CITAT (Rille2005 @ 31-05-2013, 15:18)

Vad gör jag för fel?
Har sått frön för ett tag sedan och nu fått en hel del plantor, men när jag planterar om dem i större krukor så efter mindre än en timme blir de helt hängiga och på vissa försvinner bladen nästan helt.... de skrynklar ihopa sig o blir torra....
Varför? Vad gör jag för fel?
Har provat att ge dem lite mindre vatten och lite mer vatten...
Har provat att ställa dem i skugga och direkt solljus efter omplantering, men inget funkar....
Sen dagen efter blir plantorna stabila igen men bladen dyker inte upp igen utan jag får vänta på nya blad!
Det beror ju på en obalans mellan det vatten rotsystemet kan förse växten med, och det vatten som avdunstar från bladen. Det i sin tur kan beror på att rotsystemet blev onödigt mycket skadat i samband med omplanteringen. Olika växter tål såna skador olika bra.
En annan orsak kan vara att man odlat plantan för länge under plast. Oftast sätter man ju lock/plast över sin sådd för att den inte ska torka ut innan det grott. Om man sen låter plantorna växa i denna miljö ända fram till omplanteringen så har de blivit bortskämda med en hög luftfuktighet. Bladen har inte avdunstat så mycket vatten så den har klarat sig med ett mindre rotsystem. När man sen plötsligt tar bort plasten så räcker det inte till att försörja växten. Om det är fallet får man helt enkelt vänja dem lite succesivt att leva utan plast, ta bort den en stund varje dag, och sedan öka den tiden tills det ser ut att gå bra.