Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> "Färdig bokhäck"
          torkil
          Inlägg 03-12-2012, 20:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 172
          Medlem nr: 15 850

Hej alla glada entusiaster ! Nu när allt är begravt i snö finns det ju inte mycket mer att göra än att planera för våren. Har varit tvungen ta ner alla träd som stod på husets baksida, de var gamla och lutade oroväckande över vårt nya tak. Nu ska det bli häck istället och valet har fallit på bok. Vi har en väg där bak och vill gärna ha häck snabbt. Läste att man kunde köpa stora plantor men att man då skulle beställa i god tid. På Solhaga garden sa man att det går att beställa till våren bara några dagar innan. Priset var värre, ska jag ha 2 metersplantor, kallas färdig häck, kostar det 4-500 kr per planta ! Behöver ha 15 m häck så det blir dyrt. Är det någon som vet om det finns billigare ?

glömde fråga : 30cm avstånd rekommenderas för mindre plantor, vad kan jag ha för avstånd om det skulle bli 2 meters plantor

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          jimvidar
          Inlägg 04-12-2012, 17:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 109
          Medlem nr: 77 307

Skulle inte Avenbok vara ett alternativ? Tvåmeters plantor brukar finnas på Blocket under våren tror att det är någon som importerar själv från Polen eller Holland. Tre/meter är lagom även om plantan är 2 meter.

--------------------
          helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt...

Citera
          torkil
          Inlägg 09-12-2012, 09:31
          Länk hit: #3

Medlem

Kunde absolut vara ett alternativ men har läst att den vill ha kalkrik jord. Någon som vet ?
          Jag har skogstomt och mer åt surjordshållet, tror jag.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-12-2012, 18:46
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Frågan är hur viktig kalken är egentligen. De enda avenbokar jag stött på som växt mer eller mindre vilt är de som växer uppe bland tallarna vid utsiktstornet i Slottskogen Göteborg. Den jorden var både tunn och säkert inte basisk. Men visst, så bra som vanlig bok tror jag inte de växer i sur skogsjord.

Citera
          torkil
          Inlägg 18-12-2012, 17:08
          Länk hit: #5

Medlem

Har funderat nu och det blir nog vanlig bok, den trivs ju här och är väl skuggtåligare. Är norr om huset häcken ska stå och 8-10 m på andra sidan finns en växande granskog men nu när mina gamla träd kom bort kommer det ju in en del ljus, förhoppningsvis tillräckligt.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-12-2012, 18:17
          Länk hit: #6

Moderator

Bok i unga år föredrar faktiskt lite skugga framför gassande solsken så det blir nog utmärkt

Citera
          torkil
          Inlägg 29-01-2013, 14:00
          Länk hit: #7

Medlem

Funderingar och planering börjar ta form och våren är snart här :-) Bestämt mig för att köpa stora bokplantor men ser nu att jag behöver minst 15 m lång häck och det blir eg i dyraste laget om det ska va 3 plantor/m.
          Min fråga nu är ; hur blir det om jag sätter bara en planta per meter. Förstår ju att det inte, till en början iallafall, blir mycket till häck, men om jag tittar på bok längs lilla vägen till stugan där det regelbundet klipps längst diket, så är ju dessa plantor täta, breda och skulle fungera gott som insynsskydd. Jag är inte ute efter en mönsterhäck, detta är en skogstomt, jag har 1 km till närmsta granne, utan mer ett tätt och fint buskage/insynsskydd mot vägen. Kanske 50 el 70 cm mellanplantorna ?
          Har också haft tankar sätta de stora plantorna med 1m mellanrum och fixa egna småplantor och plantera mellan de stora, fast då får de små kanske för lite ljus/näring ?
          Tacksam om någon orkar engagera sig i mina bekymmer, eg är det "kära" bekymmer för det är kul att spåna på vilket som kan bli bäst :-)

Citera
          Sylvia
          Inlägg 30-01-2013, 12:11
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

En variant är ju att du planterar mera glest, t.ex. en stor planta per m, och så planterar du en varv till med mindre plantor framgör, i zig-zig med de större, alltså inte mellan.

Eller så tar du "dubbla häckar": de stora plantorna bakom och så en annan sorts lägre buskhäck ca 1 m framför. Vad sägs om t.ex. något som blommar vackert?

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          Monaxe
          Inlägg 30-01-2013, 14:18
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Vi planterade häck av blodbok -07. Plantorna var så stora som möjligt eftersom jag snabbt ville få en uppvuxen häck.
          Stora plantor är ju förstås dyrare, vi satte därför med lite större mellanrum än vad som rekomenderades (häcken blev dyr nog ändå)
          Vi satte alltså med ca 50 cm mellanrum. Idag ångrar jag det lite, det är inte så lätt att få häcken tät nertill.

De första åren (och även nu) försökte jag att spara grenarna för att "väva" in i grannplantorna, allt för att få det lite tätare.
          Ibland fäste jag ihop grenarna från olika plantor med klädnypa för att "tvinga" dem att växa i rätt riktning.

Jag klippte ingenting första året, andra året tog jag in häcken på sidorna för att ange bredden och först tredje året toppade jag plantorna. De hade då vuxit ganska högt (och jag vill ha en tät och hög häck)

I samband med planteringen (som var på hösten) jordförbättrade vi så mycket vi kunde. Hela följande sommar stödvattnade vi ofta.
          Idag är häcken ca 2,5 m hög (för hög, skall klippas ner mer under JAS) ca 60 cm bred, men ännu inte så tät.

Har dessvärre ingen färskt foto på häcken men nedan ser du planteringsfasen. smile.gif

häckplantering1.JPG

häckplantering 3.JPG

häckplantering 2.JPG

Edit: Hade skrivit fel avstånd mellan plantorna!

Redigerat av Monaxe: 30-01-2013, 14:34

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          torkil
          Inlägg 31-01-2013, 15:34
          Länk hit: #10

Medlem

Tusen tack för svar ! Inte helt tokiga fundrigar jag har då el. iallafall är jag inte ensam om dom :-) Hade inte tänkt på zig-zag varianten innan men gör nog inte så mycket om det inte blir tätt nertill, jag har ett lågt stengärde bakom där häcken ska vara, ca 1m framför det tänkte jag plantera.

Citera
          Mia i trädgården
          Inlägg 31-01-2013, 18:11
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 341
          Medlem nr: 62 497

Det kanske är kul att testa att göra insnitt för att locka fram grenar nertill om häcken är gles nertill. Jag vet att det funkar på fruktträd, så kanske även på vanliga träd/trädbuskar till häck Man skär ett snitt i barken ovanför en sovande knopp så att man tillfälligt stoppar savflödet uppåt så knoppen får energi att växa. Annars dras saven till de övre delarna av trädet/busken o de nedrer knopparna förblir sovande.

Skär ett kryss el halvmåne ca 5-10 mm över en sovande knopp. Skär genom barken, ca 1cm långt, ett liggande snitt. Snittet vallar över under sommaren men under tiden hinner knoppen komma igång. Har man svårt att se var knopparna finns så kan man chansa där man önskar en gren. ;-)

Lycka till!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-01-2013, 18:20
          Länk hit: #12

Moderator

Det borde gå att lura plantorna till att skicka ut grenar längre ned på stammen. Jag hade en bok som blev nästan ringbarkad av rådjur, den överlevde och även toppen klarade sig, men den skickade ändå ut en massa skott under skadan. Så såna där insnitt kan säkert fungera.

Citera
          Mia i trädgården
          Inlägg 31-01-2013, 19:55
          Länk hit: #13

Medlem

Metoden kan ha lite olika namn, rådjuren kallar det säkert "kalas på Huggorms träd!" laugh.gif

Redigerat av Mia i trädgården: 31-01-2013, 20:00

Citera
          Bassam
          Inlägg 31-01-2013, 21:59
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Du sa att du ska köpa dem stora, så det är lätt att man vet vilket avstånd behöver dem, också jag tror på zig zag förslag, men om du ska plantera mellan dem, behöver du höja jorden för att inte ska bli konkurrens mellan häckarna och växter som plantera mellan, och på slutet kan jag bjuder min förslag
          Om man behöver tät häckar underdel på att man kan Ympa grenar på underdel stammen.

H.Bassam

Citera
          torkil
          Inlägg 28-03-2013, 12:05
          Länk hit: #15

Medlem

Våren har ju dröjt men jag ligger i startgropen nu sätta i gång med min häck. Har övergett planen att gräva för hand dels för att tiden blir knapp nu med den sena våren dels för att det är mycket gamla rötter från dom gamla träden och säkert mycket sten också. Så har avtalat med grävare (maskin) som ska komma om 1-2 veckor. Har idag också pratat med plantskolan, Solhaga Kristianstad, de har ju inte heller kommit igång än pga vädret men om någon vecka ska det gå börja beställa och efter beställning bara några dagar till leverans.
          Nu är den stora frågan när jag ska beställa/plantera ?Nordöstra Skåne, skogstomt, har kommit fram till att området nog är lite på gränsen zon 2-3,Den sena våren måste jag väl beakta. När hade ni planterat ? Hur känsliga är bokplantor om det blir fler nätter med minusgrader ?Får jag svar och har tur kanske tips på den idealiska jorden att fylla i diket grävaren gör, har rejält med både kompost och brunnen kogödsel i lager.

Citera
          Mia i trädgården
          Inlägg 30-03-2013, 13:18
          Länk hit: #16

Medlem

Jag kan tyvärr inte svara på frågorna om planteringstid, kyla mm men gällande jord brukar det rekommenderas att man lägger mineraljord närmast rötterna. Dvs den vanliga jorden du får när du gräver. Sedan kan du lägga kompost o gödsel uppe på, överst. Rötterna är känsliga för de gaser mm som bildas när kompost o gödsel bryts ner. Om detta ligger i gropen påverkas rötterna av gaserna. Om det istället får ligga överst så försvinner gaserna i luften o näringen sipprar ner med regn/bevattningsvatten.

Tänk på att vattna ordentligt. Lättaste om man vattnar i gropen för att vara säkert att det blir fuktigt runt rötterna. Sedan när allt är klart att man vattnar mycket hela sommaren o året (kanske mer) efteråt. Droppslang är bra att vattna med, går långsamt o bra o ändå möjlighet till mycket vatten om den står på länge.

Lycka till

Citera
          torkil
          Inlägg 31-03-2013, 09:06
          Länk hit: #17

Medlem

Tack Mia för värdefulla råd ang jorden. Får fråga runt lite o kolla i literaturen om lämplig/riskfri tid för plantering.
          Tänker att om jag nu köper krukodlade plantor som står utomhus redan borde det gå bra om det bara är frostrfritt i jorden när jag planterar och skulle det bli mer frost framöver kan jag täcka med snö,löv eller annat (?)

Citera
          Mia i trädgården
          Inlägg 31-03-2013, 09:14
          Länk hit: #18

Medlem

Det låter rimligt att plantorna borde klara utomhusmiljö vid plantskolan lika bra som hos dig, om de kommer från närliggande platskola o inte mellanlandar i ditt garage, källare, mot södervägg el likn. o inte åker tex fr skåne till norrland ;-)

Citera
          torkil
          Inlägg 12-04-2013, 20:21
          Länk hit: #19

Medlem

Häcken klar !!! Blev ett jätteprojekt,lät den bli 24 m lång. Hade grävmaskin som gjorde ca 70cm djupt dike vilket i efterhand kanske var att ta i för det blev väldigt mycket jobb och mycket jord att fylla i, köpa och återanvända en del efter att n massa sten rensats bort. Ringde runt till massa plantskolor och det gick trögt, dyrt, dyra transporter , ingen som hade hemma, kolla med leverantör osv osv. Till slut napp på Plantskolan Vellinge, som fixade snabbt, bra pris, smidig transport till bra pris, kunnigt och vänligt bemötande. Det blev 60 st 2m höga Bokplantor. Idag är dom planterade :-) Hade ju tänkt det skulle va lite kant med tanke på vattningen men det blev ca 10 cm , på vissa ställen lite mer, vet inte om jag behöver oroa mig, är väl ingen risk det blir för blött, borde ju va bra genomsläpplighet pga det djupa diket (?)Jag har ju en skogstomt och undrar vad det eg är för jord då, liknar ju brun sand när man kommer ner lite ? Ligger i nö Skåne och runt om är det blandskog.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-04-2013, 20:41
          Länk hit: #20

Moderator

CITAT (torkil @ 12-04-2013, 21:21) *
          Hade ju tänkt det skulle va lite kant med tanke på vattningen men det blev ca 10 cm , på vissa ställen lite mer, vet inte om jag behöver oroa mig, är väl ingen risk det blir för blött, borde ju va bra genomsläpplighet pga det djupa diket (?)Jag har ju en skogstomt och undrar vad det eg är för jord då, liknar ju brun sand när man kommer ner lite ? Ligger i nö Skåne och runt om är det blandskog.

Liknar det sand är det säkert det också. Beroende på hur istiden och landhöjningen varit på platsen kan man ha allt från lera till sand eller morän under matjorden. Sand är mindre näringsrik än lera, men funkar fint till bok.

Hur menar du med kanten, sitter plantorna högre eller lägre än omgivande mark? Det är bättre att de sitter lite högre, men som sagt hjälper ju sandjorden till att dränera

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 03:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon