Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> När kan man så gräsmattan?
          Stefulainen
          Inlägg 27-03-2014, 12:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 32 120

Hur varmt bör det vara ute för att havre ska gro? Det finns ett par områden runt vårthus där gräs kommer att växa upp naturligt på ett par år, men jag tänkte snabba på processen nu i sommar genom att så havre där. Havren är förvisso ettårig, men jag räknar med att det ska hinna växa upp annat gräs/grönska till nästa år.

Nu kliar det ju redan i fingrarna att börja så, men ännu fryser det på nätterna och dagstemperaturen ligger på mellan +5 och +8. Hur varmt bör det vara för att det ska löna sig att så havren? Kan man skynda på groningen genom att blötlägga havren ett dygn i förväg, eller klimpar den bara ihop sig då?

Jag vill ha gräsmatta snabbt! :-)

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Nenna på Aspö
          Inlägg 27-03-2014, 16:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 118
          Medlem nr: 78 927

Det borde gå ypperligt att så medan marken är fuktig, då gror det så fort det blir tillräckligt varmt. Men är du säker på att du vill ha havre? Jag skulle tro att du har minst lika mycket hål i gräsmattan när säsongen är slut, de har ju ganska kraftiga rotsystem. Är det inte bättre att bara strö ut gräsfrö om det är gräsmatta du vill ha?

Citera
          theseraphim
          Inlägg 27-03-2014, 21:45
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Förstår inte vitsen med havre framför vanligt gräs, sår du det i vår så har du en grön o fin gräsmatta till sensommaren. Det mesta gräset gror vid en jordemoder på ca 10 grader så än så länge gror det inte men kommer göra så fort det blir varmare dock finns tex Nelson Rapid som gror vid 4 grader.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-03-2014, 23:33
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Tar mycket kortare tid än så från frösådd till fin gräsmatta. Förra våren gjorde vi om gräsmattan och med bra grund så på ca 4veckor var det en fult gåbar och grön och tät gräsmatta. Såddes på våren och redan i slutet av maj hade den klipps ett par gånger och var väldigt tät.

Citera
          Stefulainen
          Inlägg 28-03-2014, 07:23
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 32 120

Jag har förstått att det är ganska vanligt / rekommenderat att i varje fall dryga ut det vanliga gräsfröet med havre, eftersom havren växer snabbare och ger skydd åt det mera långsamväxande grässtråna. När man sedan klipper ner havren ger den näring.

Sedan är orsak två att vi råkar bo omgivna av bönder så det går att f å tag på ett par hundra liter havre ganska förmånligt i jämförelse med gräsfrö som kostar ganska rejält i butiken. Ytan som jag funderar att så är ca 2000 kvadrat så det får gärna vara en förmånligare frösort :-)

Citera
          Bassam
          Inlägg 28-03-2014, 20:47
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Måste man tänker så tänker jag få gräsmatta eller havre.
          H.Bassam

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 02:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon