Tackar, ungefär vad jag anande. Dessa tjejer är alltså de kom främst i fansens omröstning nyligen, alltså senbatsu sousenkyo. Senbatsu betyder ungefär "de utvalda" och sousenkyo är "val". Det gäller alltså AKB48 eller egentligen 48G eftersom systergrupperna också ingår.
Stintan har tyvärr som vanligt inte fattat min inställning och varför jag lägger ut bilden här. Kanske min kommentar till bilden i AKB forumet kan hjälpa: "Another example of bad taste. It looks more like the staff of a strip club."
Jag gillar AKB pga musiken, dansen och skådespelet runt detta men ogillar starkt denna exploatering för att tillfredställa vissa som gillar naket. Tyvärr är den gruppen ganska stor i Japan, och annorstädes, så därför kan det fortsätta. Men det var intressant för när jag fällde min kommentar i forumet fick jag givetvis mothugg från fluktarna men efter ett tag vaknade flera som delade min inställning, vilket nog fick flera att börja fundera. Vilket också var min avsikt när jag kommenterade. Intressant nog var dessa européer. Personligen finner jag ingen anledning till presentera dessa pristagare i en grupp som mest sysslar med sång och dans på detta sättet, men så är det i Japan. Tjejerna är rena linslössen i olika magasin och tidningar och presenteras så gott som alltid i bikini. De reagerar säkert inte själva, de är vana vid det och ser hur andra också visas upp på så här. Gravur photos som det kallas.
Beträffande åldern så är Matsui Jurina yngst. Hos står i grönt i andra raden. Hon är 17. Snett bakom till höger i blått står den äldsta, Kojima Haruna. Hon är 26. De övriga är mest runt 20 eller mer.
Jag vet inte hur mycket föräldrarna är inblandade i tjejernas val men helt klart är det dock att tjejerna själva är mest pådrivande. Beklämmande nog är detta nog det enda sättet för att kunna slå sig in i show business i Japan.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|