Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> För att få lite perspektiv på hur vi tar hand om våra hunda
          Motti
          Inlägg 31-10-2013, 22:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

2012 tog Stockholms hundstall emot 1700 hundar som ingen ville ta ansvar för .Bara att gå in på deras hemsida och läsa .Och då handlar det bara om Stockholms län ,inte övriga Sverige .

Redigerat av Motti: 31-10-2013, 22:59

Citera
          5 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          pejori
          Inlägg 31-10-2013, 23:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Under 2012 tog hundstallet emot 408 hundar..
          http://hundstallet.se/wp-content/uploads/2...dskydd_2012.pdf

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Motti
          Inlägg 31-10-2013, 23:13
          Länk hit: #3

Medlem

Ursäkta men jag var nyss inne och läste på deras hemsida ! och även om det "bara" skulle varit 700 så är det 700 för mycket .

Citera
          pejori
          Inlägg 31-10-2013, 23:14
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Motti @ 31-10-2013, 23:13) *
          Ursäkta men jag var nyss inne och läste på deras hemsida ! och även om det "bara" skulle varit 700 så är det 700 för mycket .

408. Var det.

Länken till deras sida ligger där, bara att bläddra ner till sidan sex.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Motti
          Inlägg 31-10-2013, 23:16
          Länk hit: #5

Medlem

Det kvittar om det är 400 det är din siffra jag läste något helt annat nämligen 1700,varje hund som får vistas där är en för mycket och är ett bevis på människans bristande omsorg .

Citera
          pejori
          Inlägg 31-10-2013, 23:17
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Motti @ 31-10-2013, 23:16) *
          Det kvittar om det är 400 det är din siffra jag läste något helt annat nämligen 1700,varje hund som får vistas där är en för mycket och är ett bevis på människans bristande omsorg .

Då läste du fel.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Motti
          Inlägg 31-10-2013, 23:32
          Länk hit: #7

Medlem

Jag läste fel Pejori så jag hade fel jag läste siffrorna längs ner i all hast du hade rätt 400 hundra hundar per år var det som du skrev helt rätt !men det är 400 för många ändå wink.gif och då bara i Stockholms län ! Inget bra betyg för hundägare alls .

Citera
          pejori
          Inlägg 31-10-2013, 23:35
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Motti @ 31-10-2013, 23:32) *
          Jag läste fel Pejori så jag hade fel jag läste siffrorna längs ner i all hast du hade rätt 400 hundra hundar per år var det som du skrev helt rätt !men det är 400 för många ändå wink.gif och då bara i Stockholms län ! Inget bra betyg för hundägare alls .

Visst är det så.
          Har man skaffat en hund så har man ett ansvar så länge den lever.
          Men visst kan livet "skita sig" ibland så man får lämna ifrån sig den.
          Men då får man försöka hitta ett bra hem...
          Tyvärr är en del hundar slit och slängvara när folk inte tänker igenom ordentligt.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Motti
          Inlägg 31-10-2013, 23:42
          Länk hit: #9

Medlem

Tror många hundar skaffas för att barnen tjatar men många i dag som skaffar hund har inte en aning om hur mycket jobb och ansvar det är ,ingen orkar fostra hunden heller så då blir den hunden en "Pain in the ass " när den börjar kissa inne ochdet är så viktigt att inte förmänskliga en hund ,den dagen man gör det får man problem på många sätt .Man kan fostra en hund och ha pli på den utan hugg och slag och få en trevlig hund som trivs med människan och som människan trivs med ,som vår hund tex smile.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-10-2013, 23:46
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

217 av dessa 408 fick återvända hem. Alla är alltså inte herrelösa! 128 omplacerades och 63 avlivades.

Det är inte så enkelt att man kan döma ut alla ägarna till dessa hundar genom att bara titta på siffrorna utan det kan finnas många olika orsaker till att hundar hamnar hos Hundstallet.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Natur liv
          Inlägg 31-10-2013, 23:54
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem nr: 43 937

Finns det några andra perspektiv på hur vi tar hand om hundarna?

Jag tänkte bara på rubriken på tråden. Hittills har det bara handlat om hundar som inte tas omhand av sina ägare, men gissningsvis finns det en massa hundar som sköts ordentligt. Vill trådstartaren att vi diskuterar olika perspektiv?

Om så är fallet så vill jag berätta om att den hund jag är uppvuxen med fick ett mycket bra liv med många omtänksamma människor i sin omgivning. Tyvärr började hennes viktigaste matte ett nytt jobb under hennes sista år, så de var nog inte lika roliga som de första tretton åren. Men ändå, hon mådde gott in i det sista.

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          pejori
          Inlägg 31-10-2013, 23:54
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 31-10-2013, 23:46) *
          217 av dessa 408 fick återvända hem. Alla är alltså inte herrelösa! 128 omplacerades och 63 avlivades.

Det är inte så enkelt att man kan döma ut alla ägarna till dessa hundar genom att bara titta på siffrorna utan det kan finnas många olika orsaker till att hundar hamnar hos Hundstallet.

Ja, dom tar ju hand om, bortsprungna hundar också... tummenupp.gif

Redigerat av pejori: 31-10-2013, 23:54

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Motti
          Inlägg 01-11-2013, 00:02
          Länk hit: #13

Medlem

128 hundar tyder väl på dåliga hundägare !och då bara i Stockholm med omnejd ,hur många är det då inte i hela sverige ? Man ska väl för sjutton inte försvara ett dåligt hundköp och dåliga hundägare som inte tänkt över vad de ger sig in på ? tycker riktigt illa om hastiga hundköp för stunden för till sist är det hunden som far illa .Har just nu vår sjunde hund på 60 år inte en enda av våra hundar har omplacerats de har fått åldrats med oss och vår familj .Har heller aldrig haft en enda problemhund under mina 60 år .Att skaffa hund är att tänka igenom det innan och fatta att en hund kan bli 15 år och så länge har man ansvaret för den också ,det är inte bara förvaring utan det är fostran träning promenader i ösregn snö och storm ,att ha hundvakt när det behövs osv .Hundar 'är inga leksaker som är kul för stunden det är ett livsåtagande precis som när man skaffar barn .

Citera
          Natur liv
          Inlägg 01-11-2013, 00:27
          Länk hit: #14

Medlem

Kanske borde den här frågan diskuteras på hundforum av något slag. Här är vi säkert alla mån om hundarna och det har inte framkommit så många olika perspektiv på frågan. Bara funderingar kring olika siffror.

Vill ni i den här tråden se frågan ur olika perspektiv?

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-11-2013, 00:43
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jag försvarar ingenting men vet att det är fel att säga att alla hundar som blir omplacerade från hundstallet har haft dåliga ägare eller att det varit förhastade hundköp även om det såklart finns såna fall också.

Tror nog att det stora flertalet hundar i vårt land har det ganska bra men man pratar bara om rötäggen tyvärr.

CITAT (Motti @ 01-11-2013, 00:02) *
          128 hundar tyder väl på dåliga hundägare !och då bara i Stockholm med omnejd ,hur många är det då inte i hela sverige ? Man ska väl för sjutton inte försvara ett dåligt hundköp och dåliga hundägare som inte tänkt över vad de ger sig in på ? tycker riktigt illa om hastiga hundköp för stunden för till sist är det hunden som far illa .Har just nu vår sjunde hund på 60 år inte en enda av våra hundar har omplacerats de har fått åldrats med oss och vår familj .Har heller aldrig haft en enda problemhund under mina 60 år .Att skaffa hund är att tänka igenom det innan och fatta att en hund kan bli 15 år och så länge har man ansvaret för den också ,det är inte bara förvaring utan det är fostran träning promenader i ösregn snö och storm ,att ha hundvakt när det behövs osv .Hundar 'är inga leksaker som är kul för stunden det är ett livsåtagande precis som när man skaffar barn .

I Stockholm med omnejd finns det drygt 112.000 hundar så 128 är ju inte särskilt många och som sagt så vet vi ju inte anledningen till att de hamnat hos Hundstallet eller hur deras ägare var.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Piccante
          Inlägg 01-11-2013, 00:48
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

En aspekt är att det även finns dåliga hundförsäljare. Givetvis ska inte en seriös uppfödare rekommendera en hund som är "fel" för en viss familjesituation t.ex. reagerar jag på de som har Border collie i lägenhet fast de har enormt behov av motion, kamphundar i småbarnsfamiljer eller hundar med tufft psyke för en förstagångsägare som inte har hundvana.

Sen säljs det massa importerade hundar både legala och illegala som tyvärr ofta får sjukdomsproblem eller psykiska problem då man inte känner till deras bakgrund.

Att hundar omplaceras kan ju även bero på saker som inte alls har med ägarens lämplighet att göra som att det plötsligt uppstår hälsoproblem eller astma i familjen eller att ändrade levnadsvillkor gör det svårt att behålla hunden. Hellre omplacera hunden till en bra ägare än att den glöms bort hemma om ingen orkar/ hinna rasta den eller ge den omvårdnad.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Natur liv
          Inlägg 01-11-2013, 00:48
          Länk hit: #17

Medlem

Ok, jag uppfattar det som att ingen så här på småtimmarna vill diskutera olika perspektiv. Bara siffror fram och tillbaka. Jag får kolla om någon har något annat att tillföra imorgon när folk har vaknat utvilade och klarsynta.

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 01-11-2013, 00:57
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Om Stockholms län är representativt för resten av landet och 22,3% av befolkningen bor där så är ju 128 omplacerade hundar inte så alarmerande mkt ändå.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          pejori
          Inlägg 01-11-2013, 10:22
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Natur liv @ 01-11-2013, 00:48) *
          Ok, jag uppfattar det som att ingen så här på småtimmarna vill diskutera olika perspektiv. Bara siffror fram och tillbaka. Jag får kolla om någon har något annat att tillföra imorgon när folk har vaknat utvilade och klarsynta.

Klart att man ska diskutera olika perspektiv, men dom första inläggen rörde bara siffror, då det uppstod ett missförstånd i läsningen.

Orsakerna är alltid viktiga.
          Det jag märker (som häckar på ett X antal forum för hundar) är
          " vovve måste få ett nytt hem idag, annars avlivas den i kväll"
          Onej, vi måste rädda den till varje pris.
          Det finns aldrig några som helst problem med dessa hundar, enligt ägarna.
          Någon tar ett förhastat beslut och tar över hunden, som inte ens hinner "bo in sig" innan den ska omplaceras igen.
          Då kommer allergi ändrade familjeförhållanden in. Något som gör att när det väl är så, tror ingen på dom.
          Sedan är karussellen igång och hunden riskerar att bli en vandringspolkal utan någon fostran..
          (63 avlivade hundar, bara på hundstallet)

DEN biten stör mig mycket.

CITAT (Piccante @ 01-11-2013, 00:57) *
          Om Stockholms län är representativt för resten av landet och 22,3% av befolkningen bor där så är ju 128 omplacerade hundar inte så alarmerande mkt ändå.

Inte med tanke på, hur många hundar vi har.
          Misstänker dock ett stort mörkertal, då många omplaceras "privat" också.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 01-11-2013, 10:56
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

Visst finns det mörkertal. Och varje hund som hamnar snett i livet är ett stort misslyckande från människans sida.

Men rent procentuellt och numerärt är det här ett rätt marginellt problem i Sverige.

I relation till andra djurslag så har svenska hundar det enormt bra.

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 00:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon