CITAT (Peztis @ 30-12-2012, 22:26)

Jag undrar om det inte är så att om du ska få bort fläcken så måste du ta till något fettlösande. Därefter så kan man använda något som innehåller lanolin, dvs ullfett. Det finns ett speciellt medel som man kan återinfetta ylle med.
Visst är schampo fettlösande, det är ju den feta smutsen vi vill ha bort ifrån våra hår så att det blir blankt och smidigt. Vad det inte får vara är uttorkande.
Hittade detta på
denna sida:
"...När man gnider ull med varmt vatten och såpa kallas det att man tovar. Såpan tar bort höljet kring ullfibern så att fjällen kan ta åt sig vatten och ställa sig ut. När man tovar rör sig fibrerna i rotens riktning och trasslar in sig i varandra.
...
Vanligtvis så kan man inte tvätta ull i maskinen och med hög värme eftersom det då tovar ihop sig och krymper. Men ibland kan kläderna vara märkta en viss symbol: Superwash. Man har då omgett ullen med en tunn hinna konstfiber och på så sätt tagit bort tovningsegenskaperna.
Ull är en proteinfiber och tål inga hastiga temperaturskillnader. Ull ska också handtvättas med schampo eftersom den är känslig för alkaliet som finns i tvättmedel..."
Motti, ättikan i vattnet bevarar färgerna vid ylletvätt.
När jag klickade på länken fick jag "not found". Där står ju schampo så jag skulle kolla vad det var för en sida dvs om den som skrivit det hade erfarenhet av att det gått bra.
Till att börja med skrapade jag bort det majsmjöl som dragit åt sig fett och lade på nytt. Det var ett antal fläckar och fettet har gått rakt igenom så jag skall pudra på avian idag.
Sedan får jag se vad jag tvättar den i. Skall läsa allt ni skrivit en gång till och kanske dyker det upp något mer. I maskin tvättade jag en yllejumper en gång som var märkt med maskintvätt men den filtade ihop sig så den inte gick att använda.
Den aktuella tröjan är grå nertill och inte av det fluffiga slaget så jag hoppas att den inte är så ömtålig. Har dock köpt ett antal ylletröjor i höst så det är bra att få så mycket kunskap som möjligt.
Nummer ett på listan är: Ha inte svårtvättade plagg på när du stökar i köket...
Olyckan med tröjan hände när jag var ordentligt hungrig och skulle röra upp en burk nötpasta till bredbart skick. 2 cm olja överst och nästan som betong underst. Slant med skeden och svapp!!! så skvätte det olja både på tröjan och byxorna och golvet. Sammanlagt en kvadratdecimeter oljefläckar på tröjan.
Tack för alla svar