Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Frågor om hibiscus och järnek, Beskärning, sticklingar, etc.
          Gunilla
          Inlägg 31-03-2004, 10:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 205

Hejsan!

Det har nu snart gått ett år sedan vi köpte huset, vilket innebär att jag aldrig försökt mig på att beskära buskar som hibiscus och järnek.

När kan man ge sig på dem?
          Och är det nåt speciellt man bör tänka på när man gör det?

Vad gäller hibiscusarna har jag någonstans läst att man ska hyfsa dem första åren, men sedan låta dem vara, stämmer det?
          Och hur gör man då med en flera år gammal hibiscus som brer ut sig alldeles för mycket (och för övrigt står lite felplanerad i mitt tycke)?

Någon som dessutom har lite råd om hur jag ska bära mig åt för att ta sticklingar (eller vad som nu är bästa sättet att få till en ny buske) från en hibiscus? Alltså, det är ju klart inte svårt att ta en stickling, men när bör jag göra det, och hur ska jag hantera den för bästa resultat?

Oj, det blev många frågor detta till slut... ;)
          Hoppas jag kan få svar på åtminstone några av dem!

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 1)
          thomaswahlqvist
          Inlägg 06-09-2004, 19:20
          Länk hit: #2

Gäster

Jag har tidigare lyckats med sticklingar på en blå Hibiskus och har fått höra att jag bara hadde tur.
          I juli fick jag två stora grenar av en väninna.
          Jag satte även de grövsta bitarna och har i dag hittat fina rötter även på bitar som var 0,7-1 cm tjocka.
          Tänkte bara att ni ville veta, alltid kul att dela med sig och lura plantskolan på ett par hundringar.
          p.s jag använde impectas sticklingshjälp.

Det är inte försent om ni vill prova, sist gjorde jag detta i mitten på sept, men då övervintrade dom inomhus. smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-07-2025, 19:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon