|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
16-02-2013, 01:44
|

Medlem
Antal inlägg: 5 158
Medlem nr: 21 199

|
Lagar gäller även på nätet men oftast svårt att bevisa beroende vad för hat eller hot det gäller =/ Internet föder hat
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
|
16-02-2013, 06:50
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
Borde inte vara något problem, men är det. Vet inte vad man skall göra åt det. tror att det hänger ihop med norm och laglösheten i övrigt i samhället, folk bara tänker på sig själva och bryr sig inte om andra, det är bara att titta på hur folk är i trafiken.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
Ugglemormor
|
16-02-2013, 11:18
|
Gäster

|
Det är bra att detta kommer fram och man kan kanske stoppa det värsta .. hot, hat, nedsättande ord ex.
Men det är inte lätt att komma åt när det ser ut som det gör i samhället allmänt. Det är väl lättare att spy ut det bakom sina datorskärmar och då känner de sig tryggare än att prata med varandra, för det skrivna orden kan tolkas lite hur som haver, men inte då man snackar med personen i fråga.
Det kan vara så att man går in i ett forum för aningslöst så då är det bra att detta tas upp i media, för alla har nog inte en aning om vad ens ord kan uppfattas, tyvärr, och man känner inte varandra på samma sätt som man gör med sina nära och vänner.
Man får lära sig att inte ta åt sig det man inte gillar, utan att oftast är det den som skrivit som är ansvarig för sina ord och sen har den som läser sitt beslut att ta det eller skrålla förbi så man inte bryr sig om det som är menad att såra..... Sluta såra andra, det visar bara skrivarens egna fel.
Redigerat av Ugglemormor: 16-02-2013, 11:20
|
|
|
|
|
16-02-2013, 12:47
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Näthatet är väll ett tecken på att vår yttrandefrihet inte är så grundmurad som vi gärna vill hävda. Varför annars skulle folk våga säga saker bakom datorn anonymitet som de inte vågar såga annars?
|
|
|
|
|
16-02-2013, 13:08
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 16-02-2013, 12:47)  Näthatet är väll ett tecken på att vår yttrandefrihet inte är så grundmurad som vi gärna vill hävda. Varför annars skulle folk våga säga saker bakom datorn anonymitet som de inte vågar såga annars? Fast så enkelt är det inte, Näthatet ansvarar nämligen den ansvarige utgivaren för databasen eller den tryckta skriften, så om man överför det till forum så är det ju forumsägarens ansvar att moderera forumet.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
|
|
|
|
|
16-02-2013, 13:20
|

Medlem
Antal inlägg: 277
Medlem nr: 75 127

|
Ingen som har dött av lite näthat.
|
|
|
|
|
16-02-2013, 13:44
|

Medlem

|
CITAT (Rosrup @ 16-02-2013, 13:20)  Ingen som har dött av lite näthat. Det är det nog ganska så säkert. Tex tonåringar är känsliga för kommentarer om utsende mm.
--------------------
|
|
|
|
|
16-02-2013, 14:03
|

Medlem
Antal inlägg: 5 158
Medlem nr: 21 199

|
Dött av näthat, jo. Tonåringar och psykiskt svaga människor tar åt sig sånt lätt så en del självmord och annat har gjorts även live i cam, även besvikelser för kändisar som de älskar får ett svagt sinne till att göra dumma saker
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
|
16-02-2013, 15:15
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
Visst har folk dött av näthatet. Många som tagit sig själva av daga på grund av det.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
16-02-2013, 15:50
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Vore ju väl om inget dött av näthat men på högerextrema sajter lär det ligga "dödslistor" ute och de samlar på personuppgifter om obekväma personer... Var ju något år sedan som en bil sprängdes för en journalist fast de hade skyddad identitet.
--------------------
|
|
|
|
|
16-02-2013, 16:25
|

Medlem

|
Tror det beror lite på hur allvarligt man tar det här "nätlivet"? Själv är jag rätt dinstanserad anser jag. Visst kan väl jag med bli irriterad ifall nån inte håller med om vad jag tycker eller så men man får ta det med en nypa salt tycker jag. Det är ju så lätt att växa sig stor bakom sin lilla (eller stora) skärm. Är man sen lite låtsasanonym på det så blir man ännu större. Sen beror det förstås på vad man väger in i ordet "näthat" som sådant. Själv tänker jag mer på alla mer eller mindre genomtänkta kommentaror på tex Aftonbladet. Vissa totaldissar ju i princip allt och alla fast dom inte vet vem dom dissar. Sånt har jag svårt för att ta på allvar.
Förstår samtidigt djupet ni ovan förmedlar så ber om ursäkt för en dum kommentar.
|
|
|
|
Gunilla T
|
16-02-2013, 17:33
|
Gäster

|
Bra att du tänker till Rosrup - vi kan aldrig sätta oss själva som norm.
Själv är jag fruktansvärt besviken på att det finns ett sådant kvinnohat i Sverige - jag har varit naiv nog att tro att jämställdheten har kommit en bit på väg men antagligen är det bara i vissa isolerade grupper - i övrigt sjuder det av förakt eller hur skall man annars tolka det?
Att en del passerar anständighetens gräns i skydd av anonymitet handlar om fega och frustrerade människor som aldrig lärt sig att föra en vuxen dialog med bibehållen värdighet men att det skulle vara så omfattande som "Uppdrag granskning" visade kunde jag i min vildaste fantasi aldrig föreställa mig. Visst har jag undrat - och funderat - när jag läst tidningarnas kommentarsfält men dragit den felaktiga slutsatsen att detta endast är en liten och isolerad grupp som alltid klagar, avskyr allt och alla och aldrig ens lärt sig att skriva - man bara gormar...för gormandets skull och skyller alla tillkortakommanden på andra.
Jag kan inte se att det handlar om brister i yttrandefriheten - de flesta tidningar har tvingats ta bort kommentarsfälten eftersom inläggen är vulgära kloakrännor. Samtidigt som en del vill skylla på att vi inte har yttrandefrihet så kan det rimligen inte undgå någon att alla dessa hot och kränkningar handlar bara om en sak - att få den man utsett till offer att hålla tyst med sina åsikter och att det skall vara förenat med så mycket illamående som möjligt att uttrycka sin mening. Så var det med den yttrandefriheten...
Jag har ingen som helst aning om hur man kan komma till rätta med näthat....
Ökade klyftor i samhället, minskad jämlikhet - den väg som Sverige valt att vandra - är säkert en bidragande orsak till denna polarisering men jag vet inte om det förklarar allt. Kanske...
Vilka åtgärder man än vidtar så kan man aldrig förbjuda tankarna - de finns och de frodas - öppet eller i det fördolda. Att kvinnohatet skulle vara så utbrett och så rått är ett stort misslyckande för vårt land.
|
|
|
|
|
16-02-2013, 17:42
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 16-02-2013, 17:33)  Bra att du tänker till Rosrup - vi kan aldrig sätta oss själva som norm.
Själv är jag fruktansvärt besviken på att det finns ett sådant kvinnohat i Sverige - jag har varit naiv nog att tro att jämställdheten har kommit en bit på väg men antagligen är det bara i vissa isolerade grupper - i övrigt sjuder det av förakt eller hur skall man annars tolka det?
Att en del passerar anständighetens gräns i skydd av anonymitet handlar om fega och frustrerade människor som aldrig lärt sig att föra en vuxen dialog med bibehållen värdighet men att det skulle vara så omfattande som "Uppdrag granskning" visade kunde jag i min vildaste fantasi aldrig föreställa mig. Visst har jag undrat - och funderat - när jag läst tidningarnas kommentarsfält men dragit den felaktiga slutsatsen att detta endast är en liten och isolerad grupp som alltid klagar, avskyr allt och alla och aldrig ens lärt sig att skriva - man bara gormar...för gormandets skull och skyller alla tillkortakommanden på andra.
Jag kan inte se att det handlar om brister i yttrandefriheten - de flesta tidningar har tvingats ta bort kommentarsfälten eftersom inläggen är vulgära kloakrännor. Samtidigt som en del vill skylla på att vi inte har yttrandefrihet så kan det rimligen inte undgå någon att alla dessa hot och kränkningar handlar bara om en sak - att få den man utsett till offer att hålla tyst med sina åsikter och att det skall vara förenat med så mycket illamående som möjligt att uttrycka sin mening. Så var det med den yttrandefriheten...
Ökade klyftor i samhället, minskad jämlikhet - den väg som Sverige valt att vandra - är säkert en bidragande orsak till denna polarisering men jag vet inte om det förklarar allt. Kanske...
Vilka åtgärder man än vidtar så kan man aldrig förbjuda tankarna - de finns och de frodas - öppet eller i det fördolda. Att kvinnohatet skulle vara så utbrett och så rått är ett stort misslyckande för vårt land. Inte bara kvinnohat, det finns ett stort manshat i Sverige idag, det började med Roks och har bidragit med att det nästan finns inga män som vågar arbeta inom barnomsorgen. Det är ett stort problem i dag med all hat oavsätt vilken form det är.
--------------------
|
|
|
|
Gunilla T
|
16-02-2013, 17:54
|
Gäster

|
Och vad är det som förorsakar denna ilska, frustration och hat?
Har du några tankar om det andersen?
|
|
|
|
|
16-02-2013, 18:29
|

Medlem

|
Precis!
Grundproblemet är inte näthatet som sådant. det är bara ventilen som pyser över.
Kort sagt så är vi en rik värld där alla kan ha det bra.
En långre utläggning blandar in pengar, kurser och allehandans jävla mumbojumbo som ingen egentligen förstår. Kapitalet ( vem det nu är) säger att vissa ska ha det bra andra dåligt, annars fungerar det inte. Summan av allt är att vi är fattiga.
Jo tack jag märker det själv men sen läser jag om såna som har en förmögenhet som lätt hade fött mig och min avkomma tills nästa Jesus landar.
Nåja, många är bittra och blir inte mindre bittra av att läsa hur bra dom rika jävlarna har det. Vi kunde haft det bra i Sverige ifall vi slutade jaga folk till jobbet som ändå inte finns. Det är där tryggheten tar slut som hatet tar vid tror jag.
Lägg till lite fåraherdar som bara måste komma hit och få allt serverat så har man en fin grogrund till vilket hat som helst.
Har jag svamlat så ber jag om ursäkt men jag råkar va full.
|
|
|
|
|
16-02-2013, 18:34
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 16-02-2013, 17:54)  Och vad är det som förorsakar denna ilska, frustration och hat?
Har du några tankar om det andersen? Brist på att hjälpa varandra, man tänker bara på en själv, och avsaknad att bry sig om lagar och förordningar, att ge sig ut i tex trafiken där kör folk som dom vill, tänker inte på att dom utsätter andra för faror, risken för påföljd är låg. Allt det gör att vi får ett samhälle där hatet ökar, och förståelse för andra minskar, det är bara jag som är i centrum och skall ha allt. Hur man skall vända på det vet jag inte, kanske någon form av samhällstjänst för alla under unga år, som lumpen förr i tiden, för att öka kunskapen om andra människors värde.
--------------------
|
|
|
|
|
16-02-2013, 18:39
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Gunilla T @ 16-02-2013, 17:33)  Bra att du tänker till Rosrup - vi kan aldrig sätta oss själva som norm.
Vilka åtgärder man än vidtar så kan man aldrig förbjuda tankarna - de finns och de frodas - öppet eller i det fördolda. Att kvinnohatet skulle vara så utbrett och så rått är ett stort misslyckande för vårt land. Är inte så säker på att din "analys" håller. Är det inte helt enkelt så att snabba, ogenomtänkta och ocensurerade kommentarer inte varit möjliga före internet. Det som är lite skrämmande är att vanliga, normala skribenter inte protesterar. Som exempel är det ju inte särskilt längesedan en skribent här på Odla använde könsord, ord som subba, kärringjävel m.m.för att angripa meningsmotståndare när argumenen tröt, och inte en enda av s.k. vanliga skribenter hade några invändningar. Gita
|
|
|
|
|
16-02-2013, 18:45
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 16-02-2013, 18:39)  Är inte så säker på att din "analys" håller. Är det inte helt enkelt så att snabba, ogenomtänkta och ocensurerade kommentarer inte varit möjliga före internet. Det som är lite skrämmande är att vanliga, normala skribenter inte protesterar. Som exempel är det ju inte särskilt längesedan en skribent här på Odla använde könsord, ord som subba, kärringjävel m.m.för att angripa meningsmotståndare när argumenen tröt, och inte en enda av s.k. vanliga skribenter hade några invändningar. Gita Kan knappast kalla mitt ordflöde för en analys  Men visst har du rätt, det har aldrig varit enklare att få sitt ord på pränt än det är numera. Lite det jag menar med att inte ta allt så alvarligt.
|
|
|
|
Gunilla T
|
16-02-2013, 18:46
|
Gäster

|
CITAT (Gita @ 16-02-2013, 18:39)  Är inte så säker på att din "analys" håller. Är det inte helt enkelt så att snabba, ogenomtänkta och ocensurerade kommentarer inte varit möjliga före internet. Det som är lite skrämmande är att vanliga, normala skribenter inte protesterar. Som exempel är det ju inte särskilt längesedan en skribent här på Odla använde könsord, ord som subba, kärringjävel m.m.för att angripa meningsmotståndare när argumenen tröt, och inte en enda av s.k. vanliga skribenter hade några invändningar. Gita Nu har jag nog inga anspråk på att ha gjort någon fullvärdig analys av näthatet men någonstans uppstår ju dessa känslor. Gita, är du alldeles säker på att jag inte protesterade?????? Om inte så borde jag ha gjort det, sorry för det.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|