Som svar på jerpans fråga: en Moderat(?)trädgård, den är väl blå den kan jag tänka, men en sossig är väl röd?
Min trädgård är lite annorlunda. Typ. Men då ställt i relation till grannarnas. Och eftersom grannarnas trädgårdar är De Goda Föredömenas trädgårdar, så faller min utanför normalitetens ram. Jag har inga raka rabatter med ilsket disciplinerade tussar av blommor och naken jord emellan.
Min tanke var att göra en bas av evigt gröna växter med mycket stenar, stubbar, mossa, prydnadsgräs. Jorden skulle täckas av olika sorters grus, barr, kottar etc. Sen skulle jag ha bladväxter som ändrar utseende (=färg)efter årstid. Sen skulle jag ha olika sorters blomster som accenter i hela härligheten. Sen skulle jag göra en damm. Sen skulle jag ha en uteplats för frukosten, en för snabbfikat, en skuggig för heta sommardagar och en för att sitta och dricka vin och titta på solnedgången. Ingen gräsmatta alls utan gångar. Allt detta skulle få plats i en liten radhusgavelträdgård!
Och eftersom jag inte har kommit så långt ser det ganska knasigt ut på sina ställen.

Men nu vill jag ta med mig mina olika sorters barrträd. De kommer att bli hiskeligt stora om man bara låter dem växa. Min idé är/var ju att jag skulle ansa dem så att de inte fick bli hur stora som helst.
Sen köper jag helst växter som är halvdöa, snea och har röda prislappar. För jag tycker det är så roligt att se om de överlever. Så det finns inte en enda "snygg" växt som ser normal ut
Så ligger det till i den prydliga radhusidyllen.