uppfattar som astt
mycket av detta problem bottnar i synsättet på katter och deras vandrings lust.
katter tycker om koppel och löplinor på samma sätt som hundar om dom får lära sig det. dom behöver inte vara ungar för att lära sig
för ett trettiotal år sedan var det hundar som sprang "vind för våg" med samma motivation att det låg i deras gener att ströva fritt utan tillsyn
med en enträgen propaganda har den synen ändrats, och ingen ansvarsfull hundägare skulle idag släppa ut sin hund utan uppsikt eller kopplad längre.
öka kattens status och kastrera katter som inte ska vara till avel.
tillgången på katter minskar och det blir svårare att låta katten driva omkring, när den får en högre rang. och har kostat en slant. en katt som bortskänkes får i en del fall inte kosta i vetrinärvård. det är bara att skaffa en ny när den gamla blir sjuk eller ska kosta pengar i vården.
med mycket debatt och med tydliga signaler att det inte skadar katter eller grannsämjan om katten kopplas tror jag att det går att ändra synsätter att en katt är laglös
kattens natur är kattlåda med sand och dom blir saliga över en bautalåda som dom tror att rabbaten är
jag har själv både katt och hund som hålls under uppsikt då jag inte vill att grannar retar sig på att dom kissar på/i barnvagnar och trädgårdsmöbler och i sandlådor på gården.
elaka människor skadar och till och med dödar katter i ilska och frustration.
det önskar jag inte mina fyrfotingar, så jag har nätat upp balkongen och där stortrivs dom
min älsta katt var utekatt i tre år när han kom till mej och blev innekatt som rastades i koppel. han visade inga tecken på att sakna utelivet med attacker från andra katter som ville skydda sina revir.. det dom inte upplevt eller kommer ihåg, saknar dom inte.