ha betalat efter hur lång tid som helst .
Enda begränsningen är väl i stort sett att du ska ha varit född när skulden uppstod !
Nu är det också så att jag har inte gått på deras " gratis " 4 ggr under 2007 . De har en massa anmälningar hos Konsumentverket och att jag ska betala något som jag aldrig beställt kan företaget glömma.
De måste bevisa att de skickat något till mig och att vi haft ett avtal . Har haft med dem att göra tidigare som sagt var och då vann jag eftersom de inte kunde bevisa något.
Pia , har du kontaktat konsumentvägledare eller Konsumentverket ? Det skulle jag göra om jag var som du , skulle aldrig betala något som jag inte beställt eller fått.
I mitt fall så vill de ha ränta men inte ens den är rätt uträknad så man undrar ju hur fräck man får vara .
Undrar också omkring Alektums roll i det hela . Kolla här
http://www.reco.se/alektum-inkasso-abFinns lurendrejare i alla led verkar det som . Hepp !
Det beror på, vem som är fodringsägare. Är det staten, (skatt och studielån. m. m.) är det tio år som gäller.
Efter att ha läst alla inlägg, tyder det på "gåpr det, så går det" M.A.O. bluffakturor!!!!
Betala dom inte!!!1