|
Genmodifierad raps godkänd för odling inom EU |
|
|
|
01-07-2013, 21:40
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
En mörk dag för mänskligheten och EUs medborgare. Tre sorters genetisk modifierade rapssorter har nu godkänts för odling inom EU. Länk till Livsmedelsverkets pressmeddelande: http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyhet...er-EU-godkanda/
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
01-07-2013, 22:00
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jag tror nog att mänskligheten klarar av detta också.  Fast är det majs eller raps?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
01-07-2013, 23:16
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 01-07-2013, 23:00)  Jag tror nog att mänskligheten klarar av detta också.  Fast är det majs eller raps? Det står ju raps. Så du anser att det inte finns några risker med GMO? Är inte det ganska nonchalant i så fall? Ingen vet vad det kan få för konsekvenser. Undrar vad biodlarna t.ex. säger om detta. Honung får ju tydligen inte innehålla spår av GMO läste jag någonstans.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
02-07-2013, 03:20
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
HURRA för EU ! Vilken sk-t rent ut sagt . Varför är vi med i EU ? Där sitter det några byråkrater och bestämmer utan att ta någon hänsyn. Min emigration till Norge kommer närmare och närmare.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
02-07-2013, 06:49
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 02-07-2013, 00:16)  Det står ju raps. Så du anser att det inte finns några risker med GMO? Är inte det ganska nonchalant i så fall? Ingen vet vad det kan få för konsekvenser. Undrar vad biodlarna t.ex. säger om detta. Honung får ju tydligen inte innehålla spår av GMO läste jag någonstans. Du har skrivit majs i rubriken.  Nej, jag anser inte att det finns några risker med själva GMO, dvs med principen. Däremot kan det finnas risker med vad man använder GMO till men det är en annan fråga. Om en växt har fått lite nya gener som gör att den klarar av att bryta ner glyfosat, som jag tror det gäller här, påverkar knappast den som äter av växten.
--------------------
|
|
|
|
|
02-07-2013, 09:51
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 02-07-2013, 07:49)  Du har skrivit majs i rubriken.  Nej, jag anser inte att det finns några risker med själva GMO, dvs med principen. Däremot kan det finnas risker med vad man använder GMO till men det är en annan fråga. Om en växt har fått lite nya gener som gör att den klarar av att bryta ner glyfosat, som jag tror det gäller här, påverkar knappast den som äter av växten. Hoppsan kanske kan be Huggorm ändra majs till raps i rubriken.
--------------------
|
|
|
|
|
02-07-2013, 10:25
|
Medlem
Antal inlägg: 599
Medlem nr: 24 498

|
Jag tror inte heller GMO är allt för farligt, redan nu korsas och förvildas växter från världens alla hörn hej vilt över allt på jorden så enligt mig blir det inte mer onaturligt än det redan är. Sen finns det alltid en risk att arter dör ut när nya arter introduceras GMO eller ej, och det är självklart viktigt att försöka undvika.
Det jag tycker är synd med GMO är att man hittills enbart tagit fram grödor som tål ogräsmedel och är mer motståndskraftiga mot skadedjur eller torka.
Jag tycker man borde satsa på grödor med högre näringsvärde i stället. Tänk tex om man kunde få fram en raps som producerade Omega 3 i sin olja, det skulle potentiellt kunna minska överfiskningen av haven rejält! Eller sojabönor som gjorde att veganmat faktiskt blev ett fullvärdigt alternativ till blandad kost.
|
|
|
|
|
02-07-2013, 10:41
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Såg ett program om genmodifierad gröda .
Det handlade bl a om bomull. Man sa att den skulle vara motståndskraftig mot skadedjur mm .
OK , så de som sålde fröna , ett Amerikanskt företag, till Indien fick odlarna att skriva på att de aldrig någonsin mer skulle odla sin gamla bomull utan endast den genmodifierade.
Inte sjutton var den nya bomullen så bra som man beskrev och det blev nya problem osv osv. Det var så stora problem så man fick inga skördar och man kunde heller inte gå tillbaka till den gamla bomullen p g a avtalet.
Odlarna i Indien gick i KK .
I Mellanamerika/Sydamerika handlade det om majs . Samma sak där , man fick skriva på att man inte skulle odla den gamla majsen ( som hade bättre näringsvärde dessutom ) .
Odlingen slog fel med den nya genmodifierade . Fanns småbönder som hade hängt kvar vid den gamla men den genmodifierade hade korsat sig med den gamla och förstört den så inte ens småbönderna kunde nu få några skördar av den gamla.
När människan går in och ändrar på naturen så brukar det inte gå så bra .
Redigerat av mamamaggan: 02-07-2013, 10:42
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
02-07-2013, 10:58
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Samtidigt läste jag att amerikanska företag ger upp att introducera nya GMO-grödor i Europa då många länder har bojkottat alla GMO-grödor. Även om EU godkände sorterna så är det nog inte enbart EU-politiker som ligger bakom utan det finns en stark press från WTO (ffa USA) att marknader ska öppnas upp för GMO.
--------------------
|
|
|
|
|
02-07-2013, 11:33
|

Medlem

|
Är det människans uppgift att manipulera naturen? Har vi inte förstört tillräckligt redan.
--------------------
|
|
|
|
|
02-07-2013, 11:46
|

Medlem

|
Nu blandas det in ovidkommande saker. Att Monsanto binder upp odlarna med olika kontrakt har inget med GMO att göra, det är bara ren och skär monopolism.
Redigerat av Gossen Ruda: 02-07-2013, 11:46
--------------------
|
|
|
|
|
02-07-2013, 15:00
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Själv tror jag vi är ute på mycket tunn is genom den monokultur som vi ju bygger vårt överflöd av mat på. Såg ett program från Afrika där folk som odlade genom "gamla" metoder fick betydligt större och rikare skördar än där man odlade efter "senaste rönen". Dessutom är det ju välkänt att allt som odlas/uppfödes utan en massa gifter eller tillsatser, i slutändan har högre kvalitet och smakar bättre. Att man dessutom genmodifierar över artgränserna känns inte bra. Men allt handlar om pengar, ingenting annat. Idag finns nog inte någon giftfri mat längre, bara att inse fakta.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
02-07-2013, 18:51
|

Medlem
Antal inlägg: 712
Medlem nr: 34 377

|
Jag ser det som ett spännande ämne och jag är nyfiken på hur framtiden kommer se ut. Däremot tror jag inte att det är helt riskfritt. Ämnen som produceras i en gröda tack vare modifiering kan ju ha sina okända bieffekter hos människan. Den som lever får se.
--------------------
Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!
|
|
|
|
|
02-07-2013, 20:21
|

Medlem

|
CITAT (Fjortispower @ 02-07-2013, 19:51)  Jag ser det som ett spännande ämne och jag är nyfiken på hur framtiden kommer se ut. Däremot tror jag inte att det är helt riskfritt. Ämnen som produceras i en gröda tack vare modifiering kan ju ha sina okända bieffekter hos människan. Den som lever får se. Det kollas noga. Det är ganska lätt att kolla vilka ämnen som produceras. Fast det är ju redan så nu att växter kan producera ämnen som är allt från ätliga till giftiga. Ingen skillnad alltså.
--------------------
|
|
|
|
|
02-07-2013, 21:38
|

Medlem
Antal inlägg: 712
Medlem nr: 34 377

|
CITAT (Gossen Ruda @ 02-07-2013, 21:21)  Det kollas noga. Det är ganska lätt att kolla vilka ämnen som produceras. Fast det är ju redan så nu att växter kan producera ämnen som är allt från ätliga till giftiga. Ingen skillnad alltså.  Ja ja, men spännande som sagt
--------------------
Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!
|
|
|
|
|
03-07-2013, 04:56
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 02-07-2013, 21:21)  Det kollas noga. Det är ganska lätt att kolla vilka ämnen som produceras. Fast det är ju redan så nu att växter kan producera ämnen som är allt från ätliga till giftiga. Ingen skillnad alltså.  Jag är inte förvånad över att du ser så lättvindigt på detta med tanke på att du också rekommenderar folk att använda Round up. Eventuella bieffekter kanske inte visar sig under din återstående livstid utan långt senare men det verkar inte vara något du bryr dig om. Du tror möjligtvis inte att det finns en anledning till det stora motståndet att använda GMO-grödor?
--------------------
|
|
|
|
|
03-07-2013, 06:29
|

Medlem

|
Att hävda skador i framtiden är bara ett sätt att skrämmas och ett bevis för att man inte hittat några påvisbara problem. Motståndet mot GMO består enligt min mening på okunnighet om vad GMO innebär och skrämselpropaganda från miljörörelsen som inte heller vet vad GMO innebär, parat med rädsla för det okända. Och en lite dos religiositet, människan skall inte leka gud.
--------------------
|
|
|
|
|
03-07-2013, 07:05
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 03-07-2013, 07:29)  Att hävda skador i framtiden är bara ett sätt att skrämmas och ett bevis för att man inte hittat några påvisbara problem. Motståndet mot GMO består enligt min mening på okunnighet om vad GMO innebär och skrämselpropaganda från miljörörelsen som inte heller vet vad GMO innebär, parat med rädsla för det okända. Och en lite dos religiositet, människan skall inte leka gud. Inte alls! Det är den inställningen du har som är skrämmande. Hur mycket har inte i efterhand visat sig skadligt i maten vi äter? Allergiframkallande, cancerframkallande osv. Leka gud är väl just vad människan gör när naturen manipuleras och pengarna styr.
--------------------
|
|
|
|
|
03-07-2013, 07:20
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 03-07-2013, 08:05)  Inte alls! Det är den inställningen du har som är skrämmande. Hur mycket har inte i efterhand visat sig skadligt i maten vi äter? Allergiframkallande, cancerframkallande osv. Leka gud är väl just vad människan gör när naturen manipuleras och pengarna styr. Det är skillnad på vad man ätit under lång tid och som sedan visat sig vara skadligt, och sådant som är nyproducerat. Det senare testas innan det släpps ut på marknaden och där är jag lugn. Kanske företagen har lite för stor makt men inget eller mycket lite av det som kommer ut är direkt skadligt. Däremot finns det tveksamheter över sådant som vi ätit en lång tid. "Larmet" om rött kött exempelvis. Tveksamt hur det skall tolkas men man bör nog hålla igen lite, en biff om dagen är inte lämpligt. Strösocker(rörsocker) är inte heller så lämpligt fast vi använt det i århundraden. Det tar dock lång tid innan skadorna visar sig. Murklor är en annan sak. Man har länge vetat att de är giftiga men efter torkning eller förvällning går de att äta. Fast senare tiders förbättrade testmetoder har visat att en del av giftet är så hårt bundet i svampen att det inte går att avlägsna och detta gift är cancerframkallande. Vi har dock ätit murklor i evigheter utan att dö. Jag har dock skutat äta murklor. Vad gäller GMO så kan man bara skynda på den naturliga utvecklingen. Man kan bara flytta gener mellan olika arter, inte skapa nya sekvenser. GMO utförs ofta i laboratoriemiljön, det är ett viktigt instrument. Man har självlysande möss som fått gener från en alg exempelvis och med dessa möss kan man studera hur ämnen påverkar dem.
--------------------
|
|
|
|
|
03-07-2013, 09:25
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 03-07-2013, 08:20)  Det är skillnad på vad man ätit under lång tid och som sedan visat sig vara skadligt, och sådant som är nyproducerat. Det senare testas innan det släpps ut på marknaden och där är jag lugn. Kanske företagen har lite för stor makt men inget eller mycket lite av det som kommer ut är direkt skadligt. Däremot finns det tveksamheter över sådant som vi ätit en lång tid. "Larmet" om rött kött exempelvis. Tveksamt hur det skall tolkas men man bör nog hålla igen lite, en biff om dagen är inte lämpligt. Strösocker(rörsocker) är inte heller så lämpligt fast vi använt det i århundraden. Det tar dock lång tid innan skadorna visar sig.
Murklor är en annan sak. Man har länge vetat att de är giftiga men efter torkning eller förvällning går de att äta. Fast senare tiders förbättrade testmetoder har visat att en del av giftet är så hårt bundet i svampen att det inte går att avlägsna och detta gift är cancerframkallande. Vi har dock ätit murklor i evigheter utan att dö. Jag har dock skutat äta murklor.
Vad gäller GMO så kan man bara skynda på den naturliga utvecklingen. Man kan bara flytta gener mellan olika arter, inte skapa nya sekvenser. GMO utförs ofta i laboratoriemiljön, det är ett viktigt instrument. Man har självlysande möss som fått gener från en alg exempelvis och med dessa möss kan man studera hur ämnen påverkar dem. Det nyproduceras massor med mat proppfulla med tillsatser som är skadliga men det är ändå tillåtet! Felet är ju att man tillåter skadliga tillsatser. Bara för att man inte blir matförgiftad direkt är väl ingen ursäkt för att man kanske senare får cancer eller nån annan skit. Det där med rött kött är nog mest vegofolket och hur det belastar klimat och miljö en del har synpunkter om. Hörde senast igår att vi i Sverige äter mindre kött per person och vecka än vad man gör i andra EU-länder. Hur mycket det egentligen är kan nog ingen veta med tanke på att oändligt mycket slängs. Hur många äter murklor överhuvudtaget. Ingen vardagsmat precis. Stackars möss säger jag bara. Varför inte låta naturen ha sin gång istället?
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|