Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur analyserar jag min jord?
          Christian M
          Inlägg 26-05-2013, 17:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 77 146

Jag har lagt mina sista slantar på ett hus med 1700 m2 tomt.

Jag vill nu komplettera befintlig växtlighet med att plantera fler träd, buskar, växter etc.

Eftersom jag knappt har pengar över till trädgården hoppas jag kunna ta sticklingar, rotskott etc av vänner och av befintliga växter på tomten.

Istället för att köpa ny planteringsjord hoppas jag kunna plantera direkt i befintlig matjord efter att ha luckrat upp den.

Det jag undrar är hur jag tar reda på vilken typ av jord jag har på tomten, så att jag kan satsa på växter som passar i den befintliga jorden.

Jag har grävt lite och vet att jag har ca 20 cm matjord och därunder mer eller mindre ren grus.

Tomten ligger i zon 1 (Hofterup i Skåne)

Jag har läst att vissa växter vill ha torvhaltig jord, mullhaltig jord, lerhaltig jord etc, men har som sagt ingen aning om vad det är jag själv har för jord eller vilket pH värde den har.

Hur kollar jag detta?

Kan man skicka på någon form av analys, eller köpa någon form av självtest?

Eller kanske bara fylla en påse och visa upp på en plantskola?

--------------------
          Zon 1, sandjord

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 2)
          Piccante
          Inlägg 26-05-2013, 17:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Ett 20cm djupt matjordslager är ju ett väldigt bra utgångsläge. Ser det ut som grus därunder så är det förmodligen en moränjord under matjorden.
          PH-värdet brukar inte vara något större bekymmer i Skåne då man sällan har sur jord där.

Vad du skulle kunna göra är: 1) gräv en grop lika djupt som spadens blad. Jämna till kanten med spaden så du får en rak sida där man ser ett tvärsnitt av jordlagren. Ta en bild och ladda upp här.
          2) ta en näve jord. Krama den och se om den faller isär mellan fingrarna eller om den formas till en klump. Känns den svampig eller lerig? Om den går att krama så den håller samman innehåller den lera. Då kan du göra rullprovet dvs rulla den jorden mellan handflatorna, ju längre och tunnare sträng du kan rulla ju högre lerhalt har jorden.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 26-05-2013, 21:48
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Håller helt med Piccante :att analysera jord är både dyrt och meningslöst

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 14:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon