Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Helt ny balkongentusiast, Helt utan gröna tummar men med massor av iver
          LouiseEB
          Inlägg 21-04-2013, 21:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 77 912

Vi har fått en ny balkong på ca 12 kvm i västerläge, med lite söderläge. Jag har aldrig lyckats med odling tidigare men jag vill gärna prova och ge mig på att odla på balkongen. Det kommer att vara massor av sol och ganska varmt, redan nu är det ca 15 grader i solen men det blåser en del också. Jag har sett mig varm på lavendel och föreställer mig att den borde kunna överleva utan större problem?

Vad kan jag mer odla och hur gör jag det, stoppar jag bara ner det i en kruka med jord och gödning? Växterna skall helst kunna övervintra på balkongen också. Kan jag odla sockerärtor, tomater, kryddor, jordgubbar?

Hade varit så tacksam för svar. thanks.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          hattstugan
          Inlägg 22-04-2013, 17:59
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Välkommen till Odla.nu Forum!
          Visst kan du ha lavendel på balkongen! Men hur den kan övervintra eller inte vet jag ju inte förstås!
          Du kan odla det mesta på balkong! Bara det får ordentligt med vatten så!
          Tänk bara på att ha rätt djupa odlingskärl så det finns jordvolym ordentligt!

Citera
          Bassam
          Inlägg 23-04-2013, 00:36
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Du kan övervintra lavendel inom hus svalt gradar mellan 5-10 med ljus.

H-Bassam

Citera
          elinh
          Inlägg 23-04-2013, 14:37
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 210
          Medlem nr: 18 879

CITAT (LouiseEB @ 21-04-2013, 22:01) *
          Kan jag odla sockerärtor, tomater, kryddor, jordgubbar?

Jag har bla haft tomater på min balkong och det var väldigt lätt

I år ska jag prova just de du nämner - sockerärter och jordgubbar samt kryddor.
          Sockerärterna har jag drivit upp från frö och ska plantera dem snart, men jordgubbar och kryddor har jag köpt småplantor av.

Citera
          hattstugan
          Inlägg 23-04-2013, 21:45
          Länk hit: #5

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Kryddor köper jag i matbutiken! Mycket billigare än i en Trädgårdsbutik!

Basilikan kan övervintras inne bara den får ordentligt med vatten!

Citera
          RitRat
          Inlägg 23-04-2013, 22:59
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem nr: 22 570

Vad som går att övervintra på balkong beror ganska mycket på vilken del av landet du bor i. I små krukor brukar nästan ingenting överleva vintern. Bättre odds ändå söderut än norrut.

Om du planterar tomater, är minsta möjliga krukstorlek 10 liter per planta. För nybörjare är det bäst att köpa färdig blommande planta på en handlesträdgård.

Alla brukar avråda att man omplanterar matbutikens kryddörter. Men det brukar gå bra om man tar rejäla krukor för dem med bra frodig jord. Basikika, timjan, mynta o.s.v. Tar man sen sticklingar från dem, ökas de ytterligare.

Ju större krukor, desto säkrare att lyckas. Mindre risk för uttorkning i solen.
          De vanligaste avlånga "balkonglådor" är extremt grunda och har lite volym.

--------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 22:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon