|
Sur och näringsfattig tomt, nytt liv!? |
|
|
|
07-04-2014, 20:21
|
Medlem
Antal inlägg: 8
Medlem nr: 77 442

|
Hej jag har en åkerkant som nu är min tomt och ska anläggas med gräsmatta, fruktträd och buskar, grönsaksland etc.
Jag fick just ett lätt jordprov gjort där näringsvärdet blev 56 och ett bra näringsvärde skulle vara 2500. Experten sa att det fanns mer näring i vatten.
PH värdet som skulle ligga runt 6,7 hamnade på ca 5,5.
Rådet jag fick var att blanda kogödsel och torv med befintlig jord, samt kalka för att få upp PH värdet.
Min tomt/åkerkant är 2600m2 vilket betyder att det kommer gå åt väldigt många säckar kogödsel och torv.
Så jag undrar delvis om någon har några kommentarer eller tips på andra sätt att få jorden bra.
Men också om det finns någon typ grossist eller liknande i mälardalen där man kan köpa gödsel etc i kubikmeter snarare än småsäckar? Kanske nåt ställe som man köper från när en park anläggs etc.
Vänliga hälsningar Nicklas
Redigerat av Krullert: 07-04-2014, 20:23
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 17)
|
07-04-2014, 22:20
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Köp komposterad ko eller hästgödsel från närmaste bonde och fråga om du inte kan få det hemkört. Att köpa i småsäckar blir väldigt dyrt och dessutom är den mer näringsfattig.
--------------------
|
|
|
|
|
08-04-2014, 09:31
|

Medlem
Antal inlägg: 1 400
Medlem nr: 2 402

|
CITAT (Krullert @ 07-04-2014, 21:21)  Min tomt/åkerkant är 2600m2 vilket betyder att det kommer gå åt väldigt många säckar kogödsel och torv. Halaj! Säckar?! Om du skulle blanda upp bara ett 10 cm tjockt lager med koskit på din tomt så blir det 2600*0,1 = 260 kubikmeter koskit! Om vi säger att en lastbil kan ta 10 kubik så blir det 26 fulla lastbilslass! Sen ska du strö ut det också, och blanda upp med jorden du har. Du ska nog inrikta dig på punktinsatser istället. Planera din tomt och mylla in gödsel där du skall har rabatter, köksland, bärbuskar eller vad du nu vill ha. Knacka på hos närmaste ridklubb. De har kubikvis med vad du behöver och gratis är det också. PHvärdet är lätthanterligare med handkraft. Det finns tvåhjuliga vagnar där man fyller på kalk som man knatar runt med. Finns på blomsterlandet, Bauhaus, plantagen m.fl. //T
|
|
|
|
|
08-04-2014, 13:58
|
Medlem

|
CITAT (Tapio @ 08-04-2014, 10:31)  Halaj!
Säckar?! Om du skulle blanda upp bara ett 10 cm tjockt lager med koskit på din tomt så blir det 2600*0,1 = 260 kubikmeter koskit! Om vi säger att en lastbil kan ta 10 kubik så blir det 26 fulla lastbilslass! Sen ska du strö ut det också, och blanda upp med jorden du har. Du ska nog inrikta dig på punktinsatser istället. Planera din tomt och mylla in gödsel där du skall har rabatter, köksland, bärbuskar eller vad du nu vill ha. Knacka på hos närmaste ridklubb. De har kubikvis med vad du behöver och gratis är det också.
PHvärdet är lätthanterligare med handkraft. Det finns tvåhjuliga vagnar där man fyller på kalk som man knatar runt med. Finns på blomsterlandet, Bauhaus, plantagen m.fl.
//T Haha jo det blev mycket även i mitt huvud. Visst hade det varit enkelt att fokusera där det skall vara buskar och träd. Men däremellan vill jag gärna ha en fin gräsmatta, eller klöver som min mor tipsade om, för att binda ihop lerjorden som är nu. Finns det något annat storskaligt sätt att gödsla? Vad använder golfbanor? MVH
|
|
|
|
|
08-04-2014, 15:12
|
Medlem
Antal inlägg: 315
Medlem nr: 14 997

|
Hej förstår inte riktigt. Du nämner åker, och lerjord? Verkar väl inte alltför näringsfattigt? Refererat värde låter mer som en grushög - då kan jag förstå att det inte finns så mkt mat i. Men Nils Åkerstedt odlar ju i sand... (jag vet, maten kommer uppifrån med vatten o sol o rejält lager gräsklipp). Och så surt? Lera som är så mer basiskt?
Stående prenumeration från ridskola låter önskvärt ändå. Önskar jag själv kunde...
Redigerat av Pauline/Sthlm: 08-04-2014, 15:13
--------------------
mer vår
|
|
|
|
|
08-04-2014, 16:58
|
Medlem
Antal inlägg: 599
Medlem nr: 24 498

|
Jag tycker också det låter konstigt. Kan du inte förklara lite närmre vad det är för mätning du gjort?
Vad växer på tomten nu? Ph behöver du enbart höja om du ska odla sånt som vill ha högre ph.
Ska du ha gräsmatta gödslar du med tex algomin (små korn som du sprider ut), för rabatter och träd gör du punktinsatser med tex kogödsel.
En fin gräsmatta i klass med tex en fotbollsplan är det i särklass mest arbetskrävande man kan ha i en trädgård, så jag skulle starkt avråda från att ha alla 2600 kvm som gräsmatta. Välj i stället vilka delar av tomten du vill ha som gräsmatta och låt resten vara mer naturlig, det blir betydligt mindre arbete för dig och är dessutom bättre för miljön (tänk äng med blommor och fjärilar).
|
|
|
|
|
08-04-2014, 18:23
|

Medlem
Antal inlägg: 1 400
Medlem nr: 2 402

|
Halaj!
Jag har aldrig gjort något jordprov på min tomt. Varför? Jo, för att när jag grävt har jag sett att det går liksom ”ådror” eller ”stråk” med helt olika jord! Det syns inte på ytan, utan man får gräva lite här och där, och kors och tvärs, vilket jag har gjort. Jag är skeptisk till jordprover. Jag anser att de gäller bara för den plätten där du tog jordprovet. Fem meter bort kan det vara helt annorlunda. Fast det kanske bara gäller min tomt, jag vet inte. Den är väldigt kuperad. Om tomten är helt platt kanske man kan anta att det är ungefär samma jordstruktur och pH-värde överallt på tomten.
TS kan ju alltid göra ”rullprovet” (eller vad det heter) för var jorden ligger mellan ytterligheterna sandjord och lerjord. Man tar en klutt jord och rullar den mellan handflatorna för att se när strängen faller isär. Googla. OBS! du kan inte göra det nu! Jorden har inte redigt sig än! Vänta någon månad. Eller två beroende på var du bor.
//T
|
|
|
|
|
19-04-2014, 17:47
|
Medlem

|
Hej igen! Jag vet inte vad mätningen heter men han lade lite jord i en plastmugg och spraya vatten sen stack han ner någon som liknade en multimeter och visade digitala siffror på ledningsförmågan av något vilket var direkt kopplat till näringsinnehåll. Det finns mycket mask i jorden så helt näringsfattig kan den inte vara.
Men jag är som sagt inne på att försöka så klöver eller något annat som skulle kunna fungera som "självgödning". Jag ska koncentrera mig på att bygga garage och hus på tomten nu och ta gräs och växter senare men när det är dags är det ju kul om det är bra jordmån.
Några tips på vad jag kan göra för att förbättra?
|
|
|
|
|
19-04-2014, 18:32
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Jordprov är värdelöst och kostar bara pengar - gräv på några ställen -rullprova jorden , smulig sandig -väldränerat, klibbigt sammanhållet lera.Gammal åkermark? Oftast lerbaserad.
Lerbaserad-tung näringsrik men behöver luckrande hjälpmedel som naturgödsel ,kompost mm Väldränerad sand, kryddväxter, växter som ej tål stående väta , kan gödslas men detta bör upprepas då det rinner bort fort. Du ska inte jordförbättra hela tomten!! utan de ställen där du avser att odla något , rabatter, öar för fruktträd mm.Naturell gödsel är absolut det bästa, du kan tillsätta annat eftersom.Gräsmatta växer om den göds-såvida du inte måste ha golfgreen, gräsmatta är för övrigt den merst arbetskrävande ytan i en trädgård så minimera den. Ett ph på 6,5 om nu det ens stämmer är normalträdgårdsjord i sverige, för surjordsväxter är det lite lågt-de andra växterna kommer att må bra i det ph. Det finns stota missuppfattningar i detta med kalkning och ph värde.
Ytterst få växter är sk kalkfördagande dvs föredrar kalkrik jord- de flesta föredrar lätt sur till neutral jord dvs mellan 6,0 till 7,7 i ph
Vissa växter står alltså UT med kalk men behöver det inte anrda klarar det inte alls utan gulnar och dör som surjordsväxter tex Rhoddar.
Redigerat av kerstin z5-6: 19-04-2014, 18:39
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
19-04-2014, 18:36
|
Medlem

|
Tack! Det är lerjord eller något nära lera iallafall. Varför ska man inte jordförbättra hela tomten? Saken är att jag inte vet vart jag vill ha vad, och det är några år kvar innan jag verkligen kommer börja. Så om det finns något jag kan göra redan nu för att förbättra så gör jag gärna det.
Är det inte vitklöver som tar kväve ur luften och sedan "gödslar" jorden på hösten? Sen binder de väl även samman jorden lite så den inte blir så lerig att gå på under tiden? Samt kanske håller nere ogräs?
Redigerat av Krullert: 19-04-2014, 18:37
|
|
|
|
|
19-04-2014, 18:43
|

Medlem

|
Därför att det både är dyrt, den jord-gödsel du ska använda kommer att regna ner direkt i grundvattnet vilket bara förstör miljön då det inga större växter finns som kan tillgodogöra sig näringen-pengar i avloppet alltså. Har redigerat o lagt till i min förra post ,som du vill läsa lite mer.
Visst kan vitklöver fungera så , men det är okså ett veritabelt ogräs ,om du inte avser att plöja upp/ igen hela tomten igen nästa vår?
Trädgård tar tid-ta en bit i taget!
Redigerat av kerstin z5-6: 19-04-2014, 18:44
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
19-04-2014, 18:52
|

Medlem

|
Lerjord är ofta rik på mineraler och har sällan lågt pH. Däremot kan lerjord behöva tillföras kväve för att det ska bli bättre tillväxt när du odlar i den. Klöver och gröngödsling funkar ju givetvis men det passar bäst på gräsmattor där du klipper den kontinuerligt och återför kvävet till marken. Annars behöver klövern plöjas ned. Lerjord som är tung måste tillföras mer jord med större kornstorlek så den luckras som sand eller grövre. Behöver jorden kväve så tillsätt annars komposterad hästgödsel som både innehåller mkt strö och ger mer mullämne vilket också luckrar samt näring. En lerhaltig mulljord däremot behöver man inte förändra så mycket för det är oftast väldigt bra odligsjord då den håller vatten bra.
Jag hade inriktat mig på att först och främst förbättra de områden där du vill odla något för att vända lerig jord är tungt!
--------------------
|
|
|
|
|
19-04-2014, 19:17
|

Medlem

|
Sand betyder dock inte sand i fallet lerjord utan smågrus-sand + lera blir betong ..
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
19-04-2014, 20:33
|

Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-04-2014, 20:17)  Sand betyder dock inte sand i fallet lerjord utan smågrus-sand + lera blir betong .. Sand går utmärkt i lera men det är inte alltid man får rena fraktioner när man köper sand utan det är större spännvidd på partiklarna så man får med mo och mjäla med.
--------------------
|
|
|
|
|
19-04-2014, 20:40
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Det där med jord är en hel vetenskap. Jag har ganska mager sandjord på det mesta av min mark, men på ett ställe hittade jag mörk, fin lerjord. Har varit en liten potatistäppa för länge sedan. Tänkte att det var tomtens bästa ställe att odla på, men ingenting vill växa där. Det verkar som om det saknas något näringsämne i jorden.
|
|
|
|
|
19-04-2014, 21:21
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 19-04-2014, 21:40)  Det där med jord är en hel vetenskap. Jag har ganska mager sandjord på det mesta av min mark, men på ett ställe hittade jag mörk, fin lerjord. Har varit en liten potatistäppa för länge sedan. Tänkte att det var tomtens bästa ställe att odla på, men ingenting vill växa där. Det verkar som om det saknas något näringsämne i jorden. Är du säker på att det är lera och inte dyjord? Lera är ju oftast gråaktig eller något brun/beige beroende på bergart som ingår. Dy är organiskt utfälld jord som bildas i dyhålor, igenväxande kärr och torvmark. Den kan vara ganska fattig på näring.
--------------------
|
|
|
|
|
19-04-2014, 21:45
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Piccante @ 19-04-2014, 22:21)  Är du säker på att det är lera och inte dyjord? Lera är ju oftast gråaktig eller något brun/beige beroende på bergart som ingår. Dy är organiskt utfälld jord som bildas i dyhålor, igenväxande kärr och torvmark. Den kan vara ganska fattig på näring. Kanske är dyjord, det låter inte osannolikt
|
|
|
|
|
30-05-2014, 11:04
|
Medlem
Antal inlägg: 13
Medlem nr: 28 769

|
Hej där! Ett sätt att göra din jord levande igen, med ett myllrande maskliv och alla de små små bakterier och mikroliv som behövs för att växterna ska må bra, är att ge jorden Effektiva Mikroorganismer. Jag köpte själv en gammal skola i Skåne för fem år sedan, där jorden var i ett sorgligt skick, man hade pressat skolgården och blandat i schaktmassa osv. Efter fem år av Bokashikompost under vasken som jag gräver ner i jorden efterhand, det blir superlevande näringsrik jord på bara tre veckor, och bevattning med Flytande EM för att få igång mikrolivet, i kombination med massor av hästgödsel från bonden bredvid, så att mikroorganismerna har något att leva av, är min jord äntligen frisk och levande. Jag kan inte nog prisa denna enkla och billiga metod. Här är en sidan där du får all information som behövs kring EM och Bokashi. Lycka till, hoppas att din jord blir frisk snart! http://www.greenfoot.se/tr%C3%A4dg%C3%A5rd...ndning-21752551
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|