CITAT (femifamiljen @ 24-04-2014, 22:51)

Rabatten är fem meter lång och endast 50 cm bred, med ett litet mellanrum till den faluröda väggen. Vinrankan har precis växt på sig bra så den får stanna. Troligen kaprifolen med. Rosen däremot är så ful så den tar jag nog bort, den stämmer inte ihop med färgerna jag valt heller. Vinrankan och kaprifolen tar väl upp ca 1-1,5 m tillsammans. Det är ett mellanrum mellan dem på ca 40 cm kanske.
Jag har tänkt på dessa blommor:
Strandveronika, vit
Stäppsalvia, blåviolett
Silverastilbe, rosa
Stjärnflocka, ljusrosa och en djupare rosa
Storklocka fylld, vit
Anemone, blå, lila, rosa
Akleja fylld, violett
Myskmalva, rosa
Kanske är de för lika varandra i höjd? Har försökt välja de som blommar hela säsongen. Tror ni dessa kommer att passa ihop? De jag vill ha mest av är strandveronikan, stäppsalvian och stjärnflockan. Hur gör jag när det är en sån smal rabatt? Vill helst inte bredda den heller då jag förra året grävde ur hela landet, la i markduk och fyllde med planteringsjord och kantade med sten. Hade inte tanken på att det kunde vara för smalt då. Kan jag plantera små grupper ändå? Hur ska jag tänka kring det som redan finns i landet?
Har aldrig anlagt en rabatt tidigare så tacksam för all hjälp!
Dina egna val är fina , välj gärna någon liten grupp på tre med japansk akelja som är betydligt lägre än andra aklejor,så blir det mer varierat i höjd.
Att inte bredda en 50 cm bred rabatt binder händerna lite för att få något för ögat vackert, men ibland går det inte, men det är för smalt (på tok) smalt för en vacker rabatt.
När det gäller perenner ska man helst enligt mitt tycke gruppera, samt minimera, samt strukturera , högt lågt mellan = inte sillsallad av en massa olika en och en planta.. Utom pion som skulle vara ett fint komplement till dina val av plantor och som mycket väl kan vara ensam -solitär..
Att bredda en rabatt gör att du kan bygga i nivåer , lågt i framkant , mellanhöga , höga.Vill man ha en rabatt som är vacker hela säsongen ser jag ingen annan lösning ..Det kostar arbete men är värt det i längden.
Sen kan jag ytterligare komplicera ditt trädgårdstänk

varför ha enbart rabatter vid huset? De enda som ser dem är andra inte du. Rabatter en bit ifrån huset som syns från dina fönster är av stort värde.
Redigerat av kerstin z5-6: 24-04-2014, 23:36