Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ekspån i maskkompost?
          FiaLisa
          Inlägg 08-04-2004, 18:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 2 016

Kan man använda ekspån som strö i en maskkompost? Jag funderar på om eken innehåller så mycket garvsyra att maskarna får "ont i magen" eller inte tål det på något annat sätt.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 9)
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-04-2004, 21:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det är bladen som innehåller garvsyra. Tror knappt att maskarna är förtjusta i träspån över huvud taget, lite hårdsmält och svårt att tugga. Men dom blir säkert inte sjuka av det.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 09-04-2004, 21:54
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Jag använder eklöv i min kompost över vintern - sedan är det gräsklipp och annat gottigt, dck ej spån längre då det tog en sådan hisklans tid att brytas ner! Och det går åt kväve vid nedbrytningen så spån är numera bannlyst i komposten.

Hälsar Ingrid

Citera
          FiaLisa
          Inlägg 10-04-2004, 16:43
          Länk hit: #4

Medlem

Tack. Jag kör nog spånen till tippen istället för att lägga dem i komposten.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 11-04-2004, 10:28
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Går det inte att lägga spånen i en hög på tomten kanske varvad med gödsel och en marktäckväv över, det borde ju bli bra markförbättring när det legat och komposterats i 1-2år. Det verkar dumt att behöva åka till soptippen med flisen.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Ella
          Inlägg 11-04-2004, 20:52
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem nr: 1 209

Problemet med sågspån i en kompost är att det är så finfördelat att det gärna klumpar ihop sig och blir tätt. Det som jag just nu tycker är det svåra med maskkomposten är just att hindra att den blir för tät.

Sågspånet hade jag dock inte slängt, i alla fall inte allt utan sparat lite till en särskild situation.
          I min maskkompost slänger jag en del kokta grönsaker och sånt och ibland till och med bröd. Några potatisar som hade legat och blitt otjänliga krossade jag tillsammans med jord häromdagen och nästa gång jag skulle mata samma område i komposten stank det. ohmy.gif
          Nästa gång som jag kommer att slänga kokta potatisar så ska jag blanda i lite flis redan i potatisjordblandningen för att slippa en eventuell stankutveckling. I det läget hade även sågspån funkat!!! Vem vet kanske hade jag till och serverat sågspåsnpanerade brödskivor/bitar till maskarna om jag det hade kunnat. tongue.gif

Jag blandar i en hel del flis i min maskkompost för att få en bra kol-kvävebalans och slippa dålig lukt. På de sex veckorna aktiv kompostering och sex veckor efterkompostering så försvinner fliset, kanske för att det är gammalt och torrt redan innan jag lägger i det kanske för att jag lägger i så pass mycket skal och annat kväverikt i min kompost. Kvävet ges tillbaka när fliset bryts ner. Jag har även en del korta kvistar och grenar i för luftningens skull, de får jag ta bort från den färdiga komposten om jag inte vill ha de där men då läggs de bara i nästa. rolleyes.gif wub.gif

--------------------
          Ella

Citera
          FiaLisa
          Inlägg 12-04-2004, 06:54
          Länk hit: #7

Medlem

Jag kanske ska prova att lägga lite spån i komposten och se vad som händer. Ibland luktar komposten inte direkt hallon och det är då jag funderar på om jag skulle lägga i lite spån. Om jag lägger i köpt kompostströ när det luktar illa så blir det bättre ganska snart. Jag lägger bara vegetabiliskt hushållsavfall i komposten så jag tror att när lukten kommer så har jag för mycket kväve och för lite kol i komposten. För mycket lök är ofta, men inte alltid, en bov i dramat.

Att ha spånen i någon gödselhög på tomten är i och för sig en bra idé, men min tomt är liten som ett frimärke (nåja, nästan) så jag vill inte "slösa" utrymme till det. Möjligen skulle jag kunna göra något liknande på odlingslotten som jag har. Den är inte heller så stor, men där skulle det se naturligare ut. Maskkomposten står i badrummet, så den är ur vägen, men den åker ut i garaget när det blir lite varmare.

Citera
          Ella
          Inlägg 22-04-2004, 16:38
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem nr: 1 209

Hej Fia-Lisa

I ditt läge hade jag varit rädd om sågspånen. Jag vet ju inte hur mycket du har men jag hade nog sparat minst en trettioliter om inte en hel säck... Istället för att köpa dyra medel..

Det är så jag tänker ialla fall.

--------------------
          Ella

Citera
          FiaLisa
          Inlägg 22-04-2004, 19:18
          Länk hit: #9

Medlem

Jag sparade spånen och lade lite i komposten häromdagen. Jag är nyfiken på hur det går. Det tar väl ett tag till innan jag vet det.

Citera
          FiaLisa
          Inlägg 19-07-2004, 17:24
          Länk hit: #10

Medlem

Inte ett spår av några spån finns kvar och maskarna lever, så spånen har i alla fall inte gjort någon skada i komposten.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 12:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon