Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Övervintra bokharabinda?
          fnatt
          Inlägg 24-09-2013, 22:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 77 994

Hej!

Jag planerar att skärma av en väg till den milda grad att jag på rean köpt 30 st bokharabindor att plantera längsmed tomtgränsen.

Mina tankar går nu huruvida jag bör sätta ut dem nu snarast i höst eller om jag kan ge dem bättre förutsättningar genom att låta dem tillbringa första vintern i svalt garage med konstgjort ljus.

Är de extra känsliga för kyla såhär i början när de knappt hinner rota sig? Vad vore lämplig garagetemperatur att hålla? Hur många ljustimmar kan vara lagom? Vissa växter växer ju fortast vid ljus dygnet runt medan vissa blir helförvirrade.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 11)
          Aqvakul
          Inlägg 25-09-2013, 00:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag skulle plantera ut dem nu, varför konstra till det hela...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          fnatt
          Inlägg 25-09-2013, 07:38
          Länk hit: #3

Medlem

Det känns bara som att det är lite för sent. De kommer knappt hinna rota sig innan det börjar bli kallt. Men det kanske inte gör så mycket?

Bor i zon 2-3 för övrigt.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-09-2013, 09:46
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Håller med plantera dom nu ute, finns två varianter en lite känsligare (zon 1-2) och en härdigare (zon 4) men även om jag haft en känsligare så hade jag satt ut direkt krävs inte så mycket för att rötterna ska växa även nu, att ta in och sätta i garage tror jag blir mycket extra skötsel och just bokharabinda är inte så krävande när det gäller temperatur och kan även på friland vakna tidigt att ha den inne blir nog en himla tillväxt med långdragna skott, och då blir den även känsligare för dels övervattning och torka.

Citera
          fnatt
          Inlägg 26-09-2013, 14:51
          Länk hit: #5

Medlem

Tack för svar! Det kan nog ta ett par veckor ytterligare innan jag hunnit få ned dem i jorden. Är för tillfälligt överbelamrad med studier.

Hur avgör jag vilken av de två sorterna du beskriver jag har? Min heter enbart Fallopia baldschuanica och på etiketten finns en liten blomsymbol tillsammans med beteckningen V-IX. Dvs 5-9 i romerska siffror. Jag förmodar att detta är någon typ av zonbeskrivning, går den att översätta till svenska zoner?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-09-2013, 16:31
          Länk hit: #6

Medlem

Det är nog blomnings tid (maj till sept då). Härdighet på växter brukar betecknas med en iskristall/snöflinga och så den temp den anses klara dock är det inte alltid detta gäller för svenska förhållanden.

Finns två ''bokharabindor'', bladen ser likadana ut men tillväxt och härdighet skiljer.

Fallopia baldschuanica - Ren art kommer från Afghanistan, Pakistan och central Asien, vit rosa blommor. Zon 1-2.

Fallopia baldschuanica 'Aubertii' - en variant/under art av bokharabinda som främst kommer från Ryssland/Kina och kallas för Silverregn har rent vita blommor. Har för mig att det är denna som är härdiga klarar sig till zon 4-5 i skyddat läge.

Citera
          fnatt
          Inlägg 26-09-2013, 19:46
          Länk hit: #7

Medlem

Se där. Min är "vanlig" dvs inte Aubertii. Jag googlar lite och zoner som nämns tycks vara 1-2 eller 1-3, beroende på vem man frågar.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 26-09-2013, 20:18
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Instämmer med Alexander, som är båe klok och kunnig. Du vinner inget på att vänta med att plantera ut till våren. Det är klart att det är bättre att plantera nu än om en månad, men övervintring i garage är arbetssamt och skapar problem senare...

Kan du inte försöka få ner dem i jorden till helgen. En variant är att jordslå dem i t.ex. i ett trädgårdsland över vintern...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          strandskatan
          Inlägg 28-09-2013, 22:06
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 039
          Medlem nr: 20 928

Herregud, 30 plantor! Bäst du önskar dig en machete i julklapp - de växer ENORMT! Jag blev tvungen att gräva upp mina, och grannen grävde också upp sin - de kallas på engelska även "A mile a minute"... stämmer ganska bra... så om bara ett par av plantorna överlever höstplanteringen får du nog insynsskydd så det räcker! Men de ÄR verkligen läckra, jag saknar faktiskt mina så pass att jag varit på vippen att skaffa en ny, men passerar turligt nog ett par fullkomligt gigantiska monsterexemplar på vägen in till stan och blir realist igen - jag rår bara inte på dessa växter. Önskar dig i alla fall lycka till och hoppas du rapporterar utvecklingen!

Citera
          fnatt
          Inlägg 29-09-2013, 19:09
          Länk hit: #10

Medlem

Jag har en 70-väg precis längsmed tomtgränsen avskiljt av en 5-6 meter tjock remsa av träd och sly. Syftet är alltså att täta denna remsa för att skärma av vägen.

Jag är införstådd i att den växer något ohyggligt, men den förökar sig väl inte ohämmat?

Så länge den håller sig på sin remsa är allt enligt plan, men börjar det skjuta tentakler ur gräsmattan är det ju inte så kul!

Citera
          strandskatan
          Inlägg 29-09-2013, 22:36
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 039
          Medlem nr: 20 928

Nej, tentakler i gräsmattan behöver du inte vara rädd för, den skjuter varken långväga rotskott eller frösår sig ohämmat. Köpte visserligen bara en planta och hade småningom tre, minns tyvärr inte riktigt hur det gick till men måste förökat den med vilje på något sätt, tror jag delade plantan.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 30-09-2013, 12:58
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (strandskatan @ 28-09-2013, 23:06) *
          Herregud, 30 plantor! Bäst du önskar dig en machete i julklapp - de växer ENORMT! Jag blev tvungen att gräva upp mina, och grannen grävde också upp sin - de kallas på engelska även "A mile a minute"... stämmer ganska bra... så om bara ett par av plantorna överlever höstplanteringen får du nog insynsskydd så det räcker! Men de ÄR verkligen läckra, jag saknar faktiskt mina så pass att jag varit på vippen att skaffa en ny, men passerar turligt nog ett par fullkomligt gigantiska monsterexemplar på vägen in till stan och blir realist igen - jag rår bara inte på dessa växter. Önskar dig i alla fall lycka till och hoppas du rapporterar utvecklingen!

Det beror ju på sort, jag har vanlig ren art här i zon 3-4 som fryser ner varje vinter och blir inte alls något hemskt ogräs eller täcker extremt rankorna brukar stanna på ca 3m varje år. Däremot silverregn även här tar över snabbt.

CITAT (fnatt @ 26-09-2013, 20:46) *
          Se där. Min är "vanlig" dvs inte Aubertii. Jag googlar lite och zoner som nämns tycks vara 1-2 eller 1-3, beroende på vem man frågar.

Vanlig överlever även i kallare zoner men fryser ner hårda vintrar, men för att en växt ska räknas härdig ska den inte frysa ner alls.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 15:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon