Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ångad jord?, Ska jorden i växthuset vara ångad?
          landfors
          Inlägg 31-03-2004, 16:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 2 140

Jag är nybliven växthusägare efter flera års längtan. Nu är grunden på plats och det är snart dags att montera själv huset. Men hur hittarjag bra jord att odla i. Jag tänker anlägga odlingsbäddar och har läst mig till att ca 30 cm djup är lagom. Beträffande jordkvaliten har jag fått rådet att köpa ångad jord. Men vid kontakt med ortens leverantörer av jord avråder de. Finns det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har också fått ett tips på "Moder jord" som är en blandning av barkmull och benmjöl mm från Econova.

Tacksam för tips!

Kristina

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 8)
          MRLINDELL
          Inlägg 31-03-2004, 17:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Gör en ram och häll i dina 50L säckar där. Gör det inte så komplicerat, ingen ångar sin köpta jord. När man sår frön kan man tänka sig att man tar död på en massa saker genom att hälla kokhett vatten över jorden eller kör den i ugnen. Det är betydlig enklare att köpa jord om man bara skall ha till ett växthus. Använd gamla jorden till att dressa gräsmattan på hösten så blir du av med den typ.
          Forumet är fullt av svavelpyromaner och VODO medicinmän, det behöver inte vara så komplicerat. Nytt växthus har inga problem merän att det är just nytt. Du kan odla i säckar, hinkar vad du än vill hellre än odlingsbäddar för typ tomater mm för att slippa problem som kommer via jorden.

Kolla in länkarna till tomatsiter, där står det mesta du behöver veta.
          http://w1.857.telia.com/~u85709558/

Citera
          landfors
          Inlägg 31-03-2004, 21:50
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 2 140

Tack! Jag har kollat in länken som gav många bra tips! Men visst är det stor skillnad även på köpejord. Hur vet man att jorden är bra innan man prövat själv?

/Kristina

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 31-03-2004, 21:55
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Köp hästdynga eller snarare åk till ett lokalt stall å be snällt att få hämta . Det Du hämtar där är 1000 gånger bättre å mera kvalificerat än allt Du kan köpa.......promise! Naturlighet varar längst som det påstås i en viss reklam - och det gäller även 'jord' det mesta som säljs i de däringa säckarna är INTE jord och det håller knappt en säsong, i ett växthus skall man ju ha sin jord i åtminstone tre år - så satsa på hästdynga ifrån början!

Hälsar ingrid

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 01-04-2004, 01:07
          Länk hit: #5

Medlem

Man kan få tag på kogödsel 5x50L för 99 sek. Den är välbrunnen och i princip luktfri. Man kan transportera säckarna i bilen utan problem och ta i den med händerna, känns som jord. Flugorna är inte lika intresserad av varken växthus eller dej om man väljer en lite mindre naturmetod. Hästdynga kan vara riktigt jobbigt att ha och göra med, lukten, blanda, blanda igen, jobba jobba jobba ... fy så hemskt.
          Mängden torv och sand & lera t ex beror ju på vad man tänker odla, vilket Ph man vill uppnå, hur mycket dunder man egentligen behöver.

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 01-04-2004, 08:18
          Länk hit: #6

Medlem

Todleoo,

I kogödselfallet (komposterad på säck) har jag det bra för sex säckar för en hundring får man i Götet - dock är gödseln 80% men dte är så bra man kan få det :-)

Däremot är det en himla skillnad på ko och häst tycker jag. Mitt trix för dte här med flugor är väldigt enkelt - i med all hästdynga i bäddarnaoch täck sedan med ett minst 10 centimeterslager av jord - köpt om så önskas - eller komposterad kodynga köpt det med. Ingen lukt, inga flugor och när växterna /sådderna blivit lite större så nå deras rötter ner till hästdyngan som vid dette laget är halvförmultnad och mkt godis för växter.

Så här varken jobbas elelr blandas det :-) så illa är det. Varför göra extra jobb och extra pengar när allt man behöver är å hämta och det enda som behövs är det egna jobbet som man ju ändå skall göra oavsett?
          Och med hästgödsel får Du hela mikrolivet å allting på köpet och bättre jord kan Du itne köpa alls. Åsså slippa blanda !!!!

Gräver man dessutom sig ner lite i en hästgödselstack får man nästan helt färdigkomposterad :-D jag ser bara fördelar!

Hälsar Ingrid

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 01-04-2004, 09:24
          Länk hit: #7

Medlem

Vi har hästar här omkring. En häst kan skita en halv skottkärra på en gång, jag tror dig. Men dagen efter kryllar det av mask och fluglarver så att man mår illa. JAG kan i alla fall tänka mig något inte lika kraftfullt då men betydligt behagligare att hantera, dvs köpt väl processad kodojja.

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 01-04-2004, 10:30
          Länk hit: #8

Medlem

Hihi - pinus färskus är nog lite jobbigare än stackus färskus :-D kan jag tänka mig.

I helgen skall det köras hästdynga - jag tycker den färska hgästdyngan luktar br amkt mindre och trelvigare jämfört med kodyngan i alla fall.

Hälsar Ingrid

Citera
          Tesa
          Inlägg 01-04-2004, 22:42
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

..vadå, koskit som luktar så GOTT.... wub.gif wub.gif
          (har fått mig ett lass med riktigt välbrunnen HÄSTskit i år.. unsure.gif )

Gödsel skall väl vara brunnen helst när man använder den och då är det inga problem med flugor.....men eftersom min inte brukar vara så brunnen så gör jag som Ingrid...lägger skit i botten och ett lager jord uppe på det...

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 03:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon