Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> apostlalilja
          sobbe
          Inlägg 10-01-2014, 10:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem nr: 9 134

Min apostlalilja har aldrig blommat, nu behöver den planteras om. Kan jag dela på den?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 9)
          sparvuggla
          Inlägg 10-01-2014, 12:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

CITAT (sobbe @ 10-01-2014, 10:36) *
          Min apostlalilja har aldrig blommat, nu behöver den planteras om. Kan jag dela på den?

Det sägs att den blommar då den fått 12 blad. Och det stämde bra på min.
          Blommade fint, en stjälk men det kom nya blomställningar under ett par veckors tid. Varje blomma håller dock bara en dag.

Jag fick också sidoskott, men delade den aldrig utan gav bort då jag tyckte den blev alltför stor.
          Så det går bra att dela om du fått nya sidoskott, kanske försenar det blomningen.

Citera
          Gröna mormor
          Inlägg 11-01-2014, 10:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 652
          Medlem nr: 54 122

Jag har aldrig planterat om mina Apostlaliljor, dom klarar sig utmärkt i små krukor ett bra tag. Förökar dom gör jag genom att ta dom nya skotten som den bildar efter blomningen. Hur stor är din apostlalilja nu och hur gammal är den?

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 11-01-2014, 12:15
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Gröna mormor @ 11-01-2014, 10:24) *
          Jag har aldrig planterat om mina Apostlaliljor, dom klarar sig utmärkt i små krukor ett bra tag. Förökar dom gör jag genom att ta dom nya skotten som den bildar efter blomningen. Hur stor är din apostlalilja nu och hur gammal är den?

Jag fick sidoskott redan före blomningen.
          Innan sidoskott kommer växen den ju bara på bredden, som en solfjäder, men sidoskotten spretar åt alla håll och då tar växten mycket större plats. Den växer rätt fort också, blir stor på bara ett par år.

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 11-01-2014, 13:25
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Jag tror inte delning påverkar när moderplantan blommar, men det är bara min tro.
          Jag delar/tar bort mina småplantor när det blir trångt i krukan och ger bort dom.

Det tråkiga är när det inte är blommor som kommer i toppen utan det bara utvecklas till en ny planta. Nån som har förklaring till det?

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 11-01-2014, 14:23
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Eva i Skåne @ 11-01-2014, 13:25) *
          Jag tror inte delning påverkar när moderplantan blommar, men det är bara min tro.
          Jag delar/tar bort mina småplantor när det blir trångt i krukan och ger bort dom.

Det tråkiga är när det inte är blommor som kommer i toppen utan det bara utvecklas till en ny planta. Nån som har förklaring till det?

Ja i naturen böjer sig stjälken efterhand efter blomning ner mot jorden rotar sig och blir ny planta. Att du delar och tar bort dina småplantor kanske stimulerar växten att gå "fortare" fram med fortplantningen? Bara en teori.....

Citera
          Gröna mormor
          Inlägg 12-01-2014, 09:52
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Eva i Skåne @ 11-01-2014, 13:25) *

Jag låter alla sidoskott vara kvar, konstigt nog är dom alla "på rad" så dom spretar bara åt ett håll. Blommar gör dom bara en gång om året. Eftersom det är så torrt inomhus nu, så gulnar bladen i toppen och då klipper jag av det. Jag klipper också bort dom yttersta bladen efterhand som dom gulnar längre ner. Blir den för stor och spretig, kastar jag den, jag har ju så många!

Citera
          sobbe
          Inlägg 12-01-2014, 15:03
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem nr: 9 134

Tack för goda råd. Sidoskott har nog kommit ett, har haft den i säkert 7 år nu. Den ska få lite ny jord och ställas på annan plats, så kanske den vill blomma.

Citera
          Gröna mormor
          Inlägg 12-01-2014, 17:43
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (sobbe @ 12-01-2014, 15:03) *
          Tack för goda råd. Sidoskott har nog kommit ett, har haft den i säkert 7 år nu. Den ska få lite ny jord och ställas på annan plats, så kanske den vill blomma.

Fast har den inte blommat på sju år, så tror jag nog inte att den kommer att blomma. Hur står den och hur sköter du den?

Citera
          Bassam
          Inlägg 12-01-2014, 18:44
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Du behöver tvinga den att blomma genom:

1 Minska kväve näring, o ge istället ben mjöl. de har bra med Kalium o Fosfor, som hjälpa växter att blomma istället för att grönskar.
          2 Jag märkte när jag läste att du ger den mycket vatten, så behöver du minska vatten.

Obs

Det är viktigt att vett alla miljö informationen som passar dem, o försöker göra detta. som jor. näring, vatten ljus. det ska komma ihåg bara - övervattning bör undvikas. o över sol undvika.
          H.Bassa

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 09:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon