Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> fjolårsfrö, är de användbara nu
          Annika zon 4
          Inlägg 11-01-2003, 00:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 255

Jag har frön kvar från i fjol: Paprika, Vildtomat, squash, äggplanta, tomater, chili, isbergssallad, morot, purjo, popmajs, vintersquash, rädisa, clarkia, krasse, fingerborgsblomma, zinnia, stor doroteablomma, solros, studentnejlika, kinesisk riddarsporre, läkemalva. Är det någon ide´? att försöka.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 14)
          Inger GMT
          Inlägg 11-01-2003, 01:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 204
          Medlem nr: 53

Min erfarenhet är att de flesta fröer håller i flera år. Jag förvarar dem i en glasburk med lock i kylskåpet mellan säsongerna.
          Hälsningar Inger

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 11-01-2003, 09:42
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Japp många av de växterna har ganska lång hållbarhet på fröna, 3-6år kan du behålla många av fröna. Tomat, paprika och squashfrön köper inte jag nya varje år jag köper flera olika sorter och så sår jag några frön ur varje påse i flera år, tomatfrön, paprikafrön och squashfrön håller lätt i 5år. Jag har även sått fingeborgsblomma och krasse från frön som är flera år gamla och det har grott bra.

Enligt tabell i Runåbergs frökatalog så har de grönsaker du räknat upp en hållbarhet på fröna med minst 2-3år så grönsaksfröna borde inte vara några problem med att använda i år med.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Berith
          Inlägg 11-01-2003, 09:43
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Dom fröerna du köper i år är ju från ifjol och många man plockar själv kan/ska ju inte sås förrän året därpå.

Undrar vad fröfirmorna gör med dom fröerna dom inte fick sålt i fjol, slängs dom eller flyttas dom bara över i nya påsar? unsure.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Annki
          Inlägg 11-01-2003, 11:26
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem nr: 40

Jag har fröer i kylskåpet som säkert har 4-5 år på nacken och bäst före datum som är passerat för flera år sedan. Ligger torrt i Big Pack glassbyttor. Och det funkar alldeles utmärkt! Blir jag någon gång tveksam, lägger jag några frön i fuktigt hushållspapper och lägger i en plastpåse som får ligga framme i rumsvärme. Efter några dygn ser man hur många som grott, dvs om det är dags att kasta påsen eller inte. Däremot har jag för mig att dillfrön förlorar grobarhet rätt snabbt. Rätt eller fel? Så dessa köper jag nytt av varje år. Förresten brukar de gå åt! Är lite dilloman! tongue.gif

--------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 11-01-2003, 15:22
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Sallad , palsternaka och haverrot / svartfot kan det ibland vara lite trassel med efter två år.
          Annars- varför i hele fridens namn har gamla fröer fått sådan negativ klang egentligen?

funderar ingrid

Citera
          Annki
          Inlägg 11-01-2003, 18:40
          Länk hit: #7

Medlem

Svartrot och sallad har inte varit några problem alls. Men Ingrid - vad säger du om dill? Förresten haverrot har jag aldrig sått. Hur används den? / Mvh Annki

--------------------

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 11-01-2003, 21:09
          Länk hit: #8

Medlem

Toeloo - törs jag erkänna att jag inte sår dill?En krydda jag itne begriper mig på riktigt :-)

Haverrot därmeot kan man använda bladen som sallad men det rä ROTEN - ser ut som en ljusbeige variant av svartrot och används ungefär likadant. Kallas för vegetable oyster på engelska :-)
          blommar stort och pampigt år 2.

Hälsar ingrid

Citera
          Annki
          Inlägg 12-01-2003, 19:15
          Länk hit: #9

Medlem

ohmy.gif Men Ingrid!?! Nu blir jag förvånad. Det är fullständigt omöjligt att äta de små underbara färskpotatisarna utan att ha kokat dem med ett par dillkvistar! Sen tillhör jag fortfarande köttätarna - men helst ljus kött - och dillkött är så smaskigt! Går att göra med kyckling. Och mest av allt - finklippt dill - massor! -, citron, citronpeppar, röd stenbitsrom och creme fraiche är den bästa fisk/skaldjurssås som finns! Till grillade laxfjärilar eller räkor i avocado. tongue.gif Ska själv testa haverrot i år! Det låter spännande! Och om du får för dig att testa dill - prova Weibulls kravdill Sari. Den är GOD! Men lite kinkig att få tag i.

--------------------

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 12-01-2003, 19:26
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Bra tips om dillen Sari den ska jag nog prova, den finns även med i Runåbergs sortiment och jag ska ju ändå skicka efter en hel del därifrån.

Och JA dill är en av de växter som har fröer som har ganska kort hållbarhet. Jag brukar så dill både vår och höst, höstsådden brukar ofta ge de bästa plantorna, och allra bäst brukar de höstsådda plantor bli som har råkat hamna där man inte skulle ha någon dill. biggrin.gif

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 12-01-2003, 19:39
          Länk hit: #11

Medlem

Jo Annki, det är så här att de däringa små färskpotatisarna begriper jag mig inte på heller...och dillkött - ja - DET är gott så där kan jag drista mig till att köpa enn paket frusen dill per år fastän jag ähum gör en variant med slätbladig persilja som är MINST lika god :-)

Jag ahr också en skaldjurstillbehörsgrej men den inbegriper inte creme fraiche elelr dill eller avocado. Håhåjaja - antar jag är ett hopplöst fall ;-) men här är det citronsaft och chilisar och rostade pinjenätter och physalisar som är smaskiga dito till sås - kanske i lite gräddfil i nödfall ... annars är det stenbitsrom på en bit knäcke med citron, hackad rå lök samt mousserande vitt vin. Ummmm!

Hälsar ingrid

Citera
          ulf ryberg
          Inlägg 12-01-2003, 20:27
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 57

Hur ser en stor doroteablomma ut Annika? Jag har en sommarstuga i trakterna så det skulle vara kul att odla en sådan.

--------------------
          uffe

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 12-01-2003, 20:56
          Länk hit: #13

Medlem

Inte Annika men de ser ut som en färggrann liten tusensköna - säljs ofta i ettåringssortimentet.
          Himla käck - kalla sockså solvända som så många andra blommor. låg stenpartiväxt - kruka.
          Är öppen så fort det är sol. Enkel att så själv,

hälsar Ingrid

Citera
          Jennyn
          Inlägg 13-01-2003, 10:07
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 151
          Medlem nr: 125

Jag har en del fröer som är äldre än 10 år och fortfarande har relativt god grobarhet. Jag tror att hållbarheten beror helt på vilken sorts frö det rör sig om och hur de har förvarats.

Är du osäker så föreslår jag att du gör ett grobarhetstest. Lägg ett antal fröer, t ex 10 st av varje sort, på ett fuktigt hushållspapper, lägg in det hela i en plastpåse med små hål i och se till att det inte torkar ut. Efter ett par dagar/någon/några veckor kan du se hur pass mycket liv det finns i dina frön.

De flesta fröer gror bäst vid ca 20 grader men tänk på att vissa fröer, te x sallad, inte gärna gror om det är för varmt.

Hälsar Jennyn

Citera
          Annika zon 4
          Inlägg 13-01-2003, 13:16
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 255

Härligt med alla er som med glädje delar med er av alla erfarenheter. Nu vet jag hur jag ska testa mina frön. Och visst kan man ju fundera ibland vart fröfirmor gör av med sina "gamla" frön. Jag håller inte med om att doroteablomman är lättsådd, för mig var hon svår att komma igång. Men när hon väl gjorde det. En fantastiskt vacker blomma. Väldigt passande att ha i amplar. Jag klöpp mina regelbundet och det gav rikligare blomnimng.. På tal om att klippa. Jag jobbade mycket med saxen i trädgården. Tog för vana att ta en "flukt" varje morgon. Ansade gammalt och förvånandsvärt många blommor blommade "dubbelt upp". Anueller som perenner.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-08-2025, 13:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon