Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vildkaprifol, flytta till annan plats?
          Hasse_h
          Inlägg 10-07-2014, 14:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem nr: 933

Vi har en vildkaprifol fäst mot en spalje på sydfasaden. Den lever idag ett tynande liv med gles bladväxt och ett fåtal blommor.

Nu ska fasaden målas och spaljen måste tas ner. Tänkte eventuellt passa på att flytta den till ett annat ställe, men frågan är hur den helst vill ha det? Vi har inga stora träd där den kan få klättra så jag måste ordna nåt annat som den kan klättra på. Har förstått att den vill ha det varmt, men klarar den skugga lika bra som sol? Klarar den fukt lika bra som torka?

Och hur gör man när den ska flyttas, bör jag klippa ner den till 3-4 dm eller ska jag försöka få med alla rankor så hela som möjligt?

Och kommer den överleva en flytt mitt på högsommaren? Den måste bort inom en vecka så om chanserna är små att den kommer överleva detta så får jag väl hellre slänga den direkt istället för att lägga tid på att plantera om den.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 2)
          Gröna mormor
          Inlägg 10-07-2014, 16:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 652
          Medlem nr: 54 122

Jag har vildkaprifol på flera ställen i trädgården och den trivs både i sol och skugga. Jag har även flyttat ett par utan problem, bara till att klippa ner och plantera där du vil ha dom. Den växer ju som ogräs ute i naturen, så det är svårt att ta död på den. Räkna dock inte med att den kommer tillbaka förrän till våren.

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 11-07-2014, 11:05
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem nr: 933

Ok, då ska jag försöka hitta en lämplig plats för den och ge den en chans. Den skulle säkert må bra av en omstart så risig som den ser ut nu.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 15:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon