Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Panik - glömde växter ute
          BigDaddy
          Inlägg 08-04-2013, 08:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Hej

Jag glömde mina mullbärssticklingar från i somras utomhus på inglasad altan inatt. Även mitt 2 år gamla valnötsträd.
          Hade dem ute under dagen igår men glömde ta in dem.

Bor i Gbg, säkert minst -5 inatt tror jag. Var kallt i morse.

Jag har kämpat för dessa sticklingar som äntligen 2st börjat växa nu på våren. Har flera 5cm långa skott som kommer.

Tryckte lite lätt på jorden i morse som var hård överst men jag tror inte det blivit käle i hela krukorna. Valnötsträdet står i en 5 liters kruka & sticklingarna likaså.
          Imorse vid 8 var det 0 grader på altan men ett par minus ute. Solen hade börjat titta fram.
          Ingen stod mot huset utan längst ut mot glaset.

Kan de klarat sig???
          Hur stora sätter ni chanserna till det?
          När märker jag om de dött/överlevt?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 11)
          Sylvia
          Inlägg 08-04-2013, 08:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

Tyvärr är det omöjligt att sia om de kan ha klarat sig, så du får hålla tummarna och se tiden an.

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 08-04-2013, 10:41
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Sylvia @ 08-04-2013, 09:48) *
          Tyvärr är det omöjligt att sia om de kan ha klarat sig, så du får hålla tummarna och se tiden an.

Ok. Så himla tråkigt. Ngn som törs gissa hur chanserna är?

När kan jag veta hur det gått?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 08-04-2013, 12:14
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Hur har dom stått innan alltså har dom haft kall vintervila eller stått i rumstemp ? hade dom blad ?

Skrapa på stammen så ser du dels om det är grön färg som inte ska se torr ut (dock svårt att se när det nyligen inträffat). Ett annat sätt är att känna om barken är fast eller ej, på växter där dom var vakna innan och det fryser brukar barken bli mjuk och släppa. Har dom haft blad innan så ser du det tydligt att dom inte har spänst och att cellerna är sprängda.

Citera
          Woodii
          Inlägg 08-04-2013, 15:33
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 233
          Medlem nr: 34 266

Fy vad trist! Hoppas de klarar sig!

Råkade ut för liknande för ett par veckor sedan, någon hade stängt av värmefläkten på verandan och alla pelargoner utom en frös. De var alldeles grågulgröna och slaskiga, så det var ingen tvekan om att de frusit. Såg helt ruttna ut. Hade ingen jättesamling, det var väl 6 sorter, men det var mina första.:-( Hoppas på rotskott, någon som vet hur lång tid sånt tar, dvs när man ska ge upp, kasta dem och beställa nya?

Citera
          teo
          Inlägg 08-04-2013, 16:59
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 401
          Medlem nr: 24 902

Jag har lyckats ta död på två växter i vinter efter att ha övervintrat dem på en inglasad balkong. Temperaturen är min. 5 C (termostat + värmefläkt) men uppenbarligen har det varit för lågt för några. En Hoya calycina har definitivt dött och en Adenium obesum troligen. (Se bild). Den har tappat alla bladen och ser inte ut att få nya men jag väntar och hoppas....

Bifogad fil  DSC_0085_c.JPG ( 62.07k ) Antal nedladdningar: 29

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 08-04-2013, 17:18
          Länk hit: #7

Medlem

Ser ut som en gren fått köldskada eller fått röta (sprids röta dör den), och även topparna ser lite dåliga ut. Annars ser resten högst levande ut om stammarna är fasta, och den bara väntar på värme och ljus för att få blad.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 08-04-2013, 21:20
          Länk hit: #8

Medlem

De har stått inomhus i rumstemp annars. Ja de har stått svalare på nätterna, typ 15 grader.
          Jag har de sista 3 dagarna haft dem på inglasad altan på dagarna i söderläge så de har då stått varmt där, men glömde de sista natten tyvärr.

Valnötens blad ser jag nu när jag är hemma är helt bruna & ihoprullade. Hade just börjat få nya blad så de var ff små.
          Men på de ser man ju att de fått sig en rejäl törn.
          Hur stor är chansen, el finns det en chans, att den kan ta sig?
          Så himla tråkigt om jag får börja om. Den var ju 2 år från frö så det är trist.

Mullbären har jag kämpat i 3 år med att försöka få att slå rot men misslyckats hela tiden, med säkert 60 sticklingar. 2st hade nu börjat växa precis men de glömdes ute.
          Dessa blad är nu skrynkligare, men inte helt ruttna än iaf. Betydligt hängigare med.
          Har ingen aning om de fått rötter än men känns som det var på G då de ändå växt ut 5cm långa skott, flera stycken på varje stickling.
          Kan den ff ta sig tro?

De stod i krukor på den inglasade altanen. Vet inte vad tempen i GBG var natten till idag men minst -5 tror jag.

Jag är riktigt bedrövad faktiskt. Skittrist.
          Har även haft en kass vinter i övrigt där flera växter dött så extra trist nu.
          Håller på att renovera så växterna har fått ta stryk & det var en lång & sen renovering som medörde att jag somnade & glömde.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-04-2013, 10:53
          Länk hit: #9

Medlem

Helt klart fått frostskador och cellerna har kollapsat, och detta händer nytillväxt. Har du tur lever den förvedade biten på växterna som klarar påfrestningar bättre. Men det du kan göra är att bara vänta och ha dom ute på dagen och ta in på natten. Vattna försiktigt så det inte ruttnar.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 09-04-2013, 11:03
          Länk hit: #10

Medlem

Ok, tack. Jag håller tummarna & hoppas.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 30-04-2013, 22:02
          Länk hit: #11

Medlem

Hej igen

Lite uppdatering:

Valnöten har det inte hänt ngt nytt med så den kanske man kan säga är död nu, el?

Mullbärssticklingarna där är det 1st som börjat få flera nya knoppar. Då bör ju den klarat sig, el?
          Övriga snustorra.
          Ska jag plantera om den nu? Skotten för 1mån sedan växte ju ganska långt innan jag glömde den ute, nu har den börjat komma igång igen. Bör väl ha lite utvecklade rötter nu va så jag kan plantera om?

En extra rolig sak är att en annan stickling jag haft hela vintern på altanen har börjat få 2st knoppar sista dagarna. smile.gif Trodde inte den skulle ta sig så vattnade först den för 4 dagar sedan för första gången sedan slutet på augusti.
          Jag hoppas även på dem som stått på friland hela vintern, men lite tidigt att säga ngt än. Grannens träd jag tagit sticklingar från har inte börjat röra på sig än.

Citera
          Bassam
          Inlägg 01-05-2013, 22:26
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Det är långt vinter till nu, så känner växterna inte bra vädret till nu, men jag tycker att alla växter kommer igen från nästa veckan, så behöver man bara tålamod nu.
          H.Bassam

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 00:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon