|
Direktså fröer stor rabatt full med ogräs. Tips? |
|
|
|
09-01-2014, 20:31
|
Medlem
Antal inlägg: 13
Medlem nr: 79 334

|
Hej alla glada experter  Ganska nyinflyttad i ett hus där ingen har brytt sig om trädgården på 20 år.... Har nu efter att ha fräst bort tallstubbar med mera fått en jätte-rabatt som ska anläggas. Den är ca 30 meter lång och 1,5-2 meter bred (djup). Har rdan insett att om jag inte vinner på lotto kan jag inte köpa färdiga plantor till den rackaren.  . Har nu flippat ur på fröhandeln med en massa perennfröer med mera. Mer ekonomiskt så. Men! Rabatten är ju full med ogräs! Inte tonvis men mycket nog- speciellt tistlar. Och hur i hela friden skiljer jag fröplantorna åt från ogräset?? Vill ju inte rensa bort de nya blommorna? Har läst någonstans om att så i raka rader- men blir det inte tokigt fult? Jätte-tacksam för tips!!
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
09-01-2014, 21:14
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Oj du. Detta är en fråga som dom kloka får jobba med. Jag tror inte det är så många perenner som man brukar direktså i rabatterna och att hitta något som redan som liten fröplanta kan konkurrera ut ogräs det tror jag är ett stort problem. Jag hoppas perennexperterna kan ge dig ett mer positivt svar.
|
|
|
|
|
09-01-2014, 21:17
|
Medlem

|
CITAT (Eva i Skåne @ 09-01-2014, 21:14)  Oj du. Detta är en fråga som dom kloka får jobba med. Jag tror inte det är så många perenner som man brukar direktså i rabatterna och att hitta något som redan som liten fröplanta kan konkurrera ut ogräs det tror jag är ett stort problem. Jag hoppas perennexperterna kan ge dig ett mer positivt svar.  Haha- ok  . Jodå- har hittat en mängd perenner som ska gå alldeles utmärkt att direktså. Men det andra är ju problemet.... Hmm. Någon?
|
|
|
|
|
09-01-2014, 21:28
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
Mitt förslag är att så i pallkragar eller krukor! Rensa bort så mycket ogräs som det går och täck rabatten med svart tjock plast 1-2 år medan perennerna växer till sig på annan plats! Tistlar ska klippas av så nära jorden det bara går!! Inte ryckas eller vridas av! Då hämnas dom med att skjuta mång dubbla stjälkar! Lycka till!
|
|
|
|
|
10-01-2014, 01:26
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
CITAT (Jessa @ 09-01-2014, 20:31)  Hej alla glada experter  Ganska nyinflyttad i ett hus där ingen har brytt sig om trädgården på 20 år.... Har nu efter att ha fräst bort tallstubbar med mera fått en jätte-rabatt som ska anläggas. Den är ca 30 meter lång och 1,5-2 meter bred (djup). Har rdan insett att om jag inte vinner på lotto kan jag inte köpa färdiga plantor till den rackaren.  . Har nu flippat ur på fröhandeln med en massa perennfröer med mera. Mer ekonomiskt så. Men! Rabatten är ju full med ogräs! Inte tonvis men mycket nog- speciellt tistlar. Och hur i hela friden skiljer jag fröplantorna åt från ogräset?? Vill ju inte rensa bort de nya blommorna? Har läst någonstans om att så i raka rader- men blir det inte tokigt fult? Jätte-tacksam för tips!! 1. perenner planteras aldrig i raka rader , ser inte klokt ut och blir inte vackert.Plantera i grupper gärna återkommande -vackert för ögat) i grupper om 3, 7, 11 st ojämt antal ser bättre ut.Variera bladform blomform höjd osv. 2.Man kan förvisso direkså , men är man ny på sådd kommer problemet direkt även om du börjar i en totalt ogräsfri jord. så för att lyckas bra : A rensa rabatten så fort det går på våren, gräv bort alla ogräs och jordförbättra , lägg på fiberduk och rensa ev en gång till i slutet juni B. Tidigare :Så dina perenner separat , i glasslådor i vad som du hittar-bredså tunt, när de har 4 riktiga blad, plantera om dem en o en i krukor-plantera ut när de verkar stora o kraftiga nog-juni juli augusti Vilka fröslag har du köpt? en del behöver sås snart för de vill ha en kylperiod innan de kan gro, andra gror varmt och kan vara ute from maj då de gror så snart värmen kommer
Redigerat av kerstin z5-6: 10-01-2014, 01:29
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
10-01-2014, 21:50
|
Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-01-2014, 01:26)  1. perenner planteras aldrig i raka rader , ser inte klokt ut och blir inte vackert.Plantera i grupper gärna återkommande -vackert för ögat) i grupper om 3, 7, 11 st ojämt antal ser bättre ut.Variera bladform blomform höjd osv.
2.Man kan förvisso direkså , men är man ny på sådd kommer problemet direkt även om du börjar i en totalt ogräsfri jord. så för att lyckas bra : A rensa rabatten så fort det går på våren, gräv bort alla ogräs och jordförbättra , lägg på fiberduk och rensa ev en gång till i slutet juni
B. Tidigare :Så dina perenner separat , i glasslådor i vad som du hittar-bredså tunt, när de har 4 riktiga blad, plantera om dem en o en i krukor-plantera ut när de verkar stora o kraftiga nog-juni juli augusti
Vilka fröslag har du köpt? en del behöver sås snart för de vill ha en kylperiod innan de kan gro, andra gror varmt och kan vara ute from maj då de gror så snart värmen kommer Tyvärr har jag inte möjlighet som någon skrev att odla på annan plats. Försådd eller gro i pallkragar eller liknande är tyvärr uteslutet delvis pga platsbrist. Men oxo tidsbrist... Två småbarn  . Så direktsådd var grejen jag tänkte mig som sagt. Har köpt en mängd grejer som alla enligt bruksanvisning skulle gå perfekt att direktså på växtplats på våren eller tidiga sommaren. Bla någon akleja, lejongap, mjölkklocka, gentiana, nävor med mera. Hmm.... Men eftersom jag håller med om att raka rader kanske ser helt knäppt ut- kan man så i raka rader och sedan flytta runt grejerna när de växt upp och blivit lite starkare plantor? Jättetacksam för all input!!
|
|
|
|
|
10-01-2014, 22:02
|

Medlem

|
Nej, men menar du att du inte har ett par meter över? På nån veranda ute under en buske? Det är ju allt som behövs? Direktsådd är inte ett dugg lättare snarade tvärtom , om det blir något alls av det.I en bytta bregottstorlek ryms 50 perenn frösådder ..
Redigerat av kerstin z5-6: 10-01-2014, 22:03
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
11-01-2014, 04:08
|

Medlem
Antal inlägg: 82
Medlem nr: 52 800

|
Hejsan! Jag hade rensat bort så mycket ogräs som möjligt och sen sått i små grupper som jag märkt upp noga. Stenar är jättebra till det. Lägg tex en ring stenar runt varje frösådd. Fördelen är också att stenarna skyddar lite och hindrar lite ogräs. För att se hur frösådderna ser ut kan du prova att kolla på denna sida. http://theseedsite.co.uk/ Eller googla på sorterna du valt.
|
|
|
|
|
11-01-2014, 10:07
|
Medlem
Antal inlägg: 2 398
Medlem nr: 11 952

|
Hej, kul med nya intressen! Men krångligt med ogräsen. Kanske måste du vänta ett år eller två tills du får den där underbara rabatten, men det kommer ju att bli fint så småningom!
Jag skulle ha gjort så här för att få en bra och ogräsfriare yta: plantera potatis detta första år! Om du trycker ner dem i jorden (dvs att de får jord runt om sig) räcker det sedan att du lägger på ett 40-50 cm tjockt lager halm. Du blir då av med det mesta ogräset, samtidigt som du får god potatis, och barnen gillar ju att vara med och skörda och sådant.
Till sommaren därpå kanske du har råd att köpa en del plantor och så andra - för din framtida perennrabatt. Och man kan ju alltid så sommarblommor också - de är lättare att lyckas med, och kan fylla ut där du inte har råd/tid med perenner.
Men tyvärr, ogräsrensning på ett eller annat sätt kommer man inte ifrån, det gäller att lära sig gilla det meditativa med att rensa!
Lycka till.
|
|
|
|
|
11-01-2014, 18:19
|
Medlem

|
Tack alla!
Ska ta mig en funderare. Kanske kan jag "direktså" det i krukor eller nåt tills jag vet vad som är ogräs och har rensat detta.
Tack så mycket!
|
|
|
|
|
11-01-2014, 19:50
|

Medlem

|
Ja som jag redan föreslagit -du kan så i vad du vill i såjord och behållaren måste ha gott om hål i botten.
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
11-01-2014, 23:52
|
Medlem
Antal inlägg: 315
Medlem nr: 14 997

|
Hej, vilken härligt stor rabatt du får och sådana bra förslag! Gillade särskilt potatisen "i år". Och sommarblommorna, jag skulle inte kunna hålla mig från att hälla t ex ringblommefrön åtminstone gruppvis, sedan får det bli lite sämre rensat där. Rekommenderar starkt en Kindergarten för småsådder; något tillräckligt stort för att de ska klara sig utan specialtillsyn om man har oregelbundna tillfällen/lite tid. Pallkrage, tidningstjocktäckt del av rabatten med ny jord ovanpå, murarbalja (gränsfall, torkar lättare, men djup jord!) ...något lite högre nånstans i rabatten? Nätt rosenbuske? Vidjehortensia? Någonting uppstammat? Andra kan säkert ge bättre förslag
Med barn GÅR det inte att ha för mycket smultron. Framkant hela vägen? Går toppenbra att så månadssmultron (förodla i bytta mm) så får du mååååååånga plantor och bär lääänge. (Om det inte är för lite sol?)
Låter härligt. Planering och framtidsvisioner är en del av nöjet (lika bra ta ut i förskott )
--------------------
mer vår
|
|
|
|
|
12-01-2014, 00:04
|

Medlem

|
Rek smultron i separat pallkrage eftersom de tar över och förökar sig med revor vilket stör vilken perennplantering som helst.
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
12-01-2014, 16:48
|
Medlem

|
...det är nog bara att jag inte är så petig... Eller så/köp ngn icke revande sort.
Smulgubbarna revar hej vilt, jag köpte två för ngra år sedan och har nu ett gäng kloner utflyttade i olika land. Inte bara dåligt ;-)
--------------------
mer vår
|
|
|
|
|
14-01-2014, 16:49
|
Medlem

|
Hej igen alla! Och tack för engagemang!!  Ja du Pauline mfl - det är sååå kul detta. Drömt om stor trädgård. Potatisland och smultron har jag redan! Satte jag första året, så de har sin plats redan - tror jag kan köra potatis en gång till på samma ställe eftersom det var helt ny jord, så lite gödsel på det så  Har över 1000kvm odlingsbar yta så jag njuter verkligen av att planera - men just denna långa rabatt håller på att knäcka mig. den är dessutom det mest framträdande - längs med staketet utmed gatan. men nu har jag bestämt mig" Kerstin - det blir en variant av vad du sade. Kommer att fylla en fem-sex pallkragar med ny jord och "direktså" fröerna där senare i vår enligt anvisningar på paket. Missförstod dig - det är försådd inomhus med kyla/värme mm som jag inte har tid eller plats till. men eftersom ingen av blommorna lär blomma i år ändå kvittar det ju var de sätter fart. Sätter ut pallkragarna i rabatten efter rensning och odlar fröerna där. rensar därefter rabatten som en galning och håller efter den. När plantorna är stora nog att plantera om så flyttas dem dit de ska vara. Då kan jag dessutom plocka bort pallkragarna och bre ut finjorden i dem i rabatten  Tack alla!!!
|
|
|
|
|
15-01-2014, 22:36
|
Medlem

|
Nog för att pallkragarna skall få plats och så var det ju något om att rensa... men om den ligger längs staketet - tänk 30 m luktärthäck, eller 30 m dillig vajande rosenskära i olika nyanser - mmm
--------------------
mer vår
|
|
|
|
|
15-01-2014, 23:28
|

Medlem

|
Fast att så 30 m luktärt vart år är väl lite overkill ? Du kan säkert där du bor så i april,ev tidigare. Vissa frö från perenner vill ha en kylperiod, inga frö från perenner tar skada av en kylperiod efter sådd. Dessa blommar gärna år ett -Riddarsporrar, akleja,många i kragsläktet tex coreopsis,Höstöga , solöga mfl De blommar dock mindre och är betydligt smalare än vad de senare utvecklas till. Tänk även på att det bara är detta året du inte har nytt att se fram emot efter sådd, from nästa år och alla år du sår perenner har du alltid de som ännu inte blommat att se , varje sommar om du sår vart år. Et växt jag rek som blir något  och är väldigt stor och pampig är stockrosor finns enkla dubbla och i alla färgkombinationer.
200568_873116.jpg ( 185.25k )
Antal nedladdningar: 26
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
16-01-2014, 18:49
|
Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-01-2014, 23:28)  Fast att så 30 m luktärt vart år är väl lite overkill ? MORE IS MORE! ...nej menade bara i år, i väntan på att perennerna tar sig till nästa år ;-) Stockrosor ja tack, så fina!!
Redigerat av Pauline/Sthlm: 16-01-2014, 18:50
--------------------
mer vår
|
|
|
|
|
17-01-2014, 00:16
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
Mitt tips är enkelt och baserar sig på att göra det rätt och ordentligt första året. Hyr en riktigt jordfräs och kör upp hela rabatten och kratta ur den. Täck den med duk och lägg på täckbark, grus eller vad du gillar och fördriv dina perennfrö i krukor tills de blivit fina plantor som du sen kan plantera. Låter bökigt men det är bara en veckas jobb plus att du har ett rent papper att göra ett mästerverk på.
|
|
|
|
|
17-01-2014, 23:26
|

Medlem

|
Det finns en stor skillnad på jordfräs och "jordfräs" de djupgående gör allt till snus, finfördelar äxingrötterna till max så man har en miljard ogräs mer än förr, alla maskar dör .
En mildare behandling tar upp rötter till ytan som kan krattas, de som bara vänder upp jorden , men grep är ett bättre instrument .
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|