Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ny perennrabatt -tips!
          femifamiljen
          Inlägg 20-04-2014, 08:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 79 809

Hej!

Jag har en rabatt mot en vägg i sydostläge som jag förra våren grävde upp eftersom jag inte gillade den. Jag sparde en ros, vindruva och en kaprifol. Jag sådde ettåringar så jag skulle hinna bestämma mig för vad jag ville ha för perenna växter. Men jag vet fortfarande inte vad jag ska ha i rabatten! Helst skulle jag vilja ta bort de övriga växterna också, men vet inte om de går att flytta? Kaprifolen och vindruvan växer nära varandra och delar spaljé. Rosen är bara ett par pinnar som står rakt upp i en annan spaljé. Den enda växt jag bestämt är min favorit, stjärnflocka. Jag gillar också strandveronika. Sen kommer jag inte längre. Önskar tips och råd på växter som passar ihop, även hur jag ska plantera dem för att få fin form på rabatten.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 8)
          kerstin z5-6
          Inlägg 20-04-2014, 11:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Hur lång är rabatten och hur mycket upptas redan av de tre befintliga växterna?
          Har rosen blommat (och vilken är det? Är det en klätterros? Färg?

Skulle avstå från att försöka flytta vinrankan i möjligaste mån.
          Strandveronica har ett kolvliknande blomsätt och stjärnflockan ett annat ,så dessa stämmer bra in i att tänka på både att ha olika blomsätt, olika bladverk och olika höjd ger liv åt rabatter.

Växter med silverfärgat bladverk gillar ofta söderläge och blir vackra där.
          Stäppsalvia är en växt du kanske gillar?
          Skelle vilja veta lite mer innan fler tips.

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          femifamiljen
          Inlägg 24-04-2014, 21:51
          Länk hit: #3

Medlem

Rabatten är fem meter lång och endast 50 cm bred, med ett litet mellanrum till den faluröda väggen. Vinrankan har precis växt på sig bra så den får stanna. Troligen kaprifolen med. Rosen däremot är så ful så den tar jag nog bort, den stämmer inte ihop med färgerna jag valt heller. Vinrankan och kaprifolen tar väl upp ca 1-1,5 m tillsammans. Det är ett mellanrum mellan dem på ca 40 cm kanske.

Jag har tänkt på dessa blommor:
          Strandveronika, vit
          Stäppsalvia, blåviolett
          Silverastilbe, rosa
          Stjärnflocka, ljusrosa och en djupare rosa
          Storklocka fylld, vit
          Anemone, blå, lila, rosa
          Akleja fylld, violett
          Myskmalva, rosa

Kanske är de för lika varandra i höjd? Har försökt välja de som blommar hela säsongen. Tror ni dessa kommer att passa ihop? De jag vill ha mest av är strandveronikan, stäppsalvian och stjärnflockan. Hur gör jag när det är en sån smal rabatt? Vill helst inte bredda den heller då jag förra året grävde ur hela landet, la i markduk och fyllde med planteringsjord och kantade med sten. Hade inte tanken på att det kunde vara för smalt då. Kan jag plantera små grupper ändå? Hur ska jag tänka kring det som redan finns i landet?

Har aldrig anlagt en rabatt tidigare så tacksam för all hjälp!

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 24-04-2014, 23:27
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (femifamiljen @ 24-04-2014, 22:51) *
          Rabatten är fem meter lång och endast 50 cm bred, med ett litet mellanrum till den faluröda väggen. Vinrankan har precis växt på sig bra så den får stanna. Troligen kaprifolen med. Rosen däremot är så ful så den tar jag nog bort, den stämmer inte ihop med färgerna jag valt heller. Vinrankan och kaprifolen tar väl upp ca 1-1,5 m tillsammans. Det är ett mellanrum mellan dem på ca 40 cm kanske.

Jag har tänkt på dessa blommor:
          Strandveronika, vit
          Stäppsalvia, blåviolett
          Silverastilbe, rosa
          Stjärnflocka, ljusrosa och en djupare rosa
          Storklocka fylld, vit
          Anemone, blå, lila, rosa
          Akleja fylld, violett
          Myskmalva, rosa

Kanske är de för lika varandra i höjd? Har försökt välja de som blommar hela säsongen. Tror ni dessa kommer att passa ihop? De jag vill ha mest av är strandveronikan, stäppsalvian och stjärnflockan. Hur gör jag när det är en sån smal rabatt? Vill helst inte bredda den heller då jag förra året grävde ur hela landet, la i markduk och fyllde med planteringsjord och kantade med sten. Hade inte tanken på att det kunde vara för smalt då. Kan jag plantera små grupper ändå? Hur ska jag tänka kring det som redan finns i landet?

Har aldrig anlagt en rabatt tidigare så tacksam för all hjälp!

Dina egna val är fina , välj gärna någon liten grupp på tre med japansk akelja som är betydligt lägre än andra aklejor,så blir det mer varierat i höjd.

Att inte bredda en 50 cm bred rabatt binder händerna lite för att få något för ögat vackert, men ibland går det inte, men det är för smalt (på tok) smalt för en vacker rabatt.
          När det gäller perenner ska man helst enligt mitt tycke gruppera, samt minimera, samt strukturera , högt lågt mellan = inte sillsallad av en massa olika en och en planta.. Utom pion som skulle vara ett fint komplement till dina val av plantor och som mycket väl kan vara ensam -solitär..

Att bredda en rabatt gör att du kan bygga i nivåer , lågt i framkant , mellanhöga , höga.Vill man ha en rabatt som är vacker hela säsongen ser jag ingen annan lösning ..Det kostar arbete men är värt det i längden.

Sen kan jag ytterligare komplicera ditt trädgårdstänk smile.gif varför ha enbart rabatter vid huset? De enda som ser dem är andra inte du. Rabatter en bit ifrån huset som syns från dina fönster är av stort värde.

Redigerat av kerstin z5-6: 24-04-2014, 23:36

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          femifamiljen
          Inlägg 25-04-2014, 07:19
          Länk hit: #5

Medlem

Tack för alla dina tips! Ska fundera på det här med att bredda, det är ju trots allt tänkt att det ska bli en vacker rabatt som jag är nöjd med. Hur bred tycker du att den bör vara?

Det här landet fanns redan och var så ovårdat, så jag ville börja göra det fint. Jag planerar redan för nästa (5) projekt! Håller på att göra en del av vår stora trädgård mysig och inte en buske här och en där, som det är nu. Ett projekt är att anlägga en större rabatt mitt i trädgården, med olika nivåer. Det landet kommer inte ligga långt från det jag håller på med nu, så jag vill inte bredda det alltför mycket. Det får inte kännas trångt, särskilt när det är så luftigt på resten av tomten. Väggen är till carporten, men jag ser den inte inifrån ändå. Däremot har vi vår paviljong och lekstuga där, så vi vistas mycket där.

Ska kolla japansk akleja! Pion älskar jag också och har en solitär. Har tänkt att ha pion i det andra landet. Tror du det är lagom antal sorter att ha i landet, om jag breddar det?

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 25-04-2014, 11:00
          Länk hit: #6

Medlem

Då måste du avgöra själv hur bred den ska vara men helst 1 meter.
          Tänk på att grupperna gärna ska bestå av ett udda antal växter + enstaka solitärer.Det blir mer harmoniskt för ögat.
          Pion finns ju i så många sorter , färger och blommningstid ,från maj juni till sensommar så de kan man ha i flera olika rabatter.

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Lavin
          Inlägg 30-04-2014, 08:40
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 320
          Medlem nr: 13 034

OM du inte breddar, och ska ha en till större plantering i närheten, skulle jag inte göra försöka göra för mycket av denna 50cm bit. Jag skulle fokuserat hela ytan med en växt, eller max två, och välja en som är snygg länge.

Fyll listen med stäppsalvia, och lammöron och stjärnflocka i framkant här och där som får växa ut över gräsmattan.

50 cm djupt är lagom för en "perennhäck", 5 meter stäppsalvia kommer vara så snyggt större delen av året, en variant på en lavendellist, med lite stjärnflocka och lammöron som mjukar upp och kommer lite tidigare. Sök på salviaflod!

Om du vill ha variation även i sidled skulle jag satt stjärnflocka på bägge sidor kaprifol och vindruva som sedan övergått till öar av salvia.

Citera
          femifamiljen
          Inlägg 05-05-2014, 07:43
          Länk hit: #8

Medlem

Jag klurar fortfarande på om jag ska bredda eller inte. Kanske sår ettåringar ett år till...

Jag tycker om stäppsalvia och din idé, men jag har redan ett lavendelhav. Tror att det blir för lika. Däremot funderade jag på om jag ska sätta pioner hela vägen. Nackdelen är att jag tycker de står kort tid och skräpar! Vill ha fint hela säsongen.

Fler idéer? smile.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 05-05-2014, 20:04
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (femifamiljen @ 05-05-2014, 08:43) *
          Jag klurar fortfarande på om jag ska bredda eller inte. Kanske sår ettåringar ett år till...

Jag tycker om stäppsalvia och din idé, men jag har redan ett lavendelhav. Tror att det blir för lika. Däremot funderade jag på om jag ska sätta pioner hela vägen. Nackdelen är att jag tycker de står kort tid och skräpar! Vill ha fint hela säsongen.

Fler idéer? smile.gif

Det finns ju pioner som blommar från maj till mitten augusti-ja olika sorter då. Liljor är ett annat alternativ och en växt som inte har spirform som lavendel har utan en rundad klockform är olika campanula , storklocka ,hässleklocka, Gillenia med sitt hav av vita stjärnor är jättefin växt, mfl.Finns ju hur mycket som helst! Konsten är ju att komponera en rabatt som alltid har något som blommar men har en klar höjdpunkt.
          Du kan titta i mina gamla album från före en forumomläggning )på olika perenner -kamera ikon under min signatur. Där finns mappar med tex perenner

NÄÄ inte ett år till med anueller-de har man ju i kruka smile.gifsmile.gifsmile.gif

Redigerat av kerstin z5-6: 05-05-2014, 20:05

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 07:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon