Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Skolan på 60-talet, vad höll de på med?
          Trampendal
          Inlägg 25-07-2013, 00:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 10 112

När jag gick i låg- och mellan-stadiet var det väldigt frekvent med ommöbleringar i klassrummet.
          Ibland skulle vi sitta i en u-formation runt salen, sen skulle det vara fyra och fyra i grupper, sen två och två osv.

Jag kände rätt starkt att det var någon slags mening med det där, läraren verkade förväntansfull varje gång vi flyttade runt,
          men det sades aldrig vad som var tanken (och förhoppningen) med det hela.

Känslan var att det hade diskuterats livligt i lärarrummet om "det här nya sättet att skapa dynamik i klassrummet", eller nåt. smile.gif
          Känner ni igen detta (kanske var lokalt beteende)?

Jag kom att tänka på det när jag diskuterade aspergerproblem i skolan på ett annat forum.

Min son har asperger och han hade ju totalt flippat ur om han upplevt alla dessa bänkflyttningar.
          Jag hoppas att det inte pågår fortfarande.

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Klint
          Inlägg 25-07-2013, 06:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Ja kommer ihåg det där! En gång satt vi i grupper om 4 och bänkarna var olika höga ganska opraktiskt.Känslan jag hade var att vi som var mest aktiva skulle sitta långt fram,så fröken skulle ha "koll" på oss! Men man kan undra varför vi ibland satt i uform längs väggarna,ibland 2och 2 och så dessa grupper! Men känns som det var mycket expriment exvis matten den här mängdläran typ svampar i olika grupper uppgiften var rita en ring runt högen med flest svampar??

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          Natur liv
          Inlägg 25-07-2013, 07:17
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem nr: 43 937

Jag kan tänka mig att det blev tillåtet att prova nya pedagogiska grepp för att underlätta och göra undervisningen roligare. Inte var det kul att sitta en och en på rad, med straff i skamvrån om man pratade med någon?

Idag talar man om miljön som den tredje pedagogen, att miljön ska fungera som ett pedagogiskt hjälpmedel. Säkert var det sånt man experimenterade sig fram till på 1960-talet.

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-07-2013, 08:23
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

De höll på och provade olika placeringar av bänkar när jag gick i skolan under slutet av åttiotalet och början på nittiotalet också. Ingen aning om varför, kanske lärarinnan trodde att vi behövde omväxlingen för att upprätthålla intresset

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 25-07-2013, 08:55
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag gick i skolan 1958-70, inget bänkflyttande alls...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 25-07-2013, 09:49
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Inga dylika ommöbleringar i grundskolan men däremot lite i gymnasiet på slutet av 60-talet.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          KRT
          Inlägg 25-07-2013, 09:59
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Omflyttande på mellan-högstadiet (ca 87-92), inget i gymnasiet.

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-07-2013, 10:03
          Länk hit: #8

Moderator

I gymnasiet kunde man inte flytta om något, de arbetsbänkarna behövde man nästan truck för att flytta på. Lärarna där var nog inte så mycket för den typen av aktiviteter heller, de var mer inriktade på skolarbete och resultat

Citera
          KRT
          Inlägg 25-07-2013, 10:12
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Det beror på vilka salar man var i smile.gif I labben (kemi, biologi, fysik) var bänkarna fast monterade i golvet, inte i de andra rummen.
          Fast på gymnasiet hade alla lärarna som policy att man satt i bokstavsordning, praktiskt för dem, inte så kul alltid för oss smile.gif Och om man då flyttade bönkarna förstörde man ju bokstavsordnngen...

Redigerat av KRT: 25-07-2013, 10:13

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          malcolm
          Inlägg 25-07-2013, 10:50
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag kommer också ihåg dessa omflyttningar och tyckte inte det blev ett dugg bättre av att sitta i ring eller vad de nu hittade på. Bäst var det när bänkarna placerades två och två med varannan flicka, varannan pojke.

Citera
          Monarda
          Inlägg 25-07-2013, 11:34
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Jag började skolan 1960 och var aldrig med om någon kringflyttning. Jag gick i en byskola t o m sjätte klass, kanske det var skillnad på stan och vischan? Oss bondungar flyttade man inte på hur som helst. giggle.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-07-2013, 12:13
          Länk hit: #12

Moderator

CITAT (KRT @ 25-07-2013, 11:12) *
          Det beror på vilka salar man var i smile.gif I labben (kemi, biologi, fysik) var bänkarna fast monterade i golvet, inte i de andra rummen.
          Fast på gymnasiet hade alla lärarna som policy att man satt i bokstavsordning, praktiskt för dem, inte så kul alltid för oss smile.gif Och om man då flyttade bönkarna förstörde man ju bokstavsordnngen...

Jag gick ju ett yrkesprogram så vi hade inget av de där ämnena och när vi hade kärnämnen var vi i salar som delades med andra klasser. Men jag kommer ihåg det där ed att sitta i bokstavsordning, mitt efternamn börjar på B så jag fick sitta nästan längst fram trots att jag vill sitta längst bak, med ryggen mot väggen

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 25-07-2013, 12:27
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

i småskolan och folkskolan hände det att man fick byta plats i klassrummet. Ibland berodde det på att de två som satt tillsammans inte kom överens. Ofatare handlade det om att skilja två pratmakare/busungar åt. Då hamnade man nästan alltid längst fram, vilket begränsade möjligheterna till dumheter...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          gnon49
          Inlägg 25-07-2013, 14:00
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Upplevde aldrig några ommöbleringar i skolan faktiskt. Det är alltid en trygghet för dom flesta elever att ha en viss plats. I lågstadiet var det dessutom träbänkar med inbyggd sits och bläckhorn. De ni.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          gunsta
          Inlägg 25-07-2013, 14:56
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

Nej jag har aldrig vad jag kan minnas upplevt några omflyttningar - började - 59 i 'småskolan' (B-skola) - sen 'storskolan' (också B-skola) - allt detta i Dalarnas obygder. Sedan flytt till stad i annat landskap ... och vad jag minns flyttade man inga bänkar där heller.
          I B-skolorna var skolbänkarna tunga gedigna saker som stod där dom stod, ordning och reda smile.gif.

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Peztis
          Inlägg 25-07-2013, 18:28
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Grundskolan 1976-1985 och jodå, det flyttades runt framför allt i låg- och mellanstadiet. I högstadiet fick vi själva bestämma plats precis som på gymnasiet och då var det dessutom olika salar och där var det olika möblering beroende på läraren som hade klassrummet och kanske vad som då skulle göras.

Sonen har gått ut ettan och ska börja tvåa nu. Där möbleras det flitigt om bland både möbler och barn.

Vitsen är ju att olika arbetsuppgifter är bättre med olika möbleringar. Och sedan så är det meningen att man ska lära känna alla klasskamrater och att ingen ska känna sig utanför - antar jag.

Kan tänka mig att har man ett eller flera barn med diagnostiserad Aspergers i klassen så är man nog mer försiktig. Får man hoppas...

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Motti
          Inlägg 25-07-2013, 22:31
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag började skolan när jag var 6 år 1959 då satt vi i träbänkar rad på rad, dom pladdriga fick sitta längst fram ;)Enda gången vi flyttade ihop bänkar var i mellanstadiet då vi hade grupparbete ,då¨hade bänkarna stålben som man kunde höja och sänka efter elevens behov locket på bänken var av laminat ! Då fanns även så kallat Speciallklasser där dom fick gå som inte hängde med i undervisningen eller hade någon störning .

Citera
          Trampendal
          Inlägg 25-07-2013, 23:37
          Länk hit: #18

Medlem

Skönt att höra att det inte bara var min skola som höll på med detta. smile.gif

Jag förstod aldrig vad det var bra för, men jag märkte på läraren att det fanns en förväntan om att
          "nu stundade stora förändringar".
          Å andra sidan var det mesta i skolan fullständigt obegripligt och förvirrande för mig, så jag bara rättade in mig i ledet.

Vissa elever kan nog gynnas av detta medan andra, som har svårt med ständiga förändringar, blir otrygga.

På högstadiet hände det aldrig, men där bytte man ju sal efter ämne och var lika otrygg hela tiden liksom (fast vi hade nog en "hemsal" har jag för mig).

Citera
          Trampendal
          Inlägg 25-07-2013, 23:45
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Peztis @ 25-07-2013, 19:28) *
          Grundskolan 1976-1985 och jodå, det flyttades runt framför allt i låg- och mellanstadiet. I högstadiet fick vi själva bestämma plats precis som på gymnasiet och då var det dessutom olika salar och där var det olika möblering beroende på läraren som hade klassrummet och kanske vad som då skulle göras.

Sonen har gått ut ettan och ska börja tvåa nu. Där möbleras det flitigt om bland både möbler och barn.

Vitsen är ju att olika arbetsuppgifter är bättre med olika möbleringar. Och sedan så är det meningen att man ska lära känna alla klasskamrater och att ingen ska känna sig utanför - antar jag.

Kan tänka mig att har man ett eller flera barn med diagnostiserad Aspergers i klassen så är man nog mer försiktig. Får man hoppas...

Men om man möblerar om för ett grupparbete eller så då antar jag att läraren förklarar syftet med det hela och då blir det ju begripligt.
          Men vi fick aldrig någon förklaring alls.

Det är väldigt olika på lärare vad gäller hänsyn till asperger. Finns både underbara lärare och rena katastrofer.
          Min son tog de helt livsgnistan ur under en period.

Citera
          Trampendal
          Inlägg 25-07-2013, 23:51
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Klint @ 25-07-2013, 07:42) *
          Ja kommer ihåg det där! En gång satt vi i grupper om 4 och bänkarna var olika höga ganska opraktiskt.Känslan jag hade var att vi som var mest aktiva skulle sitta långt fram,så fröken skulle ha "koll" på oss! Men man kan undra varför vi ibland satt i uform längs väggarna,ibland 2och 2 och så dessa grupper! Men känns som det var mycket expriment exvis matten den här mängdläran typ svampar i olika grupper uppgiften var rita en ring runt högen med flest svampar??

Men det var ju kul att rita ringar runt svampar ju! smile.gif

Det är antagligen lika mycket experimenterande idag (fast med annat då förstås).

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 21:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon