|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
25-05-2014, 21:53
|
Medlem
Antal inlägg: 2 133
Medlem nr: 6 842

|
Tyvärr inte särskilt trovärdigt genom hänvisningen till "Dr. Mercola", en tvivelaktig alternativmedicinare som kränger omstridda kosttillägg.
|
|
|
|
|
25-05-2014, 22:37
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (RibesRubusVitis @ 25-05-2014, 22:53)  Tyvärr inte särskilt trovärdigt genom hänvisningen till "Dr. Mercola", en tvivelaktig alternativmedicinare som kränger omstridda kosttillägg. Fanns ju massor av referenslänkar. Men såklart enklare att blunda för gifterna och skadorna därav.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
26-05-2014, 00:00
|
Medlem
Antal inlägg: 2 133
Medlem nr: 6 842

|
Samtliga referenslänkar är ju utvalda av "Dr. Mercola", som har en egen agenda. Tills vidare litar jag mer på Livsmedelsverket.
|
|
|
|
|
26-05-2014, 03:46
|

Medlem

|
CITAT (RibesRubusVitis @ 26-05-2014, 01:00)  Samtliga referenslänkar är ju utvalda av "Dr. Mercola", som har en egen agenda. Tills vidare litar jag mer på Livsmedelsverket. Ja Livsmedelsverket bryr sig säkert mycket om vad som händer i Argentina t.ex. Dom bryr sig ju inte ens om hur mycket onödig skit som finns i eller stoppats i maten som tillhandahålls i livsmedelsbutikerna. Än mindre bryr dom sig om hur människorna mår som tvingas leva med och jobba mitt i Roundupregnet när besprutningsplanen spyr ut mängder av giftet över stora områden. Så om han nu har en egen agenda så måste det han skriver vara fel enligt dig? Han är ju knappast ensam om att redovisa följderna av att odla GMO-grödor. Att det ens finns gränsvärden för hur mycket av olika gifter det får finnas i maten är egentligen barockt. Maten borde ju naturligtvis vara giftfri!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
26-05-2014, 07:46
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Jag är inte för Genmat och inte heller för Round up.
Men denna herren (Dr Mercola) är en mycket tveksam figur. Enligt honom kan man också ta bort all medicin.....
Hans plånbok är säkert välfylld med alla konstigheter han säljer och kan då lätt säga att man alltid skall välja med plånboken. Men en pensionärsplånbok är oftast inte så välfylld.
När vi går handla och jag tittar på allt ekologisk mat så kostar det oftast det dubbla, det har ja inte råd med. Samtidigt vet jag ju själv att t ex kött blir dyrare eftersom djuren inte växer lika fort.
Ett av mina barn är ekologisk mjölkbonde med rätt att slakta och sälja kött från gården. Så jag känner bägge sidor........
|
|
|
|
|
26-05-2014, 08:12
|

Medlem

|
Han må vara en tveksam figur men det betyder inte per automatik att det som står i länken är lögn. Inte heller betyder det att källorna som det fanns länkar till skulle ljuga.
--------------------
|
|
|
|
|
26-05-2014, 10:26
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (*Stintan* @ 26-05-2014, 09:12)  Han må vara en tveksam figur men det betyder inte per automatik att det som står i länken är lögn. Inte heller betyder det att källorna som det fanns länkar till skulle ljuga. Kanske inte lögn och ljug. Men saknar ev evidens och eller belyser saken från missvisande vinkel
|
|
|
|
|
26-05-2014, 12:57
|

Medlem

|
CITAT (Jubbe063 @ 26-05-2014, 11:26)  Kanske inte lögn och ljug. Men saknar ev evidens och eller belyser saken från missvisande vinkel Hur kan du veta det så säkert? DDT var också ofarligt en gång i tiden  Borde vi inte alla sträva efter mindre giftbesprutning i världen.
--------------------
|
|
|
|
|
26-05-2014, 14:27
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (*Stintan* @ 26-05-2014, 13:57)  Hur kan du veta det så säkert? DDT var också ofarligt en gång i tiden  Borde vi inte alla sträva efter mindre giftbesprutning i världen. Jag är inte säker. Därav skrev jag ju "ev" i mitt inlägg 😊
|
|
|
|
|
26-05-2014, 16:54
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (*Stintan* @ 26-05-2014, 04:46)  Ja Livsmedelsverket bryr sig säkert mycket om vad som händer i Argentina t.ex. Dom bryr sig ju inte ens om hur mycket onödig skit som finns i eller stoppats i maten som tillhandahålls i livsmedelsbutikerna. Än mindre bryr dom sig om hur människorna mår som tvingas leva med och jobba mitt i Roundupregnet när besprutningsplanen spyr ut mängder av giftet över stora områden.
Så om han nu har en egen agenda så måste det han skriver vara fel enligt dig? Han är ju knappast ensam om att redovisa följderna av att odla GMO-grödor.
Att det ens finns gränsvärden för hur mycket av olika gifter det får finnas i maten är egentligen barockt. Maten borde ju naturligtvis vara giftfri! Nu förstår jag inte riktigt. Vad har "Roundup-regn" att göra med GMO.? Gita
|
|
|
|
|
26-05-2014, 17:17
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 26-05-2014, 17:54)  Nu förstår jag inte riktigt. Vad har "Roundup-regn" att göra med GMO.? Gita Man besprutar GMO-grödorna t.ex. soja, majs, sockerrör m.fl från luften med roundup som tar död på ogräset men inte grödorna. Monsanto ligger bakom både GMO-grödorna och Rundup det trodde jag du visste. Det är inte bara ogräset som dör av bekämpningsmedel innehållande gyfosat. Finns massor att läsa på nätet för den som är intresserad bl.a. detta från ett annat trädgårdsforum http://www.alltomtradgard.se/forum/tradgar...oundup---208542. Du kanske skulle analysera vad din oxfilé innehåller
--------------------
|
|
|
|
|
26-05-2014, 17:59
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 26-05-2014, 18:17)  Man besprutar GMO-grödorna t.ex. soja, majs, sockerrör m.fl från luften med roundup som tar död på ogräset men inte grödorna. Monsanto ligger bakom både GMO-grödorna och Rundup det trodde jag du visste. Det är inte bara ogräset som dör av bekämpningsmedel innehållande gyfosat. Finns massor att läsa på nätet för den som är intresserad bl.a. detta från ett annat trädgårdsforum http://www.alltomtradgard.se/forum/tradgar...oundup---208542. Du kanske skulle analysera vad din oxfilé innehåller  Att Monsanto ligger bakom/att Roundup är deras varumärke vet jag självklart, men om du tror att enbart Monsanto som arbetar med /forskar om GMO-grödor så har du fel. Det förekommer på mängd ställen, inom industri och högskolor. Roundup har i sig inget med GMP-grödor att göra eller tror du kanske att endast GMP-grödor besprutas. Kanske lite större källkritik inte skulle vara fel. Tycker nog att man bör vara lite mindre kategorisk i sina uttalande, det mesta har flera sidor och både för och nackdelar. Vet du t.ex. hur många människor som dött i malaria p.g.a. DDT-förbudet.? Gita
|
|
|
|
|
26-05-2014, 18:33
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Gita @ 26-05-2014, 18:59)  Att Monsanto ligger bakom/att Roundup är deras varumärke vet jag självklart, men om du tror att enbart Monsanto som arbetar med /forskar om GMO-grödor så har du fel. Det förekommer på mängd ställen, inom industri och högskolor. Roundup har i sig inget med GMP-grödor att göra eller tror du kanske att endast GMP-grödor besprutas. Kanske lite större källkritik inte skulle vara fel. Tycker nog att man bör vara lite mindre kategorisk i sina uttalande, det mesta har flera sidor och både för och nackdelar. Vet du t.ex. hur många människor som dött i malaria p.g.a. DDT-förbudet.? Gita Fast där har du fel. Monsanto utvecklade Round Up Ready-soja just för att den är skräddarsydd för att motstå round Up som är marknadsledande bland pesticider. http://www.monsanto.com/weedmanagement/pag...ady-system.aspx
--------------------
|
|
|
|
|
26-05-2014, 21:31
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 26-05-2014, 18:59)  Att Monsanto ligger bakom/att Roundup är deras varumärke vet jag självklart, men om du tror att enbart Monsanto som arbetar med /forskar om GMO-grödor så har du fel. Det förekommer på mängd ställen, inom industri och högskolor. Roundup har i sig inget med GMP-grödor att göra eller tror du kanske att endast GMP-grödor besprutas. Kanske lite större källkritik inte skulle vara fel. Tycker nog att man bör vara lite mindre kategorisk i sina uttalande, det mesta har flera sidor och både för och nackdelar. Vet du t.ex. hur många människor som dött i malaria p.g.a. DDT-förbudet.? Gita Är du dum eller låtsas du bara? Nu var det fråga om Monsantos GMO-grödor och deras Roundup. Självklart har de med varann att göra då det är deras affärskoncept. Du har inte en susning om hur mycket och vad jag läst om detta. Ju mer jag läser desto mer övertygad blir jag att detta är farligt för människor, djur och natur. Jag vill inte ha mat som är proppfull av gifter och onödiga tillsatser, den ska vara ekologisk så långt det bara går. Sen får du tycka vad du vill. Hade det varit bättre om människorna dött av DDT?
--------------------
|
|
|
|
|
27-05-2014, 21:54
|

Medlem

|
--------------------
|
|
|
|
|
27-05-2014, 23:01
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Nej jag är inte för Monsanto utan för hemrökt fläsk  hemgjorda tomater mm vilket kan köpas här nu. Någon smart själ har just öppnat en lokal affär med-hembakade kakor från tanter i nejden, fläsk från hemrökerier , ripa, ren och annat norrländskt kött från högre upp, i kombo med Västerbottensosteriet i nästa hus är det en utmärkt idee. Jag önskar henne all lycka!!
Redigerat av kerstin z5-6: 27-05-2014, 23:02
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
27-05-2014, 23:50
|
Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 10 112

|
Jag tycker att det är självklart att vi måste gå ifrån allt jävla experimenterande med naturen. Det har ju visat sig gång på gång. DDT, PCB, kvicksilverbetat utsäde osv. Det var väl Monsanto som stod bakom både DDT och PCB? Sen om frihandelsavtalet (TTIP) går igenom, som Monsanto såklart lobbar för, blir det ju riktigt bra.
|
|
|
|
|
01-06-2014, 19:01
|
Medlem

|
quote name='*Stintan*' date='26-05-2014, 22:31' post='1692363'] Är du dum eller låtsas du bara? Nu var det fråga om Monsantos GMO-grödor och deras Roundup. Självklart har de med varann att göra då det är deras affärskoncept. Du har inte en susning om hur mycket och vad jag läst om detta. Ju mer jag läser desto mer övertygad blir jag att detta är farligt för människor, djur och natur. Jag vill inte ha mat som är proppfull av gifter och onödiga tillsatser, den ska vara ekologisk så långt det bara går. Sen får du tycka vad du vill.
Hade det varit bättre om människorna dött av DDT? [/quote] Hmmm... undrar just vem som är aningen dum. Hur mycket eller hur lite du läst är väl ändå ganska ointressant! Mer intressant är väl ändå vad du läst och hur mycket av detta du egentligen förstått. Gita
|
|
|
|
|
01-06-2014, 21:52
|

Medlem

|
CITAT (Gita) mycket[/u] eller hur lite du läst är väl ändå ganska ointressant! Mer intressant är väl ändå vad du läst och hur mycket av detta du egentligen förstått. Gita I motsats till dig och en del andra fattar jag att gifterna som sprids är skadliga för både människor, djur och natur.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|