Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vildsvin, Ska man ge upp?
          Wilmer
          Inlägg 18-02-2013, 00:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Nu är de i full fart igen. Ska vi ge upp tomten eller finns det något som fungerar? Har någon erfafrenet av elstängsel, fungerar det? En del meck med det, men värt det om det hjälper.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Saldina
          Inlägg 18-02-2013, 08:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 56 144

Trist att de förstört så mycket för er! Jag har själv inte satt upp elstängsel (än), men har en granne som tröttnade och gjort detta. Än så länge verkar de nöjda!

Citera
          KRT
          Inlägg 18-02-2013, 15:25
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Här nere har vi ju massor m svin och man stängslar ganska ofta m elstängsel, det tycks fungera bra tummenupp.gif

Däremot är det jätteviktigt att man stängslar rätt, dvs på rätt höjd! Annars går de över/under. Dessutom får man röja runt stängslet under tillväxtsäsongen så inte gräs och örter växer över - men det går ju att göra ganska enkelt genom att köra m en gräsklippare längs staketet på båda sidor.

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Wilmer
          Inlägg 18-02-2013, 23:50
          Länk hit: #4

Medlem

Det där på bild är tyvärr bara lite av eländet..

Hm, funderar på hur de ska sättas upp. En bit in på gräsmattan är så himla opraktiskt? Hade tänkt fråga skogsägarna om jag får sätta i skogskanten aå det är ur vägen. (Det är en gammal fägata mellan vår tomt och skogen som vi klippt innan grisen bökade sönder hela vägen).

Någon som vet en bra styrka i tråden? Jag får väl googla annars. Köpa tråd, krok och aggregat precis vad jag har råd med som mammaledig, hur kul är detta på en skala. Att odla är ingen ide så där går det inga pengar i och för sig. Semesterplanerna är också räddade, antingen sätta staket eller lägga tillbaka jordhögar thumbdown.gif

Nej, uppryckning. Bra om det funkar med el. Sedan kan jag öppna till kossorna bredvid så slipper vi klippa gräset naughty.gif

Tack för lite sympati. Jag deppar stort.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          KRT
          Inlägg 19-02-2013, 07:17
          Länk hit: #5

Medlem

Annars kan ni ju börja i liten skala och stängsla runt landet eller den delen av trädgården där de helst bökar och sedan utvidga efter hand? Det finns kanske begagnade aggregat att köpa? Och biltema, kanske Ullared också, har tråd etc.
          Det jobbiga är nog att sätta upp det - men om man gör det lite då och lite då behöver det kanske inte bli så jobbigt.
          Eller bjud in alla kompisar och grannar på stängselparty och bjud på grillat och öl -> då blir det nog gjort i en handvändning smile.gif

--------------------

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 19-02-2013, 07:27
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

Är det inte ironiskt att medan jägarkåren hävdar rovdjur kostar alltför mycket pga att man måste hägna in tamdjur med elstängsel och underhålla dem. Så planterar samma jägare ut vildsvin vilket leder till att alla arealer som odlas måste hägnas in med elstängsel som skall underhållas, alla kyrkogårdar, golfbanor, betesmarker och endel skogsplanteringar nu måste hägnas in med elstängsel.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=5296228

Citera
          Whimsan
          Inlägg 19-02-2013, 10:46
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 23 389

Har nu någon hästägare i närheten? De har ofta avbrutna fjäder/plast-stolpar som du kan få. Sätt upp dem med 4 - 5 meters mellanrum, dra en galvad tråd ca 20 cm från marken, förstärk hörnerna så tråden är spänd och skaffa ett elagreggat. Det kan du säkert få tag i snusbilligt hos en hästägare eller djurägare som lagt av med djur. (El är det enda som jag vet fungerar)

Var bara noga med att röja under tråden (som nämnts) samt att du jordar aggregatet väl.

Lycka till!

Citera
          Wilmer
          Inlägg 20-02-2013, 00:07
          Länk hit: #8

Medlem

Visst är det ironiskt att jägarna inte orkar skjuta grisen, men varg är skojsigt att skjuta på för de tar de djur som är lätta för jägarna att skjuta.

Jag har häst själv, men inhyrd. Ska börja leta aggregat, men vi har inga utomhuselurtag, så det är en större operation som ska till för att allt ska kunna göras. Jag har köpt endel stolp och pinnar, några hundra meter tråd från Ullared, men sedan såg jag att jordspetten var så inibänken dyra att jag kom av mig. Jag får be kompisen som är bonde om experthjälp tror jag.

Att börja i liten skala är ingen ide, de går på gräsmattan (vi har inga land) och den är stor så var de börjar vet vi inte. Natten till påskafton förra året så gick grisen över beteshagarna utanför, en areal större än hela vårt på nolltid. Sedan har de aldrig varit där igen, men hos oss.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          jaj-51
          Inlägg 20-02-2013, 07:49
          Länk hit: #9

Gäster

Elstängsel bör funka.
          Biltem, Jula, Ullared ocg Granngåden brukar ha allt som behövs.

Stolpar av plast med en metallpik är lätta att sätta upp och flytta efter behov.

Jag använder detta för att mota bort "urbaniserade" rådjur och kattor från mitt gönsaksland.

Fungerar till 100% så länge stömmen är påslagen.

Citera
          KRT
          Inlägg 20-02-2013, 10:23
          Länk hit: #10

Medlem

Wilmer - Ta ett snack med den som har jakträtten hos er, jakt är effektivt för att skrämma bort dem periodvis. De kommer säkert tillbaka, men då kanske du har hunnit stängsla runt trädgården så de inte kommer in?

Du behöver säkert inte har speciella jordspett, eftersom staktet inte behöver vara så högt kanske det räcker med avbrutna stolpar etc. Du kan ju lägga in en annons på Blocket under köpes, om du inte bryr dig så mycket om exakt hur de ser ut eller att alla stolpar är identiska kan du säkert köpa på dig ett lager billigt!

Annars får du 5 st för 85 kr på Biltema - fast hur hållbara de är vet jag inte. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Hastsport/...lpe-5-st-14194/

Eller 325 kr för 20 st hos Lantbutiken (som även har färdiga paket för att hägna in sin trädgård mot vildsvin); http://www.lantbutiken.se/butik/stangselst...3609081454.html

Redigerat av KRT: 20-02-2013, 10:31

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 20-02-2013, 10:33
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag förstår inte varför det skall vara så svårt att decimera antalet vildsvin här i landet, människan har genom alla tider haft en otrolig förmåga att jaga och utrota det mesta sedan urminnes tider och det borde gå att göra så även med vildsvinen.

Citera
          KRT
          Inlägg 20-02-2013, 10:46
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (malcolm @ 20-02-2013, 10:33) *
          Jag förstår inte varför det skall vara så svårt att decimera antalet vildsvin här i landet, människan har genom alla tider haft en otrolig förmåga att jaga och utrota det mesta sedan urminnes tider och det borde gå att göra så även med vildsvinen.

Vildsvin är inte lätta att jaga, helt enkelt. De är riktigt smarta, skygga och har väldigt bra luktsinne och hörsel. De är ofta nattaktiva, vilket är problematiskt eftersom det är svårt att skjuta något man inte ser. Alla jakthundar fungerar inte på vildsvin och ofta behöver man ha två-tre st hundar som arbetar ihop för att effektivt ställa grisen. De ynglar dessutom av sig som kaniner, äter allt och har en fantastiskt förmåga att överleva i de mest skiftande miljöer. De anpassar sig dessutom lätt till människor, och lär sig leva bredvid oss men utan att vi ser dem (bara spåren av dem).
          Det är alltså mycket svårare att jaga gris än rådjur, älg eller hjort.
          Dessutom är det en "ny" art som folk inte har lika mycket rutin att jaga, inte lika mycket tradition som älgjakt osv.

Det är klart att man kan decimera bestånden ordentligt, men det krävs samarbete och organisation - vildsvinen är så smarta att om man jagar på en mark så går de till grannens mark och väntar där tills jägaran försvunnit smile.gif

Redigerat av KRT: 20-02-2013, 10:46

--------------------

Citera
          Bassam
          Inlägg 20-02-2013, 18:37
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Det är bättre om du göra fina staket omkring häckar, buskar och rabatterna, det är jobbigt och dyrt men på slutet man kan få bra resultat.

H.Bassam

Citera
          Whimsan
          Inlägg 20-02-2013, 20:08
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 23 389

CITAT (Wilmer @ 20-02-2013, 01:07) *
          Visst är det ironiskt att jägarna inte orkar skjuta grisen, men varg är skojsigt att skjuta på för de tar de djur som är lätta för jägarna att skjuta.

Jag har häst själv, men inhyrd. Ska börja leta aggregat, men vi har inga utomhuselurtag, så det är en större operation som ska till för att allt ska kunna göras. Jag har köpt endel stolp och pinnar, några hundra meter tråd från Ullared, men sedan såg jag att jordspetten var så inibänken dyra att jag kom av mig. Jag får be kompisen som är bonde om experthjälp tror jag.

Att börja i liten skala är ingen ide, de går på gräsmattan (vi har inga land) och den är stor så var de börjar vet vi inte. Natten till påskafton förra året så gick grisen över beteshagarna utanför, en areal större än hela vårt på nolltid. Sedan har de aldrig varit där igen, men hos oss.

Två eller tre järnbitar som du spikar ner i marken och kopplar jordningskabeln till är allt som behövs. Gärna bitar som är en 30-40 cm långa och isolera väl där du kopplar jordningskabeln. Sen spikar du ner dem och täcker väl eftersom du annars kan uppleva att det är ström i marken smile.gif

Ett alternativ till elaggregat är ett kopplat till batteri med en liten solcellsladdare. Är överkomliga i pris och så slipper du elproblemen

Citera
          Klint
          Inlägg 20-02-2013, 20:53
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Usch Wilmer,jag har inga bra tips men jag skickar en styrkekram smiley_small_hug.gif
          Det finns svin här ungefär 6km bort,där bor föräldrarna till en arbetskompis de jagar det är tillåtet att jaga med ljus och åtel och enligt honom är de väldigt regelbundna de äter nästan alltid vid samma tid.De har fått några stycken men de får visst 2kullar/år och 7,8 kultingar i varje!
          - De är snart i er trädgård sa han till mej häromdagen och jag bävar!

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          Wilmer
          Inlägg 21-02-2013, 00:00
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (jaj-51 @ 20-02-2013, 07:49) *
          Elstängsel bör funka.
          Biltem, Jula, Ullared ocg Granngåden brukar ha allt som behövs.

Stolpar av plast med en metallpik är lätta att sätta upp och flytta efter behov.
          Jag använder detta för att mota bort "urbaniserade" rådjur och kattor från mitt gönsaksland.
          Fungerar till 100% så länge stömmen är påslagen.

Ja, de vita i plast är bra men så dyra.. Dessutom vet jag att de går sönder superlätt på vintern när älgen går förbi och de går här också. Plasten blir spröd så knäcks de. Vi har dem och sätter ut till pållarna men bara under sommarhalvåret sedan plockar vi in dem igen.
          Sedan är det kostnaden för eländet, jag får ut 2000 i månaden... Det är vad jag betalar för hästen. Vi har ingen el utomhus, så det blir elektrikerkostnader också, för det antar jag att man måste ha.

CITAT (KRT @ 20-02-2013, 10:23) *
          Wilmer - Ta ett snack med den som har jakträtten hos er, jakt är effektivt för att skrämma bort dem periodvis. De kommer säkert tillbaka, men då kanske du har hunnit stängsla runt trädgården så de inte kommer in?

Du behöver säkert inte har speciella jordspett, eftersom staktet inte behöver vara så högt kanske det räcker med avbrutna stolpar etc. Du kan ju lägga in en annons på Blocket under köpes, om du inte bryr dig så mycket om exakt hur de ser ut eller att alla stolpar är identiska kan du säkert köpa på dig ett lager billigt!

Annars får du 5 st för 85 kr på Biltema - fast hur hållbara de är vet jag inte. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Hastsport/...lpe-5-st-14194/

Eller 325 kr för 20 st hos Lantbutiken (som även har färdiga paket för att hägna in sin trädgård mot vildsvin); http://www.lantbutiken.se/butik/stangselst...3609081454.html

Eventuellt kan jag få sätta låga trådar på haget in till kossorna, ska fråga bonden, då löser sig en hel del av inhägningen. TACK för tips!

CITAT (KRT @ 20-02-2013, 10:46) *
          Vildsvin är inte lätta att jaga, helt enkelt. De är riktigt smarta, skygga och har väldigt bra luktsinne och hörsel. De är ofta nattaktiva, vilket är problematiskt eftersom det är svårt att skjuta något man inte ser. Alla jakthundar fungerar inte på vildsvin och ofta behöver man ha två-tre st hundar som arbetar ihop för att effektivt ställa grisen. De ynglar dessutom av sig som kaniner, äter allt och har en fantastiskt förmåga att överleva i de mest skiftande miljöer. De anpassar sig dessutom lätt till människor, och lär sig leva bredvid oss men utan att vi ser dem (bara spåren av dem).
          Det är alltså mycket svårare att jaga gris än rådjur, älg eller hjort.
          Dessutom är det en "ny" art som folk inte har lika mycket rutin att jaga, inte lika mycket tradition som älgjakt osv.

Det är klart att man kan decimera bestånden ordentligt, men det krävs samarbete och organisation - vildsvinen är så smarta att om man jagar på en mark så går de till grannens mark och väntar där tills jägaran försvunnit smile.gif

Jag har vänner som försökt jaga vildsvin och ägnat eviga tider åt att försöka skjuta svin som de matat in!!!! dessutom, men inte fått ett enda skjutet.

Här finns det markägare som matar och "odlar" stammen för att ha något att jaga. Det har gått överstyr bara och alla markägare har inte lust att ligga i skogen och jaga svin, som tex. våra grannar.

CITAT (Bassam @ 20-02-2013, 18:37) *
          Hej

Det är bättre om du göra fina staket omkring häckar, buskar och rabatterna, det är jobbigt och dyrt men på slutet man kan få bra resultat.

H.Bassam

Jag måste hägna in hela tomten Bassam, det är gräsmattan de bökar sönder (hittills) och vi vill kunna gå runt på tomten. Men jag kommer sätta snyggare pinnar där vi ser dem! Vi har redan kostaket runt stora delar av tomten, det är väl sådär snyggt, haha..

CITAT (Whimsan @ 20-02-2013, 20:08) *
          Två eller tre järnbitar som du spikar ner i marken och kopplar jordningskabeln till är allt som behövs. Gärna bitar som är en 30-40 cm långa och isolera väl där du kopplar jordningskabeln. Sen spikar du ner dem och täcker väl eftersom du annars kan uppleva att det är ström i marken smile.gif

Ett alternativ till elaggregat är ett kopplat till batteri med en liten solcellsladdare. Är överkomliga i pris och så slipper du elproblemen

Jamen det är ju det.. Vi har inga järnbitar liggande, vi måste köpa allt...

CITAT (Klint @ 20-02-2013, 20:53) *
          Usch Wilmer,jag har inga bra tips men jag skickar en styrkekram smiley_small_hug.gif
          Det finns svin här ungefär 6km bort,där bor föräldrarna till en arbetskompis de jagar det är tillåtet att jaga med ljus och åtel och enligt honom är de väldigt regelbundna de äter nästan alltid vid samma tid.De har fått några stycken men de får visst 2kullar/år och 7,8 kultingar i varje!
          - De är snart i er trädgård sa han till mej häromdagen och jag bävar!

Kompisen har sett 2 flockar på 10+ djur i varje gå längs vägen bortanför oss. De är inte ens skygga för bilarna. Senaste grisarna jag såg i vintras var suggan och tre kultingar, så, ja, de föder året om. Jag känner mig maktlös för vi har verkligen verkligen inte tid och ork att engagera oss i att hägna in tomten nu också. Men vi måste om vi inte vill ha flera veckors tugnt grävjobb och göra ny gräsmatta istället sedan.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          pejori
          Inlägg 21-02-2013, 13:46
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Elstängsel är nog det bästa och anslut till ett batteri du kan ladda upp.
          Tror du ska klara dig med ett vanligt bilbatteri, då du får tänka på Ester också. rose.gif
          Inte roligt om hon får en stöt.

Men som sagt, prata med någon som har el till gnäggen, dom vet bäst.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Lokan
          Inlägg 21-02-2013, 15:14
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

Fårstängsel?

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          Wilmer
          Inlägg 21-02-2013, 23:35
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (pejori @ 21-02-2013, 13:46) *
          Elstängsel är nog det bästa och anslut till ett batteri du kan ladda upp.
          Tror du ska klara dig med ett vanligt bilbatteri, då du får tänka på Ester också. rose.gif
          Inte roligt om hon får en stöt.

Men som sagt, prata med någon som har el till gnäggen, dom vet bäst.

Hade bara tänkt ha på det på natten. Vi är omringade av ko-elstaket, så Ester lär få lära sig.. Jag ska höra med kobonde och stallägaren. Batteri är ju bra, förutom att jag verkligen har elfobi och då speciellt bilbatteri. Har meckat med för många i mina dagar vid hästhagarna tror jag. Inte riktig fobi men en fobi i vardande..

CITAT (Lokan @ 21-02-2013, 15:14) *
          Fårstängsel?

Det tror jag bara de går rakt igenom...?

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          KRT
          Inlägg 22-02-2013, 15:35
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Wilmer @ 21-02-2013, 23:35) *
          Det tror jag bara de går rakt igenom...?

Nej, de lyfter på staketet och trycker sig under.... Det där trynet är starkt!

Redigerat av KRT: 22-02-2013, 15:35

--------------------

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 16:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon