|
Tips på snabbväxande klätterros, Varmt, soligt och lite torrt läge |
|
|
|
23-01-2013, 17:45
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
Som jag tidigare beskrivit i ett annat inlägg har det röjts som bara den vid vår tomtgräns (senast idag höggs två stora träd ner...) och nu inser även min make behovet av insynsskydd. Jag lade fram förslaget att sätta en slags gles spaljéoch plantera några fina klätterrosor. Hans enda invändning var att de väl växer långsamt, vilket jag insåg att jag faktiskt inte vet  Alltså finns det lite mer snabbväxande klätterrosor som tåler en smula torrt läge och sol i stort sett hela dagen? Eftersom "spaljen" sommer vara ca 2 m hög och 5 m bred får det plats med storvuxna rosor, jag vill hellre ha två stora än 5 små  Jag har en dröm om en Mme Sancy de Parabere, som är engångsblommande och rosa - men tåler den det läget? Dessutom skulle jag gärna vilja ha något som är återblommande bredvid, så man kan njuta av rosblomning länge! Vill görna ha något riktigt taggigt, för småfåglarnas skull, och som matchar den rosa färgen i madamen - helst rosa, rött (ej orangegulröd) eller vitt. Några förslag? Edit: glömde skriva att jag är ute efter friska rosor - sorter som jämt drabbas av sjukdomar är jag inte intresserad av!
Redigerat av KRT: 23-01-2013, 18:01
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
24-01-2013, 07:33
|
Medlem
Antal inlägg: 332
Medlem nr: 57 464

|
Vilken zon bor du i? New dawn är ju en klassisk klätteros i rosasilver som växer någorlunda fort. Giardina tycker jag är jättevacker och har i min ägo växt fort (inte fortare än new dawnen)! Det beror också på vad du menar med växa fort? Ett år två år?
--------------------
Följ min väg mot att bli trädgårdsmästare på www.tradgarderamera.blogg.se
|
|
|
|
|
24-01-2013, 11:09
|
Medlem
Antal inlägg: 148
Medlem nr: 31 636

|
Man kan ju alltid sätta murgröna i spaljén och rosorna framför
|
|
|
|
|
24-01-2013, 12:46
|
Medlem

|
Zon 1 - alltså inga större begränsningar baserat på detta.
Är New Dawn verkligen en frisk sort, jag tycker mig ha hört en hel del om denna och sjukdom. Däremot finns Awakening på min "möjligen"-lista, den är stor och fin! Är bara lite osäker på vad det betyder när det står att en ros är "skuggtålig" - betyder det att den växer trots att den står i skugga, eller att den helst växer i skugga???
Giardina verkar en smula för lågväxt tycker jag, men vilka blommor!!!!
Jag vill inte ha murgröna, dels växer murgrön så förförligt långsamt, och dels blir det en ogenomtränglig platt grön vägg efter ett tag. Dessutom är jag ganska säker på att det är för torrt och soligt för murgröna.....
--------------------
|
|
|
|
|
24-01-2013, 12:51
|
Medlem

|
CITAT (KRT @ 24-01-2013, 12:46)  Zon 1 - alltså inga större begränsningar baserat på detta.
Är New Dawn verkligen en frisk sort, jag tycker mig ha hört en hel del om denna och sjukdom. Däremot finns Awakening på min "möjligen"-lista, den är stor och fin! Är bara lite osäker på vad det betyder när det står att en ros är "skuggtålig" - betyder det att den växer trots att den står i skugga, eller att den helst växer i skugga???
Giardina verkar en smula för lågväxt tycker jag, men vilka blommor!!!! Jag vill inte ha murgröna, dels växer murgrön så förförligt långsamt, och dels blir det en ogenomtränglig platt grön vägg efter ett tag. Dessutom är jag ganska säker på att det är för torrt och soligt för murgröna..... Tycker du att murgröna växer långsamt?! Det måste vara fel på min jord i så fall  Annars finns ju rådhusvin, klematis och andra tjusiga klättrare som tar sig upp snabbt. Mitt intryck av New Dawn är att den definitivt inte är frisk. Få av mina rosor får svartfläck så lätt som den. I övrigt är den ju ganska charmant. Alla rosor mår bättre i full sol, så skuggtålig innebär att de ändå klarar av att blomma i halvskugga. Det är då inte många rosor bortom vildrosorna som funkar tillfredsställande i helskugga.
|
|
|
|
|
24-01-2013, 16:24
|
Medlem

|
CITAT (Plater @ 24-01-2013, 12:51)  Tycker du att murgröna växer långsamt?! Det måste vara fel på min jord i så fall  Annars finns ju rådhusvin, klematis och andra tjusiga klättrare som tar sig upp snabbt. Mitt intryck av New Dawn är att den definitivt inte är frisk. Få av mina rosor får svartfläck så lätt som den. I övrigt är den ju ganska charmant. Alla rosor mår bättre i full sol, så skuggtålig innebär att de ändå klarar av att blomma i halvskugga. Det är då inte många rosor bortom vildrosorna som funkar tillfredsställande i helskugga. All murgröna jag haft har stått och stampat i flera år och sedan tagit fart och då blir den ohanterlig I det soliga hörnet skulle jag vilja ha något som blommar och luktar gott  Däremot har jag ett hörn till i trädgården där vi också kommer behöva sätta något insynsskydd - där skulle murgröna evt kunna fungera - enda "problemet" är att det är en "japansk hörna" med bambu, japansk lönn, Katsura etc. Vet inte om murgröna passar så bra ihop med det? Tillbaka till ämnet rosor; Du menar att alla rosor mår bäst i sol, men vissa också klarar skugga eller halvskugga. I så fall borde jag kunna välja vad jag vill, för spaljén kommer att ha sol mest hela dagen, möjligen med lite skugga vig lunchtid. Hur torktoleranta är rosor - finns det spektrum här också? Vilka klara i så fall torrare förhållanden bäst, någon speciell typ av ros man ska titta på? Angående svartfläck så var det precis det jag menade med att jag vill ha en frisk ros - inte en som lätt får svartfläck eller mjöldagg. Det är liksom ohanterbart att behandla en stor klätterros med svampmedel... Och en stor ros som inte är fin är något stort som är fult - om ni förstår vad jag menar
--------------------
|
|
|
|
|
24-01-2013, 17:18
|
Medlem

|
CITAT (KRT @ 24-01-2013, 16:24)  All murgröna jag haft har stått och stampat i flera år och sedan tagit fart och då blir den ohanterlig I det soliga hörnet skulle jag vilja ha något som blommar och luktar gott  Däremot har jag ett hörn till i trädgården där vi också kommer behöva sätta något insynsskydd - där skulle murgröna evt kunna fungera - enda "problemet" är att det är en "japansk hörna" med bambu, japansk lönn, Katsura etc. Vet inte om murgröna passar så bra ihop med det? Tillbaka till ämnet rosor; Du menar att alla rosor mår bäst i sol, men vissa också klarar skugga eller halvskugga. I så fall borde jag kunna välja vad jag vill, för spaljén kommer att ha sol mest hela dagen, möjligen med lite skugga vig lunchtid. Hur torktoleranta är rosor - finns det spektrum här också? Vilka klara i så fall torrare förhållanden bäst, någon speciell typ av ros man ska titta på? Angående svartfläck så var det precis det jag menade med att jag vill ha en frisk ros - inte en som lätt får svartfläck eller mjöldagg. Det är liksom ohanterbart att behandla en stor klätterros med svampmedel... Och en stor ros som inte är fin är något stort som är fult - om ni förstår vad jag menar  Min åsikt är att lugna gröna växter passar till allt, men det är väl en fråga om tycke och smak. Lite paradoxalt brukar man säga att rosor vill ha torrt om benen men vått om fötterna. Optimalt är förstås jättemycket sol, mycket vatten, mycket näring. I Sverige kan jag inte se att torka skulle vara ett problem, men det är klart att de mår bra av nån timme med vattenslangen på kvällen efter några veckors torka. Vad gäller sjuka rosor håller jag med, jag försöker hålla mig bort från dem så långt det är möjligt. För svenska förhållanden har jag, för att generalisera lite, haft bäst resultat med Kordes klätterrosor. De remonterar och blir därför inte lika stora som engångsblommande, men brukar å andra sidan vara just friskare. Bara för att ge ett exempel; 'Laguna' är en ros som odlas alldeles för lite här, den är både storvuxen och enormt rikblommande. Om den sen är mer snabbväxande än andra, det vet jag inte. Jag gissar att det går på ett ut eftersom man ändå måste vänta ett par år innan de etablerar sig ordentligt.
|
|
|
|
|
24-01-2013, 18:34
|
Medlem

|
Tog en titt på Flora Linneas Kordes-klätterrosor och det står på många av dem att de är mycket motståndskraftiga och friska Laguna var fin, och Amaretto är en ny favorit! Laguna, Amaretto och en Mme Sancy hade passat perfekt ihop; både i fråga om blomning och färg  Jag har också tittat på en dansk ros Valdemar, som är enkel men vacker - har du stött på den?
Redigerat av KRT: 24-01-2013, 18:34
--------------------
|
|
|
|
|
24-01-2013, 18:59
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
Klätterrosor behöver ett par år för att sätta fart, rötterna ska etablera sig först. Klätterrosor är dom som tar stryk en så här kall vinter så undvik att köpa klena rosor, plussa på en eller två zoner, annars får du klippa ner dom varje vår. Murgröna vill inte ha sol och torrt och så blir dom ofta för stora och fastnar i fasaden, jag klipper tillbaka min varje år.  Etude blir ca 3 m, zon 4 ros, blommar om, denna växer i varmt söderläge  Freja, svensk Balsgårdsros, rotäkta blir ca 3 m och blommar om  Irma, svensk Balsgårdsros, rotäkta, har stora taggar, stora blommor, frisk och tål kyla, bor i zon 3 - 4. Blommar om. Du kan också titta runt i mitt album/Klätterrosor
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|
|
|
|
|
24-01-2013, 19:00
|
Medlem

|
CITAT (KRT @ 24-01-2013, 18:34)  Jag har också tittat på en dansk ros Valdemar, som är enkel men vacker - har du stött på den? Jag har inte odlat Valdemar själv, men i rosföreningarnas tidsskrifter nämns den jämt och ständigt. Utöver att det tycks vara en väldigt bra ros så har den även en rolig och inte för geografiskt avlägsen historia. Blommar en gång tror jag, lite varierande uppgifter där.
|
|
|
|
|
24-01-2013, 19:04
|
Medlem

|
CITAT (Kajsa @ 24-01-2013, 18:59)  Klätterrosor behöver ett par år för att sätta fart, rötterna ska etablera sig först. Klätterrosor är dom som tar stryk en så här kall vinter så undvik att köpa klena rosor, plussa på en eller två zoner, annars får du klippa ner dom varje vår. Murgröna vill inte ha sol och torrt och så blir dom ofta för stora och fastnar i fasaden, jag klipper tillbaka min varje år.  Etude blir ca 3 m, zon 4 ros, blommar om, denna växer i varmt söderläge  Freja, svensk Balsgårdsros, rotäkta blir ca 3 m och blommar om  Irma, svensk Balsgårdsros, rotäkta, har stora taggar, stora blommor, frisk och tål kyla, bor i zon 3 - 4. Blommar om. Du kan också titta runt i mitt album/Klätterrosor Tack för bilderna! Ska titta runt:) Eftersom jag bor i zon 1 tror jag inte zonen blir något större problem. Men å andra sidan visar denna vintern att man inte kan förutsätta att alla vintrar är milda ens i skåne
--------------------
|
|
|
|
|
24-01-2013, 19:12
|

Medlem

|
Ett annat tips innan du shoppar titta på " Allt om Trädgårds hemsida " under Faktabank och Rosor där hittar du en lista där vi vanliga rostokar skriver om rosorna, där finns massor av sorter och många åsikter om rosorna. Såg att Valdemar var med där.
--------------------
|
|
|
|
|
24-01-2013, 19:16
|
Medlem

|
CITAT (Kajsa @ 24-01-2013, 19:12)  Ett annat tips innan du shoppar titta på " Allt om Trädgårds hemsida " under Faktabank och Rosor där hittar du en lista där vi vanliga rostokar skriver om rosorna, där finns massor av sorter och många åsikter om rosorna. Såg att Valdemar var med där. Jag kompletterar med en länk till HelpMeFind, också det en fantastiskt omfattande databas. Finns du där Kajsa?
|
|
|
|
|
24-01-2013, 19:22
|
Medlem

|
Kajsa & Plater - ni borde sätta varningstext på de tipsen/länkarna!!? Det är ju livsfarligt att gå in där, vårt hus kommer förvandlas till Törnrosas slott om jag inte behärskar mig
--------------------
|
|
|
|
|
24-01-2013, 19:27
|
Medlem

|
Giardina är väl inte lågväxt? Och i din zon borde den ränna iväg mer än här
--------------------
|
|
|
|
|
24-01-2013, 20:52
|
Medlem

|
CITAT (AnniiPannii @ 24-01-2013, 19:27)  Giardina är väl inte lågväxt? Och i din zon borde den ränna iväg mer än här  När jag först kollde den stod det mxhöjd 2 m och 1 m bredd, vilket jag tycker är en smula litet. Men på andra ställen står det upp mot 4 m och det är en annan sak.... Vilka fantastiska blommor - liknar Madame Sancy en hel del faktiskt, men är remmonterande... Intressant! Frågan är hur frisk är den???
--------------------
|
|
|
|
|
24-01-2013, 21:19
|

Medlem

|
CITAT (Plater @ 24-01-2013, 19:16)  Jag kompletterar med en länk till HelpMeFind, också det en fantastiskt omfattande databas. Finns du där Kajsa? Jag lägger in mina bästa rosbilder varje år på Help me find ! Och även i Roslistan som Allt om trädgård har, just nu håller man på att uppdatera och lägga in en massa nytt där.
--------------------
|
|
|
|
|
25-01-2013, 01:02
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Hej Växterna kan inte nå sin storlek om de fattas någon av sin miljö som passar inte dem tellexempel (jord, näring, sol, vatten och riktiga zon). H. Bassam
|
|
|
|
|
25-01-2013, 07:15
|
Medlem

|
CITAT (KRT @ 24-01-2013, 20:52)  När jag först kollde den stod det mxhöjd 2 m och 1 m bredd, vilket jag tycker är en smula litet. Men på andra ställen står det upp mot 4 m och det är en annan sak.... Vilka fantastiska blommor - liknar Madame Sancy en hel del faktiskt, men är remmonterande... Intressant!
Frågan är hur frisk är den??? Det är ingen känslig fransk föken som blir sjuk jämt men den har heller inte ett imunförsvar som en vresros  Ganska så allmän, kan bli dålig om den inte luftas osv som alla andra rosor men inget speciellt vad jag vet/märkt  Underbar ros!!
--------------------
|
|
|
|
|
26-01-2013, 22:21
|
Medlem
Antal inlägg: 213
Medlem nr: 36 878

|
Amaretto är en helt underbart vacker ros! Drog iväg redan i somras och den planterades sen vår... Doftade underbart & nu återstår bara att se hur väl den klarar den här kalla vintern... borde gå bra hos mig här i Rockneby! Står hyffsat torrt under takutsprånget & har trots detta inte uppvisat nått av det jag besvärats av sfs som dom andra rosorna jag har (än iaf). Finns lite bilder på den i denna tråden; http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=117360
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|