CITAT (strandskatan @ 28-09-2013, 23:06)

Herregud, 30 plantor! Bäst du önskar dig en machete i julklapp - de växer ENORMT! Jag blev tvungen att gräva upp mina, och grannen grävde också upp sin - de kallas på engelska även "A mile a minute"... stämmer ganska bra... så om bara ett par av plantorna överlever höstplanteringen får du nog insynsskydd så det räcker! Men de ÄR verkligen läckra, jag saknar faktiskt mina så pass att jag varit på vippen att skaffa en ny, men passerar turligt nog ett par fullkomligt gigantiska monsterexemplar på vägen in till stan och blir realist igen - jag rår bara inte på dessa växter. Önskar dig i alla fall lycka till och hoppas du rapporterar utvecklingen!
Det beror ju på sort, jag har vanlig ren art här i zon 3-4 som fryser ner varje vinter och blir inte alls något hemskt ogräs eller täcker extremt rankorna brukar stanna på ca 3m varje år. Däremot silverregn även här tar över snabbt.
CITAT (fnatt @ 26-09-2013, 20:46)

Se där. Min är "vanlig" dvs inte Aubertii. Jag googlar lite och zoner som nämns tycks vara 1-2 eller 1-3, beroende på vem man frågar.
Vanlig överlever även i kallare zoner men fryser ner hårda vintrar, men för att en växt ska räknas härdig ska den inte frysa ner alls.