Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> död kompost!
          blåklänning
          Inlägg 16-04-2013, 11:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 77 867

Hej,
          har förra hösten köpt hus med 2 varmkompostbehållare (tror jag...). Är oerfaren med kompost men tänkte så svårt kan det väl inte vara... ;o) och hällde i en massa trädgårdsavfall, mäst löv och kvistar. Nu till våren tänkte jag i min enfald att bara tömma dom på "jord" och lägga under buskerna men när jag kollade hade det inte hänt något i behållerna. Torrt löv är vad som finns. Vad göra?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 4)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 16-04-2013, 11:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Man måste blanda en massa olika material i komposten för att det ska funka inte massor av bara en sak ex. löv man måste varva torrt och blött material, kväverikt material med kolrikt material etc. Konsistensen ska vara som en urvriden trasa. Så jag föreslår att du börjar blanda ner andra saker i löven ex. matavfall som ex kaffesump och potatisskal, vattnar med guldvatten, blandar ner lite gödsel gärna färsk ex från häst som man kan få från stall eller hittar på gångvägar där man rider. Och sedan är frågan vad menar du med kvistar, materialet i en sån kompost bör vara rätt finfördelat så lite småkvistar kan funka i en sån men inte mycket och inget stort då bör du nog plocka bort en del sånt. Ju större kvistar desto fler år tar de att omvandlas till jord. (+det är svårt röra runt i en kompost full av kvistar)

Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 16-04-2013, 11:44

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          blåklänning
          Inlägg 18-04-2013, 09:59
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 77 867

Tack för svaret. Ok, ska försöka att röra runt i den. Har dock ingen bra redskap, det finns någon form av giganstiskt plastborr som förljde med komposttunnorna men det går inte att borra i sig i komposten... Behöver jag tillsätta maskar eller kommer dom av sig själv?

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 18-04-2013, 10:27
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Borrarna brukar funka ifall man har så finfördelat material som behövs för såna komposter.

Man brukar inte behöva tillsätta mask ifall komposten står på marken, maskarna kommer vandra upp när det blir rätt klimat för dem i komposten.

Om det är mycket småkvistar i komposten kanske det är enklast börja om och lägga det materialet du har just nu i komposten vid sidan av och sedan börja varva allt nu inför denna säsong och kanske rensa bort en del av kvistarna och slänga dem på en majbrasa.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          CillaM
          Inlägg 18-04-2013, 20:09
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Under vintertid är komposten i vila men så fort vårtemperatur finns så kör den igång igen. Vattna gärna lite och rör om, då sätter det fart där nere.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 10:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon