CITAT (malcolm @ 04-02-2013, 10:43)

Nu är jag tvungen att protestera, att generalisera och påstå att små bruksorter skulle vara en grogrund för nynazism och annat är en grov överdrift. Jag är själv uppvuxen på en sådan ort (7000 invånare då) och jobbade på bruket i två år efter lumpen innan jag flyttade till Sthlms-området och jag har sett mer sociala problem här än vad jag gjorde på den lilla orten. Mina kompisar sedan den tiden har det gått bra för vad jag vet trots att många aldrig skaffade sig någon högre utbildning, inte jag heller, bara gymnasium.
Det finns undersökningar som stöder vad jag skirvit . Nynazism ökar mest på de smä orterna , främst bruksorterna .
Men jag pratar om idag , inte för 30 - 40 år sedan. Den utbildning jag pratar om är grundskola , eller t o m avbruten grundskola. Att skaffa gymnasieutbildning var det inte många som gjorde då .I dag går väl de flesta i gymnasiet men utvecklingen har ju gått därhän att i dag går man också på universitet.
Det gör man inte lika mycket på bruksorterna , traditionen finns inte .
Bor sedan nästan 40 år på en bruksort och har sett utvecklingen . Du tog dig från bruksorten , det gör inte många där jag bor och heller inte på andra bruksorter .
Här går man bara " runt i cirklar " d v s man väntar på att något ska hända , tar inte tag i något själv. Nu pratar jag om majoriteten av de yngre , en del tar sig härifrån och gör något av sina liv.
Den socilala misären fanns åtminstone här när jag flyttade hit från en stad som hade nästan 100 000 invånare , 10 gånger fler än vad som finns här. Den fanns i den stora staden också så klart men det var minst lika stor andel av sådant här också .
Redigerat av mamamaggan: 04-02-2013, 14:14