Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Korrekt namn på apostlaliljan?, Någon som vet?
          Annki
          Inlägg 12-04-2004, 09:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem nr: 40

Har hört "De tolv apostlarna" och apostlalilja. Men vad heter den? Den har lansettliknande blad i solfjädersformation och när den fått tolv blad sätter den en blomma högt upp i ett av bladen. Blomman blir som en liten iris. Jag har en blomma på gång nu! Och skulle gärna vilja hitta en bild på nätet av ett blommande exemplar.

--------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 14)
          maimiti
          Inlägg 12-04-2004, 10:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 431
          Medlem nr: 389

Neomarica northiana vill jag minnas att den vanliga sorten som florerar i samlarkretsar här heter.... det finns en hel massa inom det släktet.

--------------------

Citera
          Ina
          Inlägg 12-04-2004, 10:00
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem nr: 12

Neomarica northiana - tror jag... Har för mej att jag sett namnet trimeza på den också.

Du kan ju testa att söka på dom namnen till att börja med! rolleyes.gif

Citera
          Frida Sandman
          Inlägg 12-04-2004, 15:12
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 112
          Medlem nr: 3 079

så såg min ut när den blommade i vintras. Jag älskar min wub.gif och undrar om man bara kan föröka genom delning om den blivit för stor? Jag har redan satt några små exemplar av sådana skott som kommer efter blomningen, men dom tar sån tid på sig att växa.

Annars är detta en av de mest tåliga krukväxter man kan ha! Den klarar allt! biggrin.gif

--------------------
          Frida Sandman
          zon 6-8 (Älvsbyns kommun, Norrbotten)

Citera
          Annki
          Inlägg 12-04-2004, 21:55
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem nr: 40

Tack för hjälpen! Inte att undra på att min ska blomma då, om den klarar "allt"! laugh.gif För det är ungefär det läget vi befinner oss i just nu! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

Citera
          Berith
          Inlägg 18-05-2004, 06:08
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Ina @ 12-04-2004, 11:00)
          Neomarica northiana - tror jag... Har för mej att jag sett namnet trimeza på den också.

Du kan ju testa att söka på dom namnen till att börja med! rolleyes.gif

Jag har en blomma på gång! ohmy.gif Eftersom jag trodde att den skulle bli blå (enligt bilder på nätet) så blev jag förvånad över att den istället visar mest gult. Visserligen är den inte utslagen än men färgen syns tydligt. När jag nu sökte så hittade jag den här bilden som visar en trimeza.

Är det alltså samma växt eller vad? Jösses vad spännande! ohmy.gif Måste fota när den slagit ut helt.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 18-05-2004, 06:24
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Jag har också en apostlalilja (har aldrig hört något annat namn), och visst är den lättskött, men goddamn - vad ohyra den får! Hade en enormt stor, den stod TRÅNGT i en 10-liters hink, men den hade sköldlöss, trips, gröna löss och spinn på en gång.... Såpa hjälpte tillfälligt, och när den stod ute under sommaren var allt OK, men under vintern dog den av alla parasiter, trots duschningar, såpa och ohyrepinnar...... Nu har jag fått nya skott (från helt annat håll), och de börjar också bli fulla med trips! sad.gif

Ingen jag pratat med har haft ohyra på sina apostlaliljor.... Vad har ni för erfarenheter?

Citera
          Berith
          Inlägg 18-05-2004, 06:29
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Huh och usch! unsure.gif Neej, nåt sånt har jag inte råkat ut för. Peppar peppar....

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Copycat
          Inlägg 18-05-2004, 06:30
          Länk hit: #9

Gäster

Ursäkta en otroligt korkad fråga. Vad är TRIPS? Sköldlöss, gröna löss och spinn vet man ju, men trips. Det står om dom lite varstans i Forumet, men ingen direkt förklaring på VAD det är. Dom verkar inte särskilt hälsosamma för växten som jag förstått. Är det någon som har en bild måntro? unsure.gif rolleyes.gif

Citera
          maimiti
          Inlägg 18-05-2004, 06:51
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 431
          Medlem nr: 389

Trips är en otäck liten sak som kryper omkring på växterna och suger näring ur bladen som ser randiga ut (på längden) när krypet varit i farten. Kan vara svårt att bli av med så bäst är att isolera växten när den blivit infekterad för det sprider sig fort som attan.

Bild på otäckingen

--------------------

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 18-05-2004, 08:45
          Länk hit: #11

Medlem

Bild har jag ingen, men de ser ut som små "streck", ca 1-2 mm långa, svarta med gråvitt tvärband. "Larverna" är lika stora fast gulvita, nästan genomskinliga. Kan vara ganska svåra att se innan de blivit många. Oftast sitter de utmed bladnerverna på undersidan. När de fått hållas för länge blir bladen "silvriga", för de suger ur cellerna. Såpa funkar (oftast) bra, men det är nästan omöjligt att få bort alla. Hos mig gillar de palmer, hibiskusar, gardenia, hoyor, murgrönor, orkidéer.... nästan alla växter förresten. De kan flyga, de små kräken, så de är svåra att stoppa..... mad.gif

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 18-05-2004, 08:48
          Länk hit: #12

Medlem

Hoppsan, Maimiti hade visst svarat mycket bättre än jag redan! smile.gif

Som sagt - de sprider sig bra, men konstigt nog kan en odrabbad växt stå bredvid en drabbad hur länge som helst utan att de "flyttar över", medan en växt i rummet bredvid blir drabbad istället..... De verkar välja ut godbitarna, de hemskingarna......

Citera
          Copycat
          Inlägg 18-05-2004, 09:17
          Länk hit: #13

Gäster

Tack för svaren. Då har jag aldrig haft några, och hoppas få slippa dom också. tongue.gif Jag har däremot MASSOR av andra små flygfän, det är nog p.g.a. sådderna, dom försvinner nog när jag flyttat ut allt. wub.gif

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 18-05-2004, 11:20
          Länk hit: #14

Medlem

Jag har fått tips att basilika i kruka får flugorna att hålla sig borta - och jag tycker nog att det funkar! Testa att så lite basilika här & var. Jag sådde till & med basilika i krukorna med andra sådder, och nöp av dem när jag tyckte de började konkurrera. Gott i salladen, och mindre flygfän!
          (Ett annat tips är spindlar - jag har minst en i varje fönster, och de fångar mängder av"blomflugor")

Citera
          Copycat
          Inlägg 18-05-2004, 12:06
          Länk hit: #15

Gäster

Basilika var ett bra tips, spindlar ohmy.gif sad.gif nää, skulle inte tro det. Du skojar va? Jag har funderat på sån där köttätande sak. Är det någon som har erfarenheter av en sån? Fungerar det? Att dom äter upp flugorna alltså. unsure.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 20:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon