Ja sådant där känns alltid så dumt! Nu är jag själv ung, men faktiskt en av dem som bryr mig bra mycket mer om vackra växter än nybyggnationer. För något år sedan skulle de renovera stället jag bor på och då tog de bort en massa fina växter. Vintergrön kaprifol, fina syrener, praktexemplar av murgröna, stora bestånd av kornell (som var så vackert på hösten..).
Tänk om de bara hade sagt till i förväg! Jag hade tagit mängder med växter på stört. Det riktigt taskiga var att de plantor de slängde dit efter renoveringen, var (och är) fruktansvärt fula. Kunde de inte ha gjort något bra om de nu ändå började om från noll!?
Jag kommer ihåg en annan händelse från när jag var liten. Det fanns en liten skog 10 min promenad från där jag bodde. På våren var den FYLLD av blåsippor, som bekant är fridlysta. Den skogen jämnade de med marken för att bygga nya bostäder. Som tur var hade det kommit upp ett plakat om det hela innan, så jag och min syster var faktiskt och grävde upp några blåsippor och planterade på tomten. De var sedan det enda som återstod av den vackra blåsippsskogen...