Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tacksamhet och glädje, Ibland glömmer man bort det
          Anma
          Inlägg 21-04-2013, 20:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

På senare tid har jag byggt upp en irritation och ilska som jag inte riktigt förstått mig på. Så irriterad som jag varit har jag inte varit på länge.

De senaste dagarna har jag funderat på det där. Hur kommer det sig? Varför är jag arg? Varför låter jag småsaker påverka mig?
          Jag hittade många svar och en av de viktigaste är att jag glömt att vara tacksam.
          Tacksam över att jag slipper huvudvärken varje dag.
          Tacksam för att jag kan jobba igen trots att jag ännu inte fått fast tjänst.
          Tacksam över att jag är modig och följer det som jag tror på är rätt även när det gäller svåra beslut.
          Tacksam över min familj som stått ut med mig, främst min man som fått ta en hel del ilska på sista tiden.
          Tacksam över att vi vågar satsa allt, trots oron och rädslan för framtiden (ytterligare ett skäl till min ilska - jag har varit arg istället för orolig och rädd).
          Tacksam över att jag fått tillbaka mitt liv.

Småsaker får mig fortfarande att bli irriterad, men jag jobbar på det. Saker som egentligen inte betyder något, varför reta sig på dem? Människor som inte har någon större funktion i mitt liv, varför låta deras åsikter påverka mig till den grad att jag går omkring och är arg?
          Jisses. Jag har alla skäl i hela världen att vara glad och lycklig, och det är faktiskt upp till mig att vara det. Jag väljer hur jag reagerar på yttre omständigheter. Det är mitt ansvar att vara glad och tacksam, sånt kommer inte av sig självt.

Ikväll har jag klistrat en lapp på badrumsspegeln. Det står "Idag är en bra dag. Var glad."

Idag ska jag vara glad. Just nu just här.

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Cacki
          Inlägg 21-04-2013, 20:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

wub.gif kompiskram.gif

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 21-04-2013, 20:48
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Klokt tänkt Anma tummenupp.gif

Citera
          silos
          Inlägg 22-04-2013, 07:44
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

HEJJA!!! smiley_small_hug.gif
          Du gör helt rätt i att går in i dig själv och ta reda på varför du har varit arg!

Detta sätt har jag använt under många många år!

Det är verkligen mycket viktigt att vara tacksam och glad för sitt liv med allt som det innebär!
          biggrin.gif smiley_small_hug.gif biggrin.gif

Citera
          gnon49
          Inlägg 22-04-2013, 16:21
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Man får lov att vara irriterad, sur o allmänt odräglig ibland. Man kan inte gå o vara tacksam hela tiden. bara att acceptera att man vaknar på fel sida ibland. Tror rent av att det är bra för hälsan.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Anma
          Inlägg 22-04-2013, 18:34
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (gnon49 @ 22-04-2013, 17:21) *
          Man får lov att vara irriterad, sur o allmänt odräglig ibland. Man kan inte gå o vara tacksam hela tiden. bara att acceptera att man vaknar på fel sida ibland. Tror rent av att det är bra för hälsan.

Okej om man är irriterad av en anledning, just nu är jag det, men utan skäl är det bara onödig slöseri med dyrbar tid. smile.gif

Citera
          Cacki
          Inlägg 22-04-2013, 18:38
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (gnon49 @ 22-04-2013, 17:21) *

Inte bara bra för hälsan, livsnödvändigt! Att vara människa innebär ju att vi har vissa grundläggande känslor som är djupt rotade i oss i rent överlevnadssyfte. En av dem är ilska.
          Vi har fyra stycken och det är rädsla, ilska, sorg och glädje. Tre av dem är negativt laddade, bara en är positivt. Tror väl katten att man man då inte bara kan gå omkring och bara använda 25% av sitt känsloliv!

Redigerat av Cacki: 22-04-2013, 18:39

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Anma
          Inlägg 22-04-2013, 19:13
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Cacki @ 22-04-2013, 19:38) *
          Inte bara bra för hälsan, livsnödvändigt! Att vara människa innebär ju att vi har vissa grundläggande känslor som är djupt rotade i oss i rent överlevnadssyfte. En av dem är ilska.
          Vi har fyra stycken och det är rädsla, ilska, sorg och glädje. Tre av dem är negativt laddade, bara en är positivt. Tror väl katten att man man då inte bara kan gå omkring och bara använda 25% av sitt känsloliv!

Jag läser en bok som heter "min stroke". Den handlar om en hjärnforskare som vid 37 års ålder fick en hjärnblödning i den vänstra hjärnhalvan. Det tog åtta år för henne att bli återställd. Under tiden tillät hon inte vissa egenskaper från vänstra hjärnhalvan att återuppväckas och hitta sina gamla invanda nervbanor. Bland annat egoism, ilska missunnsamhet och sådana saker. Empatin, givmildhet osv finns i högra hjärnhalvan.
          Jag orkar inte fördjupa mig mer i det här, men jag är helt och fullt övertygad om att man kan lära om sin hjärna från gamla invanda mönster, som att bli arg över småsaker. Någon gång har jag ju lärt min hjärna att reagera på ett visst sätt och den fortsätter med det tills jag medvetet programmerar om den.

Det är vad jag just nu håller på med. Jag vet att det kommer att ta tid, men jag kommer att bli en gladare och vänligare person, positiv för övrigt är jag redan.

Jag förlorar i alla fall inget på att försöka bli en bättre människa. smile.gif

Läs boken, den är intressant! "Min stroke" av Jill Bolte Taylor.

Citera
          Cacki
          Inlägg 22-04-2013, 19:22
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Anma @ 22-04-2013, 20:13) *
          Jag läser en bok som heter "min stroke". Den handlar om en hjärnforskare som vid 37 års ålder fick en hjärnblödning i den vänstra hjärnhalvan. Det tog åtta år för henne att bli återställd. Under tiden tillät hon inte vissa egenskaper från vänstra hjärnhalvan att återuppväckas och hitta sina gamla invanda nervbanor. Bland annat egoism, ilska missunnsamhet och sådana saker. Empatin, givmildhet osv finns i högra hjärnhalvan.
          Jag orkar inte fördjupa mig mer i det här, men jag är helt och fullt övertygad om att man kan lära om sin hjärna från gamla invanda mönster, som att bli arg över småsaker. Någon gång har jag ju lärt min hjärna att reagera på ett visst sätt och den fortsätter med det tills jag medvetet programmerar om den. Det är vad jag just nu håller på med. Jag vet att det kommer att ta tid, men jag kommer att bli en gladare och vänligare person, positiv för övrigt är jag redan.

Jag förlorar i alla fall inget på att försöka bli en bättre människa. smile.gif

Läs boken, den är intressant! "Min stroke" av Jill Bolte Taylor.

Att bryta tankemönster - rena rama KBT:n ! tummenupp.gif

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Anma
          Inlägg 22-04-2013, 19:27
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Cacki @ 22-04-2013, 20:22) *
          Att bryta tankemönster - rena rama KBT:n ! tummenupp.gif

Ja på sätt och vis, men inte bara tankemönster, utan grundläggande reaktioner. Blir du arg, vänta i 90 sekunder innan du bestämmer dig hur du ska reagera, för då har reptilhjärnan hunnit lägga sig och förnuftet ta vid. smile.gif

Citera
          Cacki
          Inlägg 22-04-2013, 19:32
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Anma @ 22-04-2013, 20:27) *
          Ja på sätt och vis, men inte bara tankemönster, utan grundläggande reaktioner. Blir du arg, vänta i 90 sekunder innan du bestämmer dig hur du ska reagera, för då har reptilhjärnan hunnit lägga sig och förnuftet ta vid. smile.gif

90 sekunder??!! fear.gif ...HA, då känner du inte mej! crazy.gif Skämt åsido, spännande, undrar hur väl man kan "dressera" sina instinkter och reflexer?

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Anma
          Inlägg 22-04-2013, 19:34
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Cacki @ 22-04-2013, 20:32) *
          90 sekunder??!! fear.gif ...HA, då känner du inte mej! crazy.gif Skämt åsido, spännande, undrar hur väl man kan "dressera" sina instinkter och reflexer?

Ger man fanken på det så kan man nog göra det väldigt mycket. Men för min del räcker det att jag blir mindre arg, mer närvarande och vänligare människa. smile.gif
          Och att jag blir mindre benägen att bry mig om vad för mig oviktiga personer säger och tycker.

Citera
          Cacki
          Inlägg 22-04-2013, 19:36
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Anma @ 22-04-2013, 20:34) *
          Ger man fanken på det så kan man nog göra det väldigt mycket. Men för min del räcker det att jag blir mindre arg, mer närvarande och vänligare människa. smile.gif
          Och att jag blir mindre benägen att bry mig om vad för mig oviktiga personer säger och tycker.

Vilka bra och fina ambitioner! Hoppas att du lyckas! tummenupp.gif

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Anma
          Inlägg 22-04-2013, 19:46
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Cacki @ 22-04-2013, 20:36) *
          Vilka bra och fina ambitioner! Hoppas att du lyckas! tummenupp.gif

Jag har satts på prov idag flera gånger, hittills måste jag kämpa med att inte bli arg, men så småningom kommer jag nog kunna skaka av mig saker utan att tänka. En gång i tiden var jag sån, småsaker tänkte jag bara "ja ja" om och gick vidare, glad i hågen. Sån ska jag bli igen. Mitt liv var mycket roligare då. smile.gif

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 22-04-2013, 20:43
          Länk hit: #15

Gäster

Jag är tacksam och så himla glad för alla dessa meningsfulla möten med människor från hela jordklotet.
          Det är så härligt att dela med sig och lyssna in som det sker under den veckan...... kompiskram.gif

Här hemmikring finns det inte alls samma goa mentalitet som dessa som flyger långaq vägar för att umgås, ha roligt ihop och torka varandras tårar ......... kram1.gif

Jag gläder mig så mycket när jag vet mer om livet än den svenska metalitens ego ...... om bara man cskulle kunna föra in det kring sina bekanta, forumsvänner ...... bravo.gif för att;

Även en liten glädje är aldrig bortkastad glädje, hur liten den än är ........ rose.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 22-04-2013, 23:04
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Det där med tacksamhet upptäcker man med åldern tror jag !när man är mitt i livet med småbarn jobb hus lån osv så har man inte riktigt tid att tänka på livets mening !men det kommer när barnen vuxit upp och det bara blir "vi två" igen smile.gifdå har man sansat sig och varvat ner och kommit in i en ny fas i livet som tex att leva i par igen utan barn .Min erfarenhet är att man lär sig mycket när man blir äldre och troligtvis visste man allt det här innan men hade aldrig tid att fundera smile.gif ja över livets mening vad man vill med sitt liv när man åldras ,helt plötsligt så öppnas sinnet och lugnet kommer tillbaks och man får tid igen att fundera över livet och hur man vill leva sina sista år så rikt som möjligt !så känner jag och min man det i alla fall . kompiskram.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 22-04-2013, 23:10
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Tacksamhet och glädje i all ära.
          Men jag tycker nog att både förbannelse och ilska, Hör ihop med tacksamhet och glädje.
          Du kan inte känna eller uppleva det ena, utan att ha upplevt det andra. sleeping.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Motti
          Inlägg 22-04-2013, 23:24
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Ja ha !jag glömde tilllägga det här ! för att kunna känna glädje måste du också ha upplevt sorg .Trodde alla visste det `? confused.gif Den som upplever stor sorg känner glädjen starkare när man upplever den !

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-04-2013, 23:29
          Länk hit: #19

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Motti @ 23-04-2013, 00:24) *
          Ja ha !jag glömde tilllägga det här ! för att kunna känna glädje måste du också ha upplevt sorg .Trodde alla visste det `? confused.gif Den som upplever stor sorg känner glädjen starkare när man upplever den !

Låter som en klyscha. Gladast av alla är väll barn, och vilken sorg har de upplevt?

För övrigt är jag en glad och tacksam person, det tror man nog inte men så är det. Inga större sorger har jag genomgått heller. yaay.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 22-04-2013, 23:43
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Huggorm @ 23-04-2013, 00:29) *
          Låter som en klyscha. Gladast av alla är väll barn, och vilken sorg har de upplevt?

För övrigt är jag en glad och tacksam person, det tror man nog inte men så är det. Inga större sorger har jag genomgått heller. yaay.gif

Lyllo dig. Tyvärr tillhör det livet, så det kommer. trostar.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 00:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon