|
Nypotatisen Lidl sålde!, Vilken sort var det? |
|
|
|
04-04-2004, 11:57
|
Medlem
Antal inlägg: 69
Medlem nr: 2 668

|
Satte ett par potatisar av dem i en hink. Har dock slängt nätet och lappen med sortens namn. Kommer ngn ihåg namnet på sorten? Det var de egyptiska nypotatisen i 1,5 kilos nät för 9,90 det gäller!
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
04-04-2004, 12:24
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
Nej går aldrig och handlar på LIDL,Och det borde ingen annan göra heller.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
04-04-2004, 13:08
|
Medlem

|
Någon annan som har varit där och köpt potatisen. (Det var det jag frågade om.)
|
|
|
|
|
04-04-2004, 19:57
|

Medlem
Antal inlägg: 1 934
Medlem nr: 17

|
Om du har långt till Lidl, så kanske du kan ringa dit o fråga? Eller står det på kvittot? Nu när jag läst inlägget för andra gången så undrar jag, var det sättpotatis eller var det "färskpotais" från Egypten? Färskpotatis som man kan köpa nu och som kommer från Israel, Cypern och Egypten är inte goda! Obs! enligt min smak!
--------------------
mvh Virgo
Den som hittar stavfel får behålla dessa!
|
|
|
|
|
05-04-2004, 09:01
|

Medlem
Antal inlägg: 426
Medlem nr: 2 502

|
Riskerar man att sprida någon "sjuka" (virus etc) om man sätter utländsk ätpotatis?
undrar Mimmi
|
|
|
|
|
05-04-2004, 09:08
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Det finns alltid viss risk att det finns smitta med potatisen man köper i matvarubutiken (både svensk och utländsk), det är därför man brukar rekommendera folk att köpa certifierad sättpotatis till sina odlingar.
(Fast hurpass svår smittan är borde ju bero på om smittan kan övervintra i sverige, i Egypten har de ju helt annat klimat än vad vi har. Fast helt säker kan man ju inte vara det sades ju att mördarsnigeln skulle ha svårt att klara vårat klimat och det stämde ju inte)
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
06-04-2004, 14:59
|
Medlem

|
Risk för smitta finns men den begränsar sig till jorden i hinken som sedan avlägsnas på avlägsen plats.
Det borde väl vara någon som har köpt potatisen hos lidl och vet vilken sort det var?
|
|
|
|
|
06-04-2004, 15:10
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (andersh @ 04-04-2004, 12:57) Satte ett par potatisar av dem i en hink. Ett par potatisar i en hink gör vissa uprörda, medan reklam för glyfosat är helt ok?! Svårt att förstå proprtionerna...
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
06-04-2004, 15:48
|

Medlem

|
CITAT (andersh @ 06-04-2004, 15:59) Det borde väl vara någon som har köpt potatisen hos lidl och vet vilken sort det var? Det borde det inte alls, så som LIDL behandlar sin personal så borde ingen handla där.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
|
|
|
|
|
06-04-2004, 20:45
|
Medlem

|
I längden måste Lidl följa svensk lagstiftning. Det finns ingen anledning att inte kunna handla där. De lär i vilket fall som helst vara här för att stanna!
De är absolut inte ensamma om att ha bristfälliga villkor för sin personal i Sverige.
För övrigt blir det inte bättre för personalen som arbetar där idag om människor inte handlar hos dem. Lidl har som många andra utländska företag som etablerat sig i Sverige gett nya jobb, ofta till lågutbildade grupper som inte har det lätt på arbetsmarknaden.
Deras potatis var i alla fall god. (Även om den svenska är mkt godare, så kan man ju prova de tidiga utländska för att få en försmak på de svenska primörerna som kommer så småningom)
|
|
|
|
|
07-04-2004, 04:07
|

Medlem

|
andersh jag vet att LIDL ej är ensamma om att behandla sin personal illa, men för den skull så behöver vi konsumenter ej stödja dom att behandla personalen illa, om vi ej säjer ifrån så kommer vi att få ett samhälle som är lika det Amrikanska samhället där är dom lågutbildade tvingade till flera jobb för att kunna betala hyran, ett sådant samhälle vill jag inte ha vill du ha det så?
Saxat ifrån norrköpings tidningen
2004-03-18 kl 04:00 NORRKÖPING Förnedrande villkor för Lidl-personal Tidsstudier över arbetsmoment, mönstring inför butikschefen som kontrollerar gångtempot och varning om man rör sig för långsamt. Sådana arbetsvillkor tvingas personalen hos tyska lågpriskedjan Lidl i Skövde acceptera. Anställda som inte a nses uppfylla kraven på snabbhet sägs upp, ett knappt halvår efter butikens öppnande. Ombudsman Pierre Werbitsch vid Handels avdelning i Skövde berättar om förhållanden han betecknar som "osvenska". Lidl med 5 000 butiker i Europa drivs efter ett hårt styrt koncept. När en ny butik ska öppna anställs 28 personer på prov så lång tid som lagen tillåter, i Sverige sex månader. När provtiden går mot sitt slut sägs den personal upp som man inte är nöjd med. I Västsverige etablerade sig Lidl i höstas i Skövde, Mariestad, Falköping och Skara. På alla fyra orter sägs nu personal upp. Butikerna behåller mellan nio och tjugo anställda. Om nyanställningar ska ske är oklart. Lidls verksamhet är hårt konceptstyrd, konstaterar Pierre Werbitsch. Han beskriver företagskulturen som hierarkisk. - När tiden för provanställning närmar sig fullbordan, då sållar man rejält bland personalen. Det förefaller vara samma system överallt. Anställningsformen är lös, vilket skapar rädsla. De anställda vågar inte protestera.
Mönstring på led För facket vittnar man om krav från arbetsgivaren som man trodde var borta från svensk arbetsmarknad. Det handlar om anspråk som känns förnedrande och som skapar osäkerhet. Personalen klockas vid olika arbetsmoment, berättar Pierre Werbitsch. Det förekommer vid kassaarbete och vid upplockning av varor i butiken. De anställda tvingas acceptera att följas av tidsstudiemän. - Något av det värst jag hört är från en butik där man ställs upp framför butikschefen för att sedan visa hur fort man kan gå eller springa. Den som anses för långsam får lära sig gå i Lidl-tempo. Lyckas man inte blir det varning. - Om detta ingår i Lidl-konceptet är oklart. Kanske är det butikschefens eget initiativ. Dessa utsätts själva för klockning och kontroll av sina chefer, efter utbildning i Tyskland.
Följer lagen Lidls butik på Lindövägen öppnade för en dryg månad sedan. Ombudsman Pia Elving vid Handels norrköpingsavdelning har inte hört något om uppsägningar här. Inte heller har hon fått signaler om att tidsstudier skulle förekomma. - Lidl kan lagen väl, tillägger Pia Elving. De gör inget som är olagligt. I ett avseende är de mer laglydiga än många andra företag. De meddelar facket när provanställningar upphör.
Vill inte kommentera Pia Elving håller för troligt att Lidl om några månader säger upp personal i Norrköping. Samtliga anställda går på provanställning under sex månader. - Det är inte helt ovanligt med viss överanställning vid butiksetablering, konstaterar hon. Efter en tid säger man upp de som man inte vill behålla. När NT kontaktar Lidls butikschef i Norrköping, Kristian Fagerström, för att höra om tidsstudier eller uppsägningar planeras levererar han det stående Lidl-svaret: "Ingen kommentar". - Jag besvarar inte frågor från massmedia, säger Kristian Fagerström. Jag hänvisar till huvudkontoret, det är den policy vi har. Men inte heller svenska huvudkontoret i Solna svarar på frågor. Därifrån upprepas endast att policyn är att inte ge några kommentarer om Lidls verksamhet i Sverige.
--------------------
|
|
|
|
birgitek
|
07-04-2004, 07:07
|
Gäster

|
Andersen, nu får du väl ändå sluta slåss mot väderkvarnar"! Lidl är här fölr att stanna vad du än tycker, föresten är vi många som tycker att dom är bra.
|
|
|
|
|
07-04-2004, 09:25
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Andersen, du får ta dig en titt på telemarketingbranschen som har varit etablerad så mycket längre än Lidl och fortfarande håller på med en massa "förnedrande" mätmetoder av personalen för att effektivisera sin produktion. Glöm inte att slänga ett öga på bemanningsföretagen som också erbjuder i princip all sin personal, 75% anställning och mertid...
Det är arbetslagstiftningen som måste åtgärdas om du tycker att det är fel, inte enskilda företag som tilllämpar den. Så jag tror du ödslar ditt krut på lite fel nivå , hur välment det än må vara. Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
07-04-2004, 09:40
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
CITAT (andersen @ 06-04-2004, 16:48) CITAT (andersh @ 06-04-2004, 15:59)
Det borde väl vara någon som har köpt potatisen hos lidl och vet vilken sort det var?
Det borde det inte alls, så som LIDL behandlar sin personal så borde ingen handla där. Att handlar några potatis på Lidl har väl inget med behandling av personalen att göra,på ICA och Konsum sliter personalen lika mycket,där är det bara lite svårare att titta bakom kulisserna.Vill folk handlar på Lidl så är det väl inget brott.Svenska butiker har sina brister de med.Var och en har rätt att köper sina varor där man vill.Hade det funnits Lidl där jag bor hade jag provat och handlar där;punkt,slut. Nu till din fråga anders:de färskpotatis som man kan köper nu är jag tveksam att man kan sätter,man brukar inte plantera nypotatis,jag vet inte om det funkar.
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
07-04-2004, 10:25
|

Medlem
Antal inlägg: 1 310
Medlem nr: 256

|
Angående Lidl anser jag att svenska fackföreningar är starka nog att hantera ev. brister. Om det går bra för Lidl i Sverige, blir det en bra prispress på andra storaktörer inom livsmedelskedjan.
Beträffande potatisodling så drar jag mig till minnes att när bönderna och vi som bodde i deras närhet satte potatis så var det potatis som sparats från förra årets skörd. Kan det vara så att vi är mer eller mindre lurade av producenterna av "godkänd utsädespotatis" och att det går bra, att som tidigare, spara några knölar av egen skörd.
--------------------
unozon1-2
|
|
|
|
birgitek
|
07-04-2004, 10:42
|
Gäster

|
Visst går det bra att sätta "vanlig" matpotatis. Bruka gräva ner några som blivit för gamla och för mycket groddar på varje år och får kanonfin potatis. Jag brukar t.o.m dela en potatis i flera delar, varje del som har ett öga växer jättefint.
|
|
|
|
|
07-04-2004, 10:55
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Det går att sätta vanlig matpotatis men man bör vara medveten om att det med utsädet kan följa med potatisbladmögel, potatiscystnematoder och liknande. Speciellt potatiscystnematoder är ett stort problem hos yrkesodlare p.g.a deras nästan obefintliga växelbruk. Potatiscystnematoder kan ligga vilande i marken i 15-20år i väntan på att nya potatisar ska planteras så det kan vara en svår sjukdom att bli av med. Certifierad sättpotatis ska vara helt fri från nematoder + den ska inte ha svampsjukdomar. Sättpotatisen odlas i norra sverige där de flesta av potatissjukdomarna inte kan övervintra.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
07-04-2004, 11:40
|

Medlem

|
CITAT (renate @ 07-04-2004, 10:40) Att handlar några potatis på Lidl har väl inget med behandling av personalen att göra,på ICA och Konsum sliter personalen lika mycket,där är det bara lite svårare att titta bakom kulisserna.Vill folk handlar på Lidl så är det väl inget brott.Svenska butiker har sina brister de med.Var och en har rätt att köper sina varor där man vill.Hade det funnits Lidl där jag bor hade jag provat och handlar där;punkt,slut. Nu till din fråga anders:de färskpotatis som man kan köper nu är jag tveksam att man kan sätter,man brukar inte plantera nypotatis,jag vet inte om det funkar.  :angry: Självklart så är det så här, om man handlar på LIDL så stödjer man deras sätt att behandla personalen. Att personalen sliter ont på ICA ock KONSUM är ingen nyhet det är slitsamt att arbeta i livsmedelsbutik, men både ICA och KONSUM har ej ett system med tidstudier. Ni som handlar på LIDL ska åxå vara medvetna om att det kommer då åxå att komma till eran branch, är det så att ni vill konkuret ut sätta even dagis äldreomsorgen sjukvård mm. Ang fackets roll så är det så här, vilka är facket jo det är vi som är medlemmar, så att säja att det är fackets roll att sätta stopp för det här är fel, det är en uppgift för oss alla. Man får ej glömma heller att det är dåligt betalt att jobba i livsmedels butik. Handels nya löneavtal Så mycket höjs lönerna under tre år: År Månadslön Timlön 1 april 2004 minst 288 kr minst 1,73 kr 1 april 2005 minst 275 kr minst 1,66 kr 1 april 2006 minst 260 kr minst 1, 57 kr Höjning av minimilönen för anställda fyllda 18 år: År Timlön Månadslön 1 april 2004 + 2,89 kr + 480 kr 1 april 2005 + 3,01 kr + 500 kr 1 april 2006 + 3,13 kr + 520 kr Ny minimilön för anställd med 3 års branschvana: År Timlön Månadslön 1 april 2004 94,61 kr 15 705 kr 1 april 2005 97,62 kr 16 205 kr 1 april 2006 100,75 kr 16 725 kr
--------------------
|
|
|
|
|
07-04-2004, 12:23
|

Medlem
Antal inlägg: 1 934
Medlem nr: 17

|
@Andersen
Det måste vara jobbigt för dig när du "shoppar" Tänker du t.ex på vad polackerna tjänar när de plockar svenska jordgubbar, eller nu när den svenska tomatsäsongen är igång? Och kläder som tillverkas av barnarbetare, som tjänar lika mycket på en månad som du tjänar på en timme?
Är det inte bättre att du går till Lidl och pratar med alla som handlar där istället för att titt som tätt dra upp Lidl i diverse inlägg?
--------------------
mvh Virgo
Den som hittar stavfel får behålla dessa!
|
|
|
|
|
07-04-2004, 12:50
|

Medlem

|
Virgo nä det är inte specielt jobbigt för mej att handla, är det inte så att man ska göra val här i livet.
Betyder ordet solidaritet inget nu mera?
Ska man bara tänka på sig själv hela tiden.
Är det så att andra ska bästämma allt eller kan man själv påvärka? Kanske det är mest människor här på forumet som har det gott stält som ej tänker på dom svagare.
Varför är en flaska vin och bingolotto ej något dyrt inköp för många, när man handlar på LIDL så tycker man att man har gjort ett klipp.
Och på vems bekostnad har man gjort klippet, det bryr man sig inte om.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|